Grums – Blev reddet af en tvungen pivotering

CEDI Alert

Rasmus Nørgård havde solgt skiudstyr og dermed snuset til iværksætteri, inden han startede på iværksætterlinjen. Det var dog her det for alvor tog fart, da Simon Krag Christensen fortalte om sin blanding af tørret kaffegrums og opvaskemiddel. Den bæredygtige håndrens kaldte de grums og de to spirende iværksættere tilmeldte sig, sammen med resten af sin gruppe, Start Up Programme. De endte med at gå hele vejen og vinde 25.000 kroner, som hurtigt blev tre-doblet, da de også blev tildelt et mikrolegat fra Fonden for Entreprenørskab. En af de 4 medstiftere hoppede fra og resten smed deres opsparing i projektet. Hør Rasmus fortælle om en tvungen pivotering, tabet af endnu en medstifter og at være lige ved at tabe bukserne i Løvens Hule.


 Denne episode er produceret af Podtribe media.

Episodens annoncør er Start Up Programme, en del af Fonden for Entreprenørskab. Har du et projekt du gerne vil have sparring på, eller vil du vinde 10.000 kr. til dit projekt? Så deltag i `del din idé ´eller Idékonkurrencen til Danish entrepreneurship festival

En frustreret mor og en masse oliepletter

Grums’ historie starter hjemme hos Simon Krag Andersen. Han nød at være i værkstedet med sin far og endte tit med oliefyldte hænder. Problemet var at denne olie var svær at få af og hans mor var træt af at se oliepletter overalt. Simon måtte derfor tænke ud af boksen, for at finde en løsning. Løsningen blev en blanding af tørret kaffegrums og opvaskemiddel. Denne idé fortalte Simon til sine medstuderende på iværksætterlinjen. En af den medstuderende var dagens gæst, Rasmus Nørgård. Rasmus havde på daværende tidspunkt “Season Sport Distribution”, hvor han solgte skiudstyr, så iværksætteri var ikke ukendt for ham. De fandt yderligere to gruppemedlemmer og kaldte den bæredygtige håndrens for grums.

Start Up Programme og Mikrolegat

De 4 spirende iværksættere tilmeldte grums til Start Up Programme, hvor de vandt deres kategori til de regionale mesterskaber og senere til DM. Dette gav dem 25.000 kroner at starte for. Kort tid efter blev 25.000 til 75.000, da grums blev tildelt et Mikrolegat. Denne kapital gjorde, at de kunne tage projektet fra idé til virkelighed. Én af medstifterne valgte på dette tidspunkt at hoppe fra, mens de resterende 3 lagde deres opsparinger i grums. De fik købt sig en fjernstyret tørreovn og fik lavet aftaler med flere lokale kaffebarer om afhentning af kaffegrums. De fik også lavet en aftale med North Side Festival, hvor de i 2016 afhentede deres kaffegrums, som i 2017 skulle bruges som håndrens på samme festival. 1 uge før festivalen skulle starte, så kom den nedslående besked. Deres håndrens var ikke stabil nok og var ikke blevet godkendt. Da skuffelsen havde lagt sig, så brugte drengene bag grums beskeden konstruktivt. De valgte at pivotere fra håndrens til hudplejeprodukter.

Tabte næsten bukserne i Løvens Hule

Kort tid efter at grums havde vundet DM, så blev de kontaktet af produktionsselskabet bag Løvens Hule. De blev opfordret til at søge ind, selvom de dengang var helt grønne. De kom med på et afbud og på optagelsesdagen var grums kun 5 måneder gammel. De fik ingen investering, men god opmærksomhed. Det er dog ikke den manglende investering, som Rasmus tænker tilbage på. Se mere i teaseren herunder.

De bedste måneder i grums’ levetid

Efter grums lavede en pivotering til hudplejeprodukter, så lå der en lang periode med produktudvikling foran dem, inden de kunne sende de første produkter på markedet. Da de endelig var klar til salg, så skulle de finde de rigtige steder at sælge deres bæredygtige hudplejeprodukter. De forsøgte sig både i tøjbutikker og butikker med salg af artikler til boligen, men dette var ikke en stor succes. De endte derfor med en kombination af distributører og specialbutikker med salg af hudplejeprodukter. Lige da alt virkede til at køre på skinner, så ramte 2020. De har i år både oplevet at miste endnu en co-founder, så Simon og Rasmus nu står alene tilbage. De har også skulle overleve Corona krisen og en total nedlukning af alle butikker med salg af deres produkter.

2020 har dog også ført gode ting med sig. De fik nemlig en investering, som ender med at løbe op i 600.000 kroner og de seneste 3 måneder har været de bedste i grums’ levetid. De oplever også en stigende interesse fra udlandet, som nu står for halvdelen af deres omsætning. Hør Rasmus fortælle hele historien om grums her.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Aryze – Bitcoin Jack og hans rejse mod Forbes 30 under 30
GamerzClass – Afbrudt af Corona midt i amerikansk accelerator 
Les Deux – Sure fodboldfans, lange ørkenløb og god energi