GoLearn – Nåede nye højder med kunders feedback

Tue Lindblad - GoLearn

Da Tue Lindblad var barn købte han legetøj fra boligblokkene, hvor han selv boede, og træk sin røde trækvogn over til de mere velhavende områder, hvor han solgte dem med profit. Senere overtog han tusindvis af røde roser fra sin fars gartneri, som blev til et større projekt ved siden af folkeskolen. Iværksætteri havde Tue altid tæt på sig. Selv under sin 9-årige karriere i politiet, så arbejdede Tue utallige timer, i sin fritid, med forskellige projekter. Gennembruddet og titlen som fuldtidsiværksætter kom, da han stiftede familie. Kort tid efter mødte han sin medstifter Rolf Pedersen. De fik sammen idéen til GoLearn. Hør bl.a. Tue fortælle om en undervældende lancering, en one-on-one snak med Jesper Buch og hvordan feedback har været guld værd for GoLearn.


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Den røde trækvogn og de langstilkede roser

Tue Lindblad købte som barn poser med Kinder legetøj fra børnene i boligbyggeriet, hvor han selv boede. Han samlede dem i sin røde trækvogn og så tog han dem med over til de mere velhavende kvarterer, hvor han solgte dem for profit. Det næste iværksættereventyr kom, da faderen mistede interessen for at drive sit gartneri og stod tilbage med bunkevis af langstilkede røde roser. Dem sagde Tue, at han gerne ville sælge og så fik han samlet et lille team af sine folkeskolekammerater, som han fik til at klippe roser til 16 kroner i timen. Der var fint gang i hans salg og han havde forskellige ubemandede stande, som dog desværre blev berøvet nogle gange. En af de sjoveste oplevelser, som Tue kigger tilbage på, var da han solgte tusindvis af røde roser til et lokalt arrangement. Det lokale supermarked havde købt flotte roser ind i stor stil, som de solgte for 30 kroner stykket. Det kunne Tue gøre meget billigere, men han havde ikke tilladelse til at lave en bod i nærheden. Han “bestak” derfor det nærmeste hus med 1000 røde roser og solgte roser derfra til en 20. del af supermarkedets pris. Supermarkedet solgte ingen den dag.

Iværksætter i sin fritid

Tue uddannede indenfor marketing og kom ud på arbejdsmarkedet med et job hos Microsoft. Et fint job med en fin løn, men han følte ikke, at han passede ind. Corporate verdenen gjorde, at han følte sig meget begrænset af bureaukratiet. Han ville lave noget andet og han søgte derfor ind i forsvaret. Der gik dog noget galt med papirerne i hans periode som værnepligtig og han endte med at stoppe. Han besluttede sig for at følge lidt i samme spor og søgte ind på politiskolen. Han arbejdede hårdt på at forberede sig til politiets optagelsesprøve og kom ind. Den svære prøve gav ham en idé. Han baksede på kort tid en e-bog sammen, som skulle forberede fremtidige ansøgere bedst muligt. Han endte med at have en høj passiv indkomst på denne e-bog ved siden af sin løn som politimand. På et tidspunkt besluttede politiet sig dog for, at hans side kunne udgive sig for at være dem. Det endte derfor med en nedlukning.

Iværksætter på fuldtid

Han havde en spændende karriere i politiet med bl.a. terrorefterforskning, men kunne ikke holde sig fra iværksætteri. Han oprettede derfor bl.a. Styrketræningsprogram.dk, hvor han solgte træningsprogrammer. Dette endte med at indbringe mere indkomst end hans politiløn. Han jokede tit med at hans digitale eventyr var hans normale arbejde og at jobbet hos politiet var et bijob. Så fik han et lille barn og dette harmonerede ikke med en 100-timers arbejdsuge. Han følte efter 9 år i politiet, at han havde prøvet det meste. Han ville derfor gå fuldtid som iværksætter. Han nørdede meget online marketing i den kommende tid, hvor han også gik til flere netværksmøder. Her mødte hans sin fremtidige co-founder Rolf Pedersen. De tog sammen på det iværksættereventyr, som skulle ende med at blive til GoLearn.

Hvad ved Jesper Buch om iværksætteri?

Rolf og Tue ville opkøbe et stort antal hjemmesider, som havde skaleringspotentiale og så ansætte folk til at håndtere kundeservice med mere. Denne idé fik de mulighed for at præsentere for Jesper Buch på Seedster. Han var ikke vild med idéen, men efter lidt betænkningstid tænkte de “Hvad ved han også om iværksætteri”? De prøvede derfor alligevel idéen af og indså, at han havde en god pointe med hans kritik. Det var et logistisk mareridt. De to iværksættere fik dog en genial idé i deres søgning efter medarbejderkurser. De så nemlig at alle kurserne for f.eks. google adwords var fysiske. Her kom idéen til Golearn, hvor de laver online kurser indenfor bl.a. marketing.

GoLearn tjente små 200.000 uden et produkt

De lavede en landing page, kontaktede førende foredragsholdere indenfor forskellige interessante emner og begyndte at markedsføre sig selv. Dette førte hurtigt til et salg på små 200.000. Alt sammen uden at de havde lavet et eneste kursus. Tue fortæller i sin historie om Golearn også om skuffelsen over et forfejlet launch. Se mere i teaseren herunder. 

Efter den skuffende launch indhentede GoLearn vigtig kunde feedback, som var med til at ændre deres fokus fra slutbrugeren til HR-afdelinger. Netop feedback har været guld værd for det danske startup. Det var også med til at ændre deres abonnement fra månedlig betaling til årlig, som var med til at vækste forretningen.  Tue fortæller også om at få Martin Thorborg og Nicolai Frisch med som investor. Hør meget mere i dette afsnit af iværksætterhistorier.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Trustpilot – Kritik understreger hvor vigtigt formålet er
Goboat – Har sat kurs mod de globale farvande
Bodylab – Retsopgør og afgørende forældrehjælp