Brandheroes – Pivoterede ovenpå Cambridge Analytics skandalen

Rasmus - Brandheroes

Rasmus Arendt Nielsen stiftede i 2016 Brandheroes med Thomas Bro. Hans iværksætterrejse startede dog helt tilbage fra at sælge sølvmalede sten på en campingplads i Sverige som barn. Rasmus tager os også med til Kina, hvor han fortæller om et besøg på en natklub og et møde med en tysker. Dette møde førte til indkøb af hele 13 tons røntgenbilleder fra et tyrkisk hospital. Hør mere om denne historie og hele Rasmus’ rejse med Brandheroes i denne episode.


Denne episode er produceret af Podtribe media. Støt podcasten på Patreon her.

Udsmidt af gymnasiet og en tid som gadesælger

Rasmus blev i gymnasiet smidt ud grundet for højt fravær. Han blev derfor gadesælger, hvor han solgte for nødhjælpsorganisationer. Et af de jobs, hvor Rasmus lærte mest om salg. Efter et stykke tid, så besluttede Rasmus sig for at starte på et nyt gymnasie. Sprængfuldt med energi … de første par uger. Drømmen om at blive læge falmede dog hurtigt i takt med at karaktererne kom. Da Rasmus skulle til sin afsluttende eksamen i gymnasiet skulle han have et 8 tal på den gamle skala, for at hive sit gennemsnit op på 6 og få lov til at afslutte 3. g.

“Far Lars, Mor Gitte, Farmor Inger og resten af banden stod udenfor og var klar til at overdrage hatten til sønnike. Jeg kommer så ind og det gik ikke skidegodt. Ralf, som var min biologilærer, fortæller mig så at jeg har fået et 7-tal. Jeg fik efter længere forhandling hævet det til et 8-tal. Jeg satte frygten i øjnene på dem og sagde at hvis jeg ikke fik 8, så skulle de se på mig et år mere.” – Rasmus Arendt Nielsen, Brandheroes

Fra røven i vandskorpen til universitet

Rasmus færdigjorde gymnasiet med et snit på 6.0 og ville nu gerne læse erhvervsøkonomi. Problemet var dog, at han ikke havde bestået matematik på B-niveau. Han tog derfor et grundforløb som social rådgiver, hvor han skulle bestå matematik, for at kunne skifte over til erhvervsøkonomi. Han var dog ikke blevet bedre til matematik og endte med at betale sin kammerats lillebror 5000 kroner, for at løse hans opgave over nettet. På den måde endte Rasmus på sin ønskeuddannelse. Rasmus begyndte dog at kede sig under uddannelsen og begyndte at lave små markedsanalyser på det kinesiske marked. I 2009 trendede salget af gaveoplevelser i Danmark og derfor så Rasmus muligheden for at indtage det kinesiske marked med disse ydelser. Det gjorde han derfor i samarbejde med en kammerat, som havde kontakt til den største nordiske udbyder. Det førte til at Rasmus holdte pause fra sit studie og flyttede to år til Shanghai.

Køb af 13 tons røntgenbilleder fra et tyrkisk hospital

Rasmus startede allerede som helt lille med at sælge sølvfarvede sten på en campingplads i Sverige. Man fristes til at sige, at Rasmus’ fascination af sølv fulgte ham om igennem hans tilværelse. Rasmus kommer nemlig på en kinesisk natklub i snak med tyskeren Carsten, som ifølge Rasmus “vejede på den forkerte side af 100 kilo og havde hår ned til lænden, men stadigvæk måne”. Carsten fortalte at røntgenbilleder fra før 1982 indeholdte 18% sølv. Dette førte til noget af et eventyr, som du kan se i teaseren nedenfor.

Kandidatgrad og starten på Brandheroes

Rasmus vendte hjem fra Kina med praktisk erfaring, som gjorde at han vendte tilbage til erhvervsøkonomi med ny motivation. Efter bacheloren var færdig, så tog han en kandidatgrad i Innovation og entreprenørskab på Aalborg universitet og havde sideløbende et studiejob hos et lokalt reklamebureau. I 2. semester var Rasmus med til at stifte et møbelfirma, som lavede møbler af gamle skateboards. Rasmus gik også i praktik i egen virksomhed, men det blev ikke den store succes. Rasmus fik derfor i stedet et fuldtidsarbejde på det reklamebureau, som han havde haft sit studiejob ved. Efter et par år som sælger gjorde en omstrukturering af virksomheden, at Rasmus og hans nuværende medstifter Thomas, sagde deres job op og ville starte for sig selv. Dette blev startskuddet til en konsulentvirksomhed som “kunne alt”. Den blev stiftet i 2016 og et projekt med fokus på Instagram førte til den første idé til Brandheroes.

Cambridge Analytics, pivotering og vækst

Brandheroes kunne skrive en hvilken som helst adresse fra hele verden ind på deres platform. Søge indenfor en radius af 10 kilometer og finde de mest indflydelsesrige potentielle brandambassadører i den valgte branche. Dette var en stor succes, indtil Facebook og Instagrams datadeling blev ændret kraftigt efter Cambridge Analytics skandalen. Dette førte til en pivotering og et skift fra Brandheroes 1.0 til 2.0. De skabte et kæmpe netværk af i dag 60.000 influencers, som de kan sætte i forbindelse med brands. Brandheroes har selv produkterne fra de forskellige brands på deres eget lager og aflønner deres ambassadører med virtuel kredit, som de kan bruge i Brandheroes egen webshop. De holder derfor alle deres aktiviteter in-house. Både Thomas og Rasmus er meget opportunistiske i deres væremåde, så under deres rejse med Brandheroes har de da også bl.a. købt for 35.000 kroner økologisk kaffe samt et Gin-destilleri. Hør mere om alt dette i episoden.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

M1 – Mads Peter Veiby fortæller sin iværksætterhistorie
Bodylab – Retsopgør og afgørende forældrehjælp
MigogAalborg – Comeback journalisten, som blev iværksætter af nød