Ageras – Fra milliongæld til pivotering og afbetaling på 4 mdr.

Ageras cofounder Rico Andersen
Talent Garden Rainmaking

Det var 2009. Tiden før innovation og entreprenørskab blev en etableret del af de danske uddannelsesinstitutioner. Men på Roskilde Handelsskole var man i forkøbet. Man havde skabt en linje for eleverne, hvor de skulle komme på en ide, lave budgetter og eksekvere på den. En af deltagerne var Rico Andersen. En høj, spinkel, rødhåret ung dreng, der bortset fra en fortid som gokartkører på højt plan i de spæde teenageår, endnu ikke havde fundet gnisten i noget af det han blev undervist i. Forløbet vendte tingene godt og grundigt på hovedet. Platformen “få det gjort” blev en realitet. Siden tog Rico med sin kompagnon Martin Hegelund resterne af startupet og byggede Ageras. En succesfyldt RFQ tjeneste i vækst, som siden har fået rige araber som investorer og er blevet til et konglomerat indenfor regnskab og revisionsbranchen med opkøb af JUF og Billys Billing. Det her er deres iværksætterhistorie.


Denne episode er annonceret af Talent Garden Rainmaking.

All-in på iværksætteri

Den vildeste beslutning for Rico Andersen kom allerede i den spæde opstart. Han var som mange andre iværksættere, så vild med hans ide “få det gjort”, et til C2C koncept, hvor man kunne få udført hjemmeservices som rengøring, børnepassing osv. at det var det eneste han tænkte på. Så vild at han med 1 år igen til sidst droppede ud af Roskilde Handelsskole for at gå selvstændig. Det var ikke velanset, for iværksættere dengang var ikke datidens rockstjerner som i 2020. Men for Rico Andersen så var der ingen vej udenom. Han ville all-in på iværksætteri og intet kunne stoppe ham. Lærerne havde alligevel aldrig troet på ham og den dag i dag, drømmer han stadig om at køre forbi i hans Porsche 911 turbo og råbe “I told you so”.

 

En rigtig dårlig business case

Da han ville låne penge i banken dukkede han op med hættetrøje over hovedet. Møns Bank ville derfor ikke låne ham de 125.000 kr. Et jakkesæt til 10.000 kr. senere og Rico stod med et accept af lånet. Det var vel og mærket midt i finanskrisen. Senere lykkedes det ham med samme nummer at få overtalt Nordea til at låne ham 1.000.000 kr. Da de efter 3 års hårdt slid og uden som så meget som at have tjent en krone på “Få det gjort”, ville Nordea have sine penge tilbage. Rico ser tilbage på hele casen således:

“Den korte historier er, at det var en skide god ide på papiret, men en forfærdelig business case. Og det er fordi, at når du har en markedsplads, så skal du have en trekant af værdi som skal gå op i en højere enhed. Det vil sige at markedspladsen er etableret for at skabe værdi for supply og demand. Demand er dem, som har et behov for en eller anden ydelse udført og supply er dem der kan udføre den. Allerede der skal der være en balance mellem, at der er nok demand til supply og nok supply for demand for at din markedsplads kan være succesfuld. Det er regel nummer 1. Regel nummer 2 er så, at de ydelser der bliver kørt mellem supply og demand skal have stor nok værditilførelse for enten supply eller demand, til at markedspladsen kan gå ind og tage et cut imellem for at udføre den her service. Det vil sige at du skal komme ind som enten supply eller demand og tænke at det her er så godt at jeg gerne vil betale markedspladsen for at få det her. Et godt eksempel på det er Ageras” – Rico Andersen medstifer af Ageras.

Pivotering blev til Ageras

Rico og Martin havde altså bevidst, at der var demand, men ingen supply. Med gælden i bagtankerne satte Martin og Rico sig ned og søgte “most profitable industries” på google. Og deriblandt var revisorer og advokater. Rico fortæller at timingen ikke kunne have været bedre. På den ene side var markedet træt af at der ikke var nogle gennemskuelighed inden for revison og advokat og på den anden side var branchen sultne efter flere kunder. Omsætningen i første måned var 30.000 kr. 250.000 kr. måneden efter og i April måned kunne de ringe til Nordea og betale gælden tilbage kontant.

Ageras er skabt på bagsiden af en lap papir

Når Rico kigger tilbage på Ageras rejsen, så står det meget klart for ham, at evnen til at levere salg nærmest fra dag 1 var katalysatoren for at det gik som det gjorde. Og det er samme anbefaling han giver andre iværksættere:

“Det der med at man som iværksætter sætter sig ned og siger jeg har en pisse god ide, den kommer til at redde mange liv og jeg kommer i øvrigt bliver ovenikøbet stinkene rig og alle kommer bare til at synes det er det fedeste, men der går lige 3 år før jeg kommer til tjene penge på det. Kære ven, du skal tjene penge fra dag 1! Der er enkelte edge cases, hvor tingene tager tid, men fandme ikke 3 år. Tag løvens hule, de kommer ind og præsentere en prototype og vi skal bare bruge jer løver for at komme ud over rampen. Hvorfor fanden har I ikke været ude at lave en masse preorders? Og jeg tror at det fordi folk luller sig selv lidt i søvn på produktet. Det er bare Bullshit! Meneto og Ageras er skabt på bagsiden af en lap papir. Der gik 10 dage fra ide til eksekvering og 5 dage fra eksekvering til salg. Ja, vi solgte noget som dengang ikke hang sammen. Der var ikke grænser for hvad vi ikke kunne. Men vi skulle bare have den ordre i bogen” – Rico Andersen, medstifer af Ageras

Muffins tricket

Et godt eksempel på at sælge sin iværksætter ide til mere end hvad man egentlig er, kan også findes fra “Få det gjort” dagene. Rico havde en oplevelse af, at havde man en piccoline til at hjælpe en, så var det et tegn på, at en virksomhed gik godt. Så da Bilbasen kom forbi til et meget vigtigt møde, havde han lokket piccolinen fra kontoret ved siden af til at komme ind og spørge under mødet om de ville have muffins.

Ageras opkøb af konkurrenten JUF.dk

Da en af deres affiliate partnere, Halfdan Timm, endte med at bygge en direkte konkurrent, JUF.dk blev han Ageras ærkefjende nummer 1. Det ender med at Rico rækker ud til Halfdan for at tage en snak på Radisson. Selvom Halfdan havde skabt en god forretning, var han gået lidt træt i det. Kl. 3 om natten underskriver de en aftale. Overnight er Halfdan blevet millionær og Ageras har overtaget konkurrentens forretning.

Hvis du vil høre mere fra Løvens Hule, så kan vi anbefale disse episoder:
Mutebox – Den perfekte telefonboks
STAÏ – Jytte blev iværksætter i stedet for pensionist
DitUr.dk – Serieiværksætterne fra Løvens Hule

25% rabat med "IVHPODCAST"

FÅ 25 % RABAT MED KODEN: IVHPODCAST

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier ApS
Lochersvej 4
3100 Hornbæk
CVR: 40092358

Esben Brandborg Østerby
esben@ivaerksaetterhistorier.dk
+45 53 83 36 33

 Find os på Facebook Find os på Instagram  Find os på LinkedIn

 

Støt os her

© Copyright – Iværksætterhistorier 2020