Freetrailer: Iværksætter går på børsen

Freetrailer - Allan Sønderskov Darré
25% rabat med "IVHPODCAST"
Freetrailer er en deleøkonomisk trailervirksomhed. De fleste danskere kender trailerne fra når de gratis lejer en fra detail og byggemarkedkæder som SILVAN, IKEA, Bilka, Power, XL-Byg m.fl. Freetrailer blev stiftet i 2004. Det var før Havard professor, Lawrence Lessig, i 2008 fødte begrebet: deleøkonomi. Her er hele historien, som I 2018 kulminerede med en Freetrailer børsnotering på svenske Spotlight Stock Market.


På hans kontor i Søborg fortæller stifter og administrerende direktør Allan Sønderskov Darré om hvordan ideen blev født til et middagsselskab blandt venner.

“Vi havde middagsselskab. Jakob, kom altid til tiden. Lige præcis den her dag, kom Jakob en halv time for sent. Han var ikke gasblå i hovedet, men var sur. Han havde været på loppemarkedet for at sælge en masse af sine ting. Han havde tjent 4.000 kr. men det kostede ham 1.000 kr. Aksel bryder ud at, hvis man kan pakke en taxa ind i reklamer, hvorfor kan man så ikke pakke en trailer ind i reklamer, så det kunne blive gratis” – Allan Sønderskov Darré

Freetrailer: Altid gratis

Det, der tændte Allan ved idéen, var tanken om at give noget til andre. Derfor har Freetrailer lige fra starten skulle være gratis. Samtidigt skulle Freetrailer også være en bæredygtig økonomisk model. Derfor handlede det også om for Freetrailer at finde den rette samarbejdspartner. Det skulle vise sig at være IKEA. Og historien om hvordan IKEA, købte sig ind i Freetrailer, og hvordan Allan og partner købte og dekorerede deres første trailer, ja – den får du i denne episode. Det skal lige siges, at middagsselskabet ligger i November, og mødet med IKEAs kundeservicechef – med trailer – er i begyndelsen af December. Der er kun én ting at sige til det: Eksekvering! Og når ja, i Januar var der skrevet kontrakt med IKEA.

Det var bad for business

Freetrailer lejer som regel deres trailer inkl. service på en 3 årig kontrakt, men som tiden går mod de 3 år, så øges slitagen og dermed serviceomkostningerne på trailerne. Derfor tænkte de: “Hvad kan der ske, hvis vi putter en dobbeltseng ind i en trailer?”. Den tanke fødte, hvad der muligvis er og bliver fremtidens bl.a. festival-husly – og campingvogn! Traileren kan du høre mere om i episoden.

Freetrailer er verdens første deleøkonomiske platform

I 2004 startede Freetrailer med at dele en trailer med andre. I 2008 definerede Havard professor, Lawrence Lessig, “sharing economy” som et begreb. Allan mener dog, at deleøkonomien altid har været her. Den har bare taget forskellige former gennem tiden – ydmyg som han er.

Vores største konkurrent er convenience

Allan tror på, at der er mindst 10 andre, der har fået idéen om at leje en trailer gratis ud. Allan tror på at held og eksekvering er årsagerne bag deres succes. Han tror også, at andre i fremtiden vil prøve at lave det samme som dem, men i sidste ende, er den største konkurrent convenience (bekvemmelighed).

USA og nye produkter

I dag har Freetrailer mere end 200 afhentningssteder delt i Danmark, Sverige og Norge med flere end 350.000 udlejninger årligt og en vækst på 10-20% om året. Omsætningen er i dag på små 30.000.000 kr. I fremtiden bliver det måske nye produkter, der bliver delt på Freetrailers teknologiske platform, og vi kommer nok også til at se Freetrailer i både Holland, Belgien, Finland og Tyskland – som minimum. Og også USA formentligt… Senest har Freetrailer udvikler en elektronisk lås, og der er er lagt op til flere produkter i pipeline.

Faktisk er det ikke første gang, at vi hører om Allan her på podcasten. Allan har nemlig rådgivet og investeret i Deleboks, som vi talte med i episode. Den episode kan du lytte til her.

Allans guldkorn

Allan er i episoden skarpladt med guldkorn fra hans mange lærerige år som iværksætter. Vi har samlet nogle få udvalgte her:

“Hvis den gode idé popper op dagen efter og dagen efter igen, så er der nok en grund til, at man skal tænke lidt mere over det.”

“Hvis du har en god idé, så skal du forfølge den, også skal du gå 110% ind i det. Der er mange, der taler og snakker, men de har svært ved at eksekvere.”

“Det er gennem eksekvering, du får skabt nogle resultater.”‘

“Om det er bra for IKEA’s kunder, da er det bra for IKEA”.

“Vær godt forberedt, når man kommer ud til møder. Har du kun en idé, så tag en prototype eller produkt med, så man har en fælles referenceramme.”

“Husk lige, at når du siger “Ja” til noget, så siger du også “Nej” til noget andet.” (Allans kone)

“Hvis du brænder for din idé behøver du ikke 77 slides, men det er historien og den måde, du fortæller det på, der gør, du kommer ud med dit budskab.”

“Har du en idé, så lad vær med at rend rundt og forfin den, men find ud af hvem, du skal sælge den til. Løft røret, få sparring og find ud af hvad, der skal justeres. Lad være med at spil et år på at finde ud af, at ingen vil købe den.”

“Hvorfor skal det ikke være muligt? Tænk nyt, tænk anderledes.”

“Du skal finde en partner, du har tillid til og som ikke ligner dig selv. Det skal være ligesom yin og yang. Og brug meget tid i starten på at tal med forventninger om hinanden!”

“Vi lytter til vores kunder og input skal kanaliseres ned gennem vores organisation.”

“Hvis tingene ikke fungerer derhjemme, så fungerer det heller ikke på arbejdet.”

“Tænk stort fra starten!”

Rigtig god lytter!

[jetpack-related-posts]