Ind til benet på Sund Forluft

Valdemar & Kristoffer - Sund Forluft

Sund Forluft er en ny virksomhed, som blev stiftet i starten af året. De to iværksættere bag hedder Kristoffer Jensen og Valdemar Østergaard. De har fra starten af deres rejse haft fokus på brugeren. De har derfor haft børn til at hjælpe med at designe deres produkt. De gik begge fuldtid i februar og endte hurtigt med at have så høj en efterspørgsel, at de gik i dobbelt restordre. De har nu styr på produktionen og varelageret og mangler blot en investor, som kan hjælpe med deres salg. De forventer at omsætte for 1 million i 2020 og 5 millioner i 2021. Sund Forluft har netop været nomineret til “Det Bæredygtige Element 2019”, af InnoBYG og er en del af den danske accelerator Danish Tech Challenge 2019. Læs mere om virksomheden her.


Kæmper for vores indeklima

Sund Forluft består af et enkelt produkt, som de kalder for “Skyen”. Deres mission er at forbedre indeklimaet og dette nudging device lyser rødt, når der er behov for en udluftning og lyser blåt, når luften er god. Skyen vurderer indeklimaet ved at måle cO2 niveauet i lokalet.

Vi bruger gennemsnitsligt 90% af vores tid indendøre, så det var oplagt for Sund Forluft at hjælpe med at skabe de bedste forhold. Den dårlige luft gør at vores indlærings- og præstationsevne falder med 15% og samtidig kan et dårligt indeklima være med til at skabe Astma og andre luftvejssygdomme. Skyen er ganske enkel og har ingen knapper. Den skal blot sættes i stikket og så virker den. Den koster 1.500 kroner og Sund Forluft er nu ved at kigge på, om de kan udvide deres forretningsmodel med personaliserede designs og dataanalyser.

De har solgt 120 styks 3D printede enheder over foråret, for at teste markedet og prissætningen og så fik de også testet produktet for børnesygdomme. De har omsat for 135.000 kroner i år og det endte dog “desværre” med at gå så godt, at de var i dobbelt restordre. Det var farligt, men viste deres potentiale. Efter at have testet den, er de nu klar til den første store produktion, hvor de første 500 er bestilt hjem og er klar til julehandlen.

Faldende produktionsomkostninger

Det koster Sund Forluft 480 kroner at producere en enhed. Dette skyldes at sammen med produktionen også har betalt af på deres produktionsværktøjer. Når de har produceret de første 4.000 enheder, så vil du have betalt alt af og deres enhedsomkostninger vil falde til 250 kroner.

Salget foregår på deres hjemmeside og ved at tage på messer rundt omkring i landet. Derigennem har de også fået en masse ambassadører, som har købt deres produkt og talt godt om det. Det har de blandt andet oplevet mange skoleledere har gjort til deres årsmøder. Deres produkter hænger også rundt i mange mødelokaler og bliver hurtigt til et samtaleemne. Sund Forluft har altså nydt godt af Word of Mouth marketing, da deres produkter sætter fokus på et generelt problem, som man kan nikke genkendende til.

Ingen skrap moster

De arbejdede hårdt på at sælge til skolerne og kommunerne, men endte med at sælge flere til virksomheder. Det har været gennem Word of Mouth fra deres købere fra kommunerne samt deres tilstedeværelser på messerne. De har derfor flyttet mere fokus over på dette segment også. Virksomhedssegmentet har i mange tilfælde også mere økonomisk råderum til at købe deres produkt. Når man så siger til en chef, at indeklimaet er skyld i et fald på 15% i produktivitet, så kan dette produkt hurtigt blive interessant. Sund Forluft argumenterer også for, at skyen fjerner diskussion, om hvorvidt der skal luftes ud eller ej.

“Der er ikke nogen der gider, at være den skrappe moster. Det kan vores produkt være og sige at nu er der dårligt indeklima. Jeg lyser rødt og så skal vi lige have luftet ud.” – Kristoffer Jensen

De arbejder konstant mod at finde de rette målgrupper, optimerer deres produkt og deres salg og derfor deltager de også i den danske accelerator “Danish Tech Challenge 2019”.

Designet af børn

Sund Forluft ville gerne have input fra deres slutbrugere og specielt har de søgt hjælp og inspiration hos en målgruppe, som ikke pakker tingene ind og er meget ligefrem. De allierede sig derfor med skolebørn, da de skulle designe deres produkt. Den har en form som en sky og der er en helt speciel grund til, at den gode luft markeres med et blåt lys fremfor et grønt. Den grund kan du høre om i teaseren nedenfor.

Bløde investeringer og smarte penge

Sund Forluft har modtaget lige i underkanten af 1,5 millioner i softfunding. Realdania har vi deres kamp for et bedre indeklima sendt softfunding på 1 million til Sund Forluft. Denne million var til at teste deres produkt på skolerne og produktionen. Ydermere dækkede den også over et samarbejde med Alinea, hvor eleverne har fået undervisningsmateriale omkring indeklima. Ved siden af dette, så har de også fået små beløb til produktudvikling.

Nu er Sund Forluft i gang med deres første investorrunde, hvor de søger 500.000 kroner i smartmoney. Det er vigtigt, at det er en investor, som kan hjælpe med at sælge, forretningsudvikle og produktudvikle. De første kunder er svære og de har brug for nogle, som kan få skubbet store mængder produkter ud, så virksomheden kan fortsætte med at løbe rundt. Valdemar og Kristoffer forventer næste år, at omsætte for omkring 1 million kroner og så året efter for 5 millioner kroner, efterfulgt af en fordobling de følgende år.

Vil du deltage i vores nye miniformat?

Hvis du også ønsker at deltage i vores nye miniformat “Ind Til Benet”, så gå ind og anmod om et møde her.

Klik på et af nedenstående links, hvis I ønsker at høre episoder fra vores A til Z format:
Nicehair – Sådan blev Nicehair.dk Danmarks webshop for skønhedsprodukter
Holdsport – Afviste 4,5 millioner fra løverne
Spiir – En Fintech succes i norden

25% rabat med "IVHPODCAST"
[jetpack-related-posts]