Vigtigheden af data

Anders Fogh

Anders Fogh er 27 år og er CEO & Founder af Startup CentralI dette blogindlæg beskriver Anders, hvor vigtig data kan være både for din virksomhed, men også for dine besøgende. Han går i deltalje med hvordan de har brugt data til at udvikle og forbedre deres forretning. 


Data er nøglen

Iværksætteri og værdi i mange virksomheder ligger i den data, som opsamles bevidst og ubevidst i forbindelse med driften. For når du driver virksomhed, finder du mønstre hos dine kunder, som din website, økonomisystem mm. opsamler. 

Typisk når data bliver nævnt i medierne, er det ved et databrud, enten CPR eller Facebook, men i mange virksomheder er data nøglen. Du opsamler flere data end du selv tør tænke på, når du tænker ind hvilke løsninger dine kunder vælger. 
 
Når jeg siger data er nøglen, så mener jeg, at mange når de enten køber eller sælger virksomheder, så har de ikke klargjort, hvor stor værdi deres branchekendskab er. Jo dybere du kender din branchedata i forretningen, jo højere værdi har du ved salg eller investering. Det er et emne, som jeg vil gå langt dybere i på et senere tidspunkt, men her får du en kort intro. 

Data hos Startup Central

Næsten alle virksomheder har en form for hjemmeside, og her skal Google Analytics ikke undervurderes som tool til skabe værdi. Jeg tillader mig lige at tage udgangspunkt i min egen virksomhed Startup Central, for at vise hvordan vi arbejder med data. Det er vigtigt at sige, at vi ikke afgiver data til 3. part! 

Vi arbejder dagligt med vores Google Analytics, vi skaber relativt meget iværksætter venligt content, og vi ønsker så mange af vores besøgende læser det. Vi bruger aktivt den funktion, som hedder Adfærd for at se hvordan besøgende bevæger sig rundt på siden. Denne data bruger vi til at udvikle nye sider og lave om i vores UX / UI. Derfor har vi eksempelvis lavet Startup Wiki som er vores lektion for iværksættere eller det håber vi da at det bliver. 

Inde i Startup Central har vi samlet data for, hvad nye virksomheder står og mangler – derfor udvælger vi den bedste relevante løsning for at skabe succes. Eksempelvis ved vi at over 75% af vores medlemmer har brugt muligheden for at få online coaching. Vi kan også se hvilke coaches der er mest brugt og dermed lede efter flere inden for samme område, til at understøtte økosystemet. 

Lyt til dine kunder

Når man kigger på den data, vi får skabt i vores økonomisystem, så er det sjovt at kigge i hvilke abonnementsløsninger de vælger. Da vi startede, havde vi ”kun” årlige betaling, pludselig efterspurgt de månedlige betaling og så indførte vi månedlig, og ikke længe efter var 98% af medlemmerne på denne løsning. 
 
I dag har vi 3 typer og det er efterhånden meget lige fordelt på de betalingsmuligheder vi tilbyder.  
Som abonnement virksomhed har vi valgt et software, som hedder Upodi, dette hjælper os med at periodisere vores cashflow og håndtere betalingen. Denne software virker også til at hjælpe med at styrke vores indsigt, som betyder at vi kan skrive notater i Upodi, for at holde overblikket. 
 
Data er i alle forretninger, men ikke alle er lige skarpe til at trække alt data ud, for det tager tid ud af den daglige drift, men det kan virkelig betale sig. Det er bedre at sætte det op fra start, for at køre nogle månedlige rapporter til dig selv, bestyrelsen eller advisory board. 
 
Jeg vender retur med endnu flere dataartikler, for det er vækstnøglen! 

Ordforklaring

Google Analytics = Google har lavet et website tool, hvor du kan se alt den trafik, der besøger din hjemmeside. Her kan du se deres adfærd på hjemmesiden, og optimere derefter. Den viser antal som er nyttige. 
 
Content = det kan være nye sider på websiten, grafisk content til SoMe, blogindlæg, videoer mm. 
 
UI = User interface (UI) spiller en stor rolle i en UX-designers arbejde, men UI er kun en lille del af UX-design. Tænk over det på denne måde: UX-design er rejsen og UI er destinationen. 
 
UX = UX-design henviser til termen ”user experience design” og dækker basalt set over alt det, som kan opleves og bruges på dit website.