Better Collective – Bettingselskab med markedsværdi på 10 mia. kr.

Jesper Søgaard - Better Collective

Jesper Søgaard har sammen med sin gymnasiekammerat Christian Kirk Rasmussen bygget milliardvirksomheden Better Collective, en samling af hjemmesider og platforme om online gambling og sports odds. Den første hjemmeside blev grundlagt på et hostel i Berlin i 2002, og siden da er kurven næsten uafbrudt gået op. På trods af coronapandemien og lukningen af al professionel sport, rundede markedsværdien det magiske tal 1 milliard dollars. Jesper fortæller om hacks, lysten til at kaste håndklædet i ringen og at skalere virksomheden til nye markeder.

Det her er hans iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.

Artiklen er skrevet af Niklas Vinther Jakobsen


Produceret af Podtribe media.

Annoncør på afsnittet er Deloitte.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Udnyttede hul i bonusordninger på ungt marked 

Historien om Better Collective begyndte i Viborg i starten af det nye årtusinde. Jesper Søgaard og Christian Kirk Rasmussen ser hver for sig et indslag i TV2 Nyhederne om et hul i de såkaldte bonusprogrammer, som online kasinoer tilbyder deres nye kunder. Jesper og Christian begynder at udnytte hullerne og da de mødes en sen aften i nattelivet i Viborg efter gymnasiet er afsluttet, bliver de enige om at tage et sabbatår i Berlin, hvor de kan undersøge bonusordningerne nærmere.

I 2004 er de to founders tilbage i Danmark for at læse på universitetet. I deres tid i Berlin har de opbygget en online guide til de tyske kasinoer og hjemmesiden bliver deres studiejob. Da de er færdige med deres bachelorgrader, er den årlige omsætning en halv million kroner, genereret ved at henvise kunder til kasinoerne. Ved et heldigt sammentræf får de muligheden for at købe hjemmesiden bettingexpert.com, et af verdens største forums for online sportsodds for en kvart million kroner. De slår til.

Succesfuld skalering fører Better Collective til 9 Gazellpriser 

I 2009 tager Jesper og Christian endnu et stort skridt. Indtil nu havde de to drevet virksomheden fra deres fælles lejlighed, assisteret af to ansatte. Nu var omsætningen vokset til 9 mio. kr. og derfor tog de springet til at få kontor ude i byen, begynde at ansætte mere aggressivt og sætte en egentlig vision for Better Collective om at være på spillernes side. Jesper fortæller om forholdet til deres kunder, bookmakerne:

”De har lidt et had/kærlighedsforhold til os, de vil jo vældig gerne markedsføre sig mod vores segment, alle de brugere der kommer ind på vores sites, det er jo deres målgruppe. Samtidig er vores hensyn jo forbrugeren og vi sammenligner odds, så vi er også med til at skabe en form for priskonkurrence. Så det er lidt en had/kærlighedsrelation, der er til os fra deres side”. – Jesper Søgaard, Co-founder og CEO, Better Collective

I dag har Better Collective opnået et hav af priser og milepæle. Virksomheden har en markedsværdi på børsen i Stockholm på mere end 1 mia. dollars, har modtaget 9 Gazellepriser og udvidet med kontorer i Europa og USA. Samtidig har de to founders være med til at grundlægge investeringsfonden Bumble Ventures, der investerer i nye startups.

Hvor Better Collective skal hen i fremtiden, taler vært Mette Bloch og gæst Jesper Søgaard om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.