Eace Gum – Vitaminer drevet af purpose i Løvens Hule

Asbjørn - Eace Gum

Asbjørn Dencker har haft masser af idéer. Først ville han redde verden med indtægterne fra en reklame-app. Næste projekt var flydende saunaer og nu udvikler han tyggegummi med vitaminer sammen med makkeren Ziggi Harttung i virksomheden Eace Gum. Virksomheden blev landskendt i Løvens Hule, men Løverne var ikke klar til at investere. Siden da er tilbuddene om samarbejder og investeringer væltet ind, og nu kan produktet købes i Dubai. Vejen til succesen har dog været brolagt med udfordringer, men når man har samme drive som Asbjørn og Ziggi, skal man nok løse problemerne.

Det her er deres iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.

Artiklen er skrevet af Niklas Vinther Jakobsen


Produceret af Podtribe media.

Annoncør på afsnit er Global Roadrunner.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Purpose-drevet fra starten

Asbjørn Dencker har længe vidst, at han ville være iværksætter og en ting der går igen ved de idéer og
projekter han nævner er, at det altid har været drevet af et formål. Som bare 17 årig var han med til at
udvikle en app, hvor brugerne kunne generere penge til velgørenhed ved at se reklamer. Konceptet var
godt, men da det var tid til den store udrulning, var pengene sluppet op, og appen fik aldrig den kæmpe
brugerskare, der skulle til for, at det blev en bæredygtig forretning.

Næste projekt var flydende saunaer i de københavnske kanaler, men her blev bureaukratiet for
overvældende. Asbjørn begyndte at studere på CBS, men iværksætterhjernen stopper ikke af den grund
med at konceptudvikle. En ubehagelig oplevelse, hvor Asbjørns mor har fået en pille galt i halsen, får ham
til at tænke på at bruge tyggegummi som ’transportbånd’ af vitaminer.

Løvens Hule elskede produktet, men Eace Gum var for tidligt på den

Fordelen ved tyggegummi med vitaminer er, at de gavnlige ingredienser udskilles over længere tid end ved
en klassisk pille. Dermed går mindre til spilde. Efter en del research rundt i Europa fandt Eace Gum deres
producent i Danmark og nu skulle der sælges tyggegummi. Efter at have kimet 7-Eleven ned i seks måneder, fik Asbjørn endelig et møde med deres indkøbschef. Aftalen kom på plads, ligesom de to unge mænd også fik en aftale med Matas.

Undervejs i processen beslutter Eace Gum at tilmelde sig Løvens Hule. På tv får de kun 3-4 minutter, men
snakken med Løverne tog i virkeligheden tre kvarter, en augustdag i 2020. De fik meget ros, men
bekymringen var, om virksomheden var langt nok på rejsen:

”Det der var hovedargumentationen imod var,
at vi kun havde været i butikkerne i tre måneder. Havde vi nu vist, at der var noget tracktion og at vi var
gode nok? De bad os om at komme tilbage næste år, for at se hvor vi så var og om vi til den tid er
interessante for dem.” – Asbjørn, stifter af Eace Gum

Op- og nedture tester Eace Gum

Efter optagelsen af Løvens Hule, var de to foundere af Eace Gum i tvivl om deres prioritering. Havde de
brugt for meget tid på programmet, nu da de ikke fik en investering? De havde lanceret deres produkt i et
red ocean market mens coronapandemien rasede og nu følte de, at flere ugers arbejde op til optagelsen var spildt. Da sensommer er blevet til vinter 2020, vendte heldet for den lille virksomhed. De får en ordre fra et dansk firma i Dubai, og nu er de pludselig også en eksportvirksomhed.

Da dette afsnit af podcasten optages i marts 2021, fortæller Asbjørn, at man kan købe deres produkt i over
600 butikker og webshops. Eace Gum har et nyt produkt på vej, og næste marked der skal indtages er
Tyskland. Asbjørn deler også en sjov historie om at have lager på 5. sal, og om hvordan ønsket om at levere de første ordrer personligt næsten resulterede i en brækket ankel.

Alt det, og meget mere, taler vært Mette Bloch og gæst Asbjørn Dencker om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.

Hvis du ønsker at høre flere afsnit med deltagere fra Løvens Hule, så kan du gøre det lige her.