Ind til benet på Spenderlog

Camilla Kerlauge - Spenderlog

Camilla Kerlauge startede Spenderlog sammen med serieiværksætteren Maria Flyvbjerg Bo i marts 2017. I 2018 var applikationen klar. Den viser dig dine forbrugsvaner og sammenligner dem med andre forbrugere. Virksomheden er vokset til 6 mand og holdet bag Spenderlog har også udviklet CO2Food, som giver brugerne et indblik i deres indkøbsvogns Co2 aftryk. Forbrugernes data sælger de, renset for personlige oplysninger, til virksomheder. Dette er ganske unikt og nyt i Danmark og de har store forventninger til virksomheden. De værdisætter sig selv til 30 millioner kroner og søger en ny investering, så de kan komme ud over landets grænser. Læs mere om virksomheden her.


Forbrugervaner og Co2 aftryk

Spenderlog og CO2Food er to gratis forbrugervendte apps, som Camilla og hendes team har udviklet. Spenderlog giver forbrugeren mulighed for at se, hvor deres penge går hen i detaljer. CO2Food måler det klimaaftryk, som brugernes indkøbsvogn har. Camilla ønsker, at brugerne kan sammenligne deres vaner og at det kan hjælpe dem med at få styr på deres forbrug. Brugerne kan for eksempel i Spenderlog, se hvor meget grønt eller slik de køber i forhold til de andre brugere. I CO2Food kan brugerne se, om de har et højere elller lavere Co2 aftryk, end de andre forbrugere.

Spenderlog har været ude i halvandet år og har 12.000-13.000 downloads og er kun i Danmark. Når de sammenligner data, så bruger Spenderlog Danmarks statistiks forbrugerundersøgelser.

Datasalg renset for personlige oplysninger

På den anden side af forretningen, så sælger Spenderlog data til virksomheder, som giver dem indsigt i forbrugernes vaner. Forbrugernes data er fuldstændig tømt for personlige informationer, inden det videresælges. For eksempel kan Spenderlog fortælle et brand som Carlsberg, at i 30% af kurvene, hvor brugeren har et af deres produkter, har de også chips i kurven.

Omsætningen kommer fra at sælge disse indsigter. Indsigterne kan både sælges som abonnement, men også som enkeltstående rapporter. En enkeltstående rapport kan koste en virksomhed mellem 50.000-150.000 kroner. Abonnementsløsningen giver virksomhederne mulighed, for at få opdaterede og nye data hele tiden. På den måde kan de blandt andet følge effekten af deres kampagner.

Teamet og investeringerne

I teamet er de også co-founder Maria flyvbjerg bo, som startede sin første virksomhed som 16-årig. Hun er ansvarlig for brugernes rejse. Camilla står for administrativt arbejde og står bag algoritmerne og sørger for at levere data til virksomhederne.Allan står for salget. Camilla, Allan og Maria får ikke løn, men de resterenede 3 ansatte udviklere er lønnede. Ydermere, så får Spenderlog en praktikant fra januar.

Camilla har selv lagt et større beløb i virksomheden, som blev matchet af en business angel. I januar i år kørte de endnu en investeringsrunde og fik endnu en business angel med som investor. Ydermere har de fået Innobooster 2 gange. Den ene gang fik de lidt under 300.000 kroner og den anden gang lidt over. Nu søger de 1 millioner kroner, da de gerne vil til Sverige. De værdisætter sig selv til 30 millioner kroner. Investeringen skal bruges til at bygge den del af forretningen, som er landespecifik. I norden går nogle ting heldigvis igen og kan kopieres. Når først de er kommet til Sverige og udenfor landets grænser, så vil den videre internationale skallering gå nemmere.

Få konkurrenter på begge sider

Omkostningen bag at finde nye kunder er tiden, som de bruger på at skaffe virksomhederne. Der findes kun en anden virksomhed, som sælger disse indsigter på kvitteringsniveau og de hedder GFK. Derfor er det nyt for virksomhederne, at de har denne mulighed. Der er derfor et oplæringsarbejde tilknyttet til salget.

I forhold til brugerne, så findes mulighed Spiir allerede, men de kategoriserer mere generelt end Spenderlog. Vi har tidligere i podcasten snakket med netop Spiir og du kan høre afsnittet her.

Spend smarter – Live better

På et økonmisk niveau er målsætningen, at teamet bag Spenderlog i løbet af næste år skal kunne forsørge sig selv. Derefter skal de kunne vækste sig selv med deres egen indkomst. De ønsker også, at komme videre ud i europa med deres produkt.

I henhold til brugerne, så ønsker Camilla og hendes team at hjælpe folk med at få indsigt i deres eget forbrug, så de kan få et bedre liv. Deres slogan er “Spend smarter – Live better”. Det er ikke kun forbrugsvanerne, som Spenderlog vil hjælpe med. Via deres app CO2Food, så vil de også give forbrugerne en overskuelig måde, at mindske deres Co2 forbrug på. Det kan du se nærmere om i teaseren herunder.

Klik på et af nedenstående links, hvis du ønsker at høre flere “Ind til benet” afsnit.
Ind til benet på Ladybox
Ind til benet på Hololink

25% rabat med "IVHPODCAST"
[jetpack-related-posts]