Ind til benet på VI.ER Akvavit

Frederick-Sebastian Krause - VI.ER Akvavit

Frederick-Sebastian Krause har siden 2016 sat sig for at gøre akvavit cool igen. Det vil han gøre med sin start-up VI.ER Akvavit. Han vil ikke lade denne del af vores nordiske kulturarv uddø med generationen, som er opvokset med akvavitten. Han vil have akvavitten til at være en del af moderne drinks og ikke kun være et dårlig minde fra en julefrokost. Danskerne skal tage ejerskab og være stolte. Frederick-Sebastian forventer for andet år i træk at omsætte for 400.000 kroner, men han forventer at omsætningen i 2021 stiger til 1,5 millioner kroner. Læs mere om virksomheden her.


Cyklede rundt for at gøre akvavit cool

Frederick-Sebastian er manden bag VI.ER Akvavit. Han vil vise hvor godt et produkt akvavit er og gøre det cool igen. VI.ER Akvavit vil nytænke måden akvavit opfattes og drikkes på. Hans akvavit skal kunne bruges i drinks og efter måltiderne. Ikke blot til julefrokosten eller til påske. Han vil skabe en ny oplevelse.

Virksomheden startede i 2016 og de første år var det Frederick-Sebastian på en cykel med en flaske under armen. Han søgte efter interessen og skabte opmærksomhed omkring hans brand og akvavit generelt. Denne tid gik også til at lære hele markedet at kende. Blandt andet hvordan prissætning og salg fungerede. Frederick-Sebastian har en baggrund som konsulent indenfor branding og kommunikation. Han ved derfor meget om det, at opbygge et brand.

Akvavit på Michelin restauranter

VI.ER Akvavit er en premium akvavit, som sælges til slutbrugeren for mellem 349 og 399 kroner per flaske. De har ikke egen webshop, men viderelinker i stedet til en distrubutør. Denne distrubutør sørger også for, at de er alle de rigtige steder. Man kan finde VI.ER Akvavit omkring 50 steder og det er alt fra førende københavnske cocktailbarer til michelin restauranter, såsom geranium. For en café og restaurant koster det omkring 200 kroner eksklusiv moms at købe produktet. Det koster omtrent 100 kroner for VI.ER Akvavit at producere en flaske og derudover er der udgifter til distributørledet. Frederick-Sebastian står derfor tilbage med en profit på 44 kroner per flaske.

Færdigblandede akvavit cocktails

VI.ER Akvavit har fået 1,5 million kroner i funding fra en business angel. Det var til at opbygge deres organisation og få gang i driften. Nu søger de funding igen til at lave et produktion set-up, så de kan få hævet avancen per solgt enhed. De søger 3 millioner til en værdiansættelse på 20 millioner. De omsatte for 400.000 kroner sidste år og forventer det samme i år. i 2020 forventer Frederick-Sebastian en omsætning på 650.000 kroner og i 2021 forventer han 1,5 millioner kroner. Væksten forventer de blandt andet skal komme fra deres nye akvavit cocktails på flaske koncept. Med denne udvidelse af deres produktsortiment, så kan de ramme en ny målgruppe. De ville kunne sælge færdigblandede cocktails på barer, flybarer, minibarer, hoteller, festivaler og meget mere.

Movement indenfor Dansk spiritus

Frederick-Sebatian kunne se hvordan flere danske former for spiritus blev populære og fik en masse opmærksomhed. Det var dog ikke tilfældet for akvavitten, hvilket han synes var en skam. Det kan du høre mere om i nedenstående teaser.

I stedet for at brokke sig over, at danskerne var skræmte væk grundet dårlige oplevelser og ingen tog initiativ til at genopfinde akvaviten, så besluttede Frederick-Sebastian for at gøre det selv.

Udenlandsk interesse og janteloven

Akvavit er blevet meget populær udenfor Danmark de seneste år og der er en generel interesse fra udenlandet efter nordiske koncepter. Nordisk mad, nordisk design og den generelle nordiske livsstil. Over de seneste 6 år er der i nordamerika alene åbnet 60 nye akvavit brands. Dette viser den store interesse for akvavit.

“Når det kommer til Danskerne, så har de brug for at nogen 6.000 kilometer væk fortæller dem, at det der bliver lavet 20 kilometer nede af vejen, det er godt.” – Frederick-Sebastian Krause

Frederick-Sebastian mener, at vi skal ligge janteloven på hylden. Vi skal stå ved det, når vi føler vi er de bedste og lade være med at tale os selv ned. Han er ikke bange for at sige at VI.ER Akvavit er det bedste på markedet. Det er norden på en flaske og smager, som en akvavit bør smage. De skal til Asian, USA, Sydamerika og Australien. Akvavit skal være den næste store spiritus i verden.

De første 3 år var Frederick-Sebastian alene, men han har nu hyret en kreativ produktionsmanager til at udvikle hans cocktails på flaske og er ved at søge efter en salgschef. Nu vil han ud over stepperne. Det er vigtigt, at de folk han får ombord er sjove at arbejde. Han sagde sit gamle job op, for at lave noget som han nyder. Selv de 3 år, hvor han har brugt flere penge end han har tjent.

Klik på et af nedenstående links, hvis du ønsker at høre flere “Ind til benet” afsnit:
Ind til benet på Ladybox
Ind til benet på ProOwnedCycling

25% rabat med "IVHPODCAST"
[jetpack-related-posts]