Ind til benet på Indieframe

Cecilia & Lars - Indieframe
Cecilia Valsted og Lars Brask Frederiksen er de 2 founders bag Indieframe. De har før arbejdet på produktion af dokumentarfilm, som blandt andet kastede en oscarnominering af sig til Burma VJ. Vi havde æren af at snakke med de to iværksættere tilbage i sommeren 2018 og hvis du ikke har hørt det afsnit, så kan du finde det her. Siden vi har snakket med Indieframe, så er der sket rigtigt meget. De har landet flere investeringer og er halvvejs igennem deres nuværende investeringsrunde på 800.000 euro. Deres fokus er skiftet og især Tyskland er blevet et stort marked for dem. Efter et råd fra en grinende tysk samarbejdspartner, så er deres pris også blevet hævet betydeligt. Hos Indieframe regner de med at omsætte for mellem 1 og 2 millioner kroner i år og vil gerne snart ud på et engelsksproget marked. Læs mere om virksomheden her.


Episoden er sponsoreret af Copenhagen Venture Exchange.

Fra dokumentarerfilm til skabere af Indieframe

I november 2016 valgte de to dokumentarister Lars Brask Frederiksen og Cecilia Valsted at starte virksomheden Indieframe. Indieframe gør det muligt for alle, at influere mediebranchen. Man kan som privatperson uploade et billede, en video eller en historie på deres platform og så sætter man en pris og så kan hele verdens medier købe din historie eller dine medier. man sætter selv sin pris og får 80% af prisen til sig selv. Først var det kun denne form for direct sales, hvor alle kunne gå ind og købe et billede, som Indieframe fokuserede på, men det har siden ændret sig.

Tysk accelerator og ny forretningsmodel

I januar i år var Indieframe med i Next Media Accelerator i Tyskland og det førte til en række nye tiltag. Direct sales modellen fortsatte, men ved siden af denne kom en abonnementsmodel. Hvis man ikke har abonnement, så har man kun adgang de ting, som ligger på platformen. Man kan ikke få adgang til at anmode om indhold, livestreams eller de mange features, som Indieframe har implementeret. De skal teste med ZDF (Tysk tv program med 10-15 millioner seere dagligt) og de har store forventninger.

De startede med at sætte deres månedlige abonnementspris på 5 dollars for en lille pakke, 50 dollars for en mellem og 100 dollars for en stor.

“Der skreg vores tyske investor faktisk lidt af grin og han sagde, at i Tyskland vil man faktisk gerne betale for det.” – Cecilia Valsted

Derfor ændrede de hurtigt priserne til 500 dollars for den lille, 1000 dollars for medium og 5000 dollars for den store. En kunde som ZDF ville skulle bruge 5 store abonnementer, så de ville komme af med 25.000 dollars per måned.

Hjælp fra Google og store visioner

Indieframe har frem til dags dato rejst 2 millioner euro i alt, hvor 547.000 euro kom fra Google støtte. Nu er de ved at rejse 800.000 euro mere, hvor de første 400.000 euro er fundet. Deres værdisætning er på 3,3 millioner euro pre money. Den investor de gerne vil have ind skal gerne have en lille grad idealisme og have en interesse i at skabe et moderne medie. Investorer skal også passe ind i den eksisterende investorkreds. Indieframe har fået penge fra 3 kapitalfonde, hvor den ene er i Tyskland og 5 angel investorer.

Måden at arbejde i et start-up på har mindet dem meget, om den måde de arbejdede sammen om dokumentarfilm på. De har skulle hente penge til en idé og det er sammenholdet, som har været vigtigt i hele processen. Især med den vision, som de har for fremtiden i Indieframe. Hør mere i teaseren nedenfor.

Lars er blevet mere i Tyskland, hvor Cecilia har været mere hos deres team i Danmark. De træffer dog stadig alle produkt- og investorbeslutninger sammen.

Kold canvas og internationalisering af Indieframe

Indieframe har ingen sælgere ansat. De løftede røret og kontaktede de virksomhederne, som de ønskede som kunder. De har fået lavet samarbejdsaftaler med DPA, ZDF, ARD, Axel Springer og Jysk Fynske Medier. Det har derfor ikke kostet dem noget at skaffe kunder, andet end deres egen tid. De skal nu have lavet test sammen med blandt andet Jysk Fynske Medier og Axel Springer og de har muligheder for at komme ud til deres samarbejdspartnere, hvis deres tests er succesfulde.

Indieframe vil have 100% fokus på Tyskland fremadrettet og så bliver det næste marked engelsktalende. De kommer i år til at omsætte for 1-2 millioner kroner og skal frem til en A runde indenfor 8-15 måneder, hvor de forhåbenligt har Proof of business i Tyskland.

Vil du deltage i vores nye miniformat?

Hvis du også ønsker at deltage i vores nye miniformat “Ind Til Benet”, så gå ind og anmod om et møde her.

Klik på et af nedenstående links, hvis I ønsker at høre andre episoder fra vores “Ind til benet” miniformat:
Ind til benet på Startup Central
Ind til benet på ProOwnedCycling

25% rabat med "IVHPODCAST"
[jetpack-related-posts]