Jule-Sweaters – Fra hobbyprojekt til tocifret millionomsætning

Jule-Sweaters

Christoffer Sloth Henriksen og 3 partnere overtog Jule-Sweaters.dk, da stifterne efter et år var kørt død i projektet. Allerede fra starten fik de gang i virksomheden og de første 450 trøjer de fik hjem, endte nærmest med at sælge sig selv. Christoffer og resten af teamet har gjort forretningen global og sagt farvel til deres fuldtidsjob for at gå all in på at gøre folk glade med deres julesweatre, som de selv designer. Ordremængden er vokset betydeligt siden den første bestilling og nu bestiller de hele 400.000 sweaters hjem årligt og sidste år blev det til en omsætning på næsten 12 millioner. En omsætning, som de håber på at kunne fordoble i år.

Dette er hans iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast. 


Produceret af Podtribe media.

Episodens annoncør er Propagator.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Jule-Sweaters importeret fra England og Kina

Kenneth Ahm Sørensen og Stine Hedegaard Nielsen stiftede Jule-Sweaters.dk, da de ikke kunne finde en ordentlig julesweater i Danmark. I England var der dog en masse, så de fandt en leverandør og startede op selv. Der var ikke meget salg i det, så efter et år, i 2016, købte dagens gæst, Christoffer Sloth bl.a. sammen med sin nuværemde kompagnon Jesper Sørensen biksen og bestilte de første 450 trøjer hjem fra den engelske leverandør. Trøjerne solgte nærmest sig selv og så var forretningen i gang. Det tog dem dog lang tid, inden de indså hvor god en forretning de havde. Da det er en meget sæsonpræget forretning, så var de klar på blot at vente til næste år og fokusere på hver deres fuldtidsarbejde. En ting de dog foretog sig var at skifte fra den engelske leverandør med standard design til en kinesisk, hvor de kunne lave deres egne unikke sweaters.

Kulturchok og en sur mail

Christoffer og resten af teamet bag jule-sweaters.dk fik betalt den første store ordre hos den kinesiske leverandør via alibaba, men da de så skal sende en mail og snakke nærmere, så kommer der svar tilbage at mailen ikke eksisterede. Christoffer er rasende og får formuleret en meget sur mail, da alle deres sparepenge ligger i den ordre. Han trykker send og forventer ikke noget, men den mail går igennem… Det viser sig, at den første mail ikke kom frem, da leverandøren manglede plads i sin indbakke. Christoffer må undskylde og han får reddet forholdet og det er heldigt, for de får den første ordre hjem, men efterspørgslen er så stor, at de allerede i oktober må bestille endnu en stor ordre. 

400.000 julesweaters

I starten solgte de ikke kun online, men var også ude på forskellige boder og senere havde de også deciderede pop-up butikker forskellige steder. De er dog søgt mere hen mod det online marked, som er betydeligt nemmere at styre for dem. Udover dette, så har de også fået en masse forhandlere, for at bevare den fysiske tilstedeværelse. De laver ikke kun designs til deres egne forhandlere og hjemmeside. De laver også design for diverse fodboldklubber og virksomheder. Så der er ikke meget ferie, selvom højsæsonen først er til jul. I 2019 gik de fuldtid på projektet og begyndte at finde nye interessante markeder. To af partnerne trådte ud sidste år og i stedet kom der en investering ind. I dag får de ikke bare 450 sweaters hjem. I dag er det over 400.000 og det blev til en omsætning på 11,8 millioner sidste år. Det kunne have været endnu mere, hvis corona ikke havde stoppet nogle af leverancerne. Dette tal skal de gerne kunne fordoble i år.

Vært Mette Bloch og gæst, Christoffer Sloth, udfolder hele historien om Jule-Sweaters i dette afsnit af Iværksætterhistorier.