Jumpstory – Jonathan Løw fortæller sin iværksætterhistorie

Jonathan Løw - Jumpstory

Jonathan Løw er en iværksætter, som har prøvet lidt af hvert. De 80 timers arbejdsuge, fik ham bl.a. til sidst ned med nakken. Han blev ramt af stress. I næsten 1 år lå han hjemme i sengen og kunne ikke foretage sig noget. Heldigvis kom han ovenpå. Siden har han skrevet 4 bøger, lavet et hav af foredrag og stiftet sammen med sin gode ven Anders Thiim Harder, startupet Jumpstory, som har gentænkt hvordan man finder det helt rigtige visuelle indhold til ens markedsføring. Det her er hans iværksætterhistorie.


De spæde iværksætterår for Jonathan Løw

Uden at vide det, startede Jonathan Løw allerede som barn med et lille spadestik til hans karrierevalg som iværksætter. I nabolaget gik han som 8-årig fra dør til dør og solgte sit gadeblad til de 20 husstande, som var på deres villavej. Han kunne hurtigt mærke, hvordan udviklingen af en “virksomhed” interesserede ham. Det var spændende at se noget vækste.

Jonathan har mange gange oplevet af være forud for sin tid. Hans første virksomhed gjorde det muligt at downloade og lytte til bøger digitalt. Du tænker måske: “Mofibo”? Men nej, året var 1999 og  virksomheden hed eForlag.dk. Dog var timingen ikke rigtigt og projektet opnåede ikke den ønskede succes.

Engodsag.dk

Efter eForlag.dk, så blev Jonathan Løw online chef for Bog & idé og var det i nogle år, inden hans næste iværksætteridé blev realiseret. Det blev den i 2004 og den kom til at hedde engodsag.dk.

Deres vision var at sikre en lille donation på hver onlinehandel, som foregik på nettet. Deres software blev dog også udbredt til 8 lande, de opnåede en stor millionomsætning og blev årets IT virksomhed i 2008. Jonathan fortæller om mange sjove og lærerige oplevelser fra sin tid med engodsag.dk.  

Jonathan Løw gav Richard Gere ble på

Jonathan har mange gode råd til nuværende og kommende iværksættere. Et af dem kommer fra hans møde med Hollywood stjernen Richard Gere, som har været med i den store film succes ‘Pretty Women’. Med engodsag.dk fik Jonathan nemlig mulighed for at møde mange spændende mennesker i jagten på ambassadører for virksomheden.

Jonathan, som normalt ikke er nervøs anlagt, kunne godt mærke at der var kommet lidt nerver på, da mødet med superstjernen fra Hollywood nærmede sig. Og hvad gør man så, når man mangler et godt råd? Man spørger selvfølgelig sin mor og det kom der et “ble trick” ud af. Se i nedenstående teaser, hvad det handler om. 

3 millioner i 20’ere

En anden af de store oplevelser med engodsag.dk, som Jonathan husker tilbage på, var da han med sin marketingafdeling ville lave en CD for velgørenhed, som skulle kulminere i en stor koncert på Aarhus stadion. Pengene skulle gå til børn, som havde mistet en forældre.

Jonathan og hans team forventede at børnene blot ville sælge billetter til sin nærmeste familie, så da salgstallene langsomt begyndte at tikke ind, så fik de sig et kæmpe chok. Børnene solgte på livet løs på gågader, ved at stemme dørklokker og der var gået konkurrence i den. Så da Jonathan og 3 betroede kammerater skulle rundt på 80 skoler og hente indtægterne fra billetsalget, så var der kommet 3.000.000 kroner i 20’ere (!!) ind fra børnenes store indsats.

Hvor kommer pengene fra?

Jonathan og hans kammerater følte sig ikke just trygge ved hver især at køre rundt med over 700.000 kroner i hver deres bil. De gjorde derfor det eneste logiske og valgte at køre til en bank, for at få indsat pengene. Problemet var blot, at de ikke lige fik koordineret bankbesøget og derfor stod der altså pludselig 4 voksne mænd med 3 millioner kroner i 20’ere, som de gerne ville have indsat på deres konto. Det var ikke en begejstret bankdirektør, som tog imod dem med åbne arme. De blev mødt med spørgsmål om, hvor de havde pengene fra og hvordan de skulle kunne tælle 3 millioner kroner op 2 timer inden lukketid. Jonathan måtte derfor læsse de 3 millioner kroner ind i hans Toyota Corolla og måtte have en søvnløs nat i hans lejlighed i Aarhus Centrum, hvor han opbevarede pengene.

Heldigvis fik de næste morgen en bank til at indkalde 10 medarbejdere til en optælling og indsætning af deres indtægter.

Solgte 50.000 billetter – der var plads til 20.000

Et problem blev hurtigt til to. I deres glæde over det flotte billetsalg og problemerne med den store mængde kontanter, så havde Jonathan Løw og hans team overset en “mindre” detalje. De 3.000.000 kroner gav samlet set et billetsalg på 50.000 billetter til koncerten på Aarhus stadion. Problemet var blot, at der kun var plads til 20.000 tilskuere. Dette fandt Jonathan ud af dagen før. Med en lang medieliste og live tv signal, så kunne Jonathan god se de uheldige overskrifter fra morgendagens aviser for sig. 

Alt dette blev heldigvis undgået, da der til hans held kun dukkede 19.000 op, da mange havde købt billetterne, blot for at støtte den gode sag og få CD’en. 

Engodsag.dk havde stor succes i 2008 med priser og en investering på 10 millioner kroner, men finanskrisen gjorde desværre, at pengene forsvandt ned i et sort hul og Jonathan og de andre måtte sælge virksomheden for et beskedent beløb. 

Lyt til din krop og dens signaler

Jonathan kørte derudaf i højt gear og var med til at co-founde “Sprout”, som i dag er en stor succes. Sprout laver blyanter, som kan plantes og som bliver til krydderurter. De har omsat for over 50 millioner kroner, men Jonathan vil ikke tage æren, da han gik ud af virksomheden i 2013.

Jonathan Løw fik også i denne tid startet “Listen Louder”,  “Who cares wins” samt nåede at være ansat hos “Accelerace”, hvor han skulle investere i og udvikle start-ups. Men Jonathan havde glemte at lytte til sig selv og sin krop. Det gjorde, at han blev ramt af en depression og stress. Jonathan valgte ganske tidligt at være åben omkring sit forløb. Han ville nedbryde et tabu og håbede, at han kunne inspirere andre iværksættere til at gøre det samme. Du kan se Jonathans 10 råd til iværksættere, for at undgå depression og stress her.

Forfatter og foredragsholder

Jonathan Løw var sygemeldt i et år, inden han begyndte at føle en lyst til at lave noget, men han manglede inspiration. Det førte til, at han tog rundt og talte med store personligheder indenfor iværksætteri. Blandt andet stifteren af Airbnb. Alle hans møder blev til en bog og senere til foredrag. Derfor udgav Jonathan bl.a. “Gurubogen” i 2016 og senere “Find dit hvorfor” og “Disruptionbogen”.

Se alle Jonathans bøger samt download “Listen Louder” gratis her. 

JumpStory

I 2018 efter nogle år, hvor hans hovedfokus havde været på foredrag og at udgive bøger, så fik Jonathan lyst til at starte noget igen. Han gik derfor sammen med sin gode ven Anders Thiim Harder  og etablerede virksomheden JumpStory.

Jonathan kalder JumpStory for en Netflix-for-billeder – en digital tjeneste hvor brugerne har adgang til +10 millioner fotos til fri brug. Jumpstory er bl.a. blevet udnævnt af Forbes Magazine til én af Skandinaviens mest lovende AI startups.

Grundet Jumpstory’s lave abonnementspris kontra deres store amerikanske konkurrenter, så kan de faktisk vækste i en periode, hvor Corona virus gør livet hårdt, for de fleste virksomheder.

Se mere om JumpStory her.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Jonas Højmark – Millionæren med ADHD
Startup Central – Falske kinesiske investorer og fokus på ledelse
Penneo – Fra drengerøvsmagasin til digitale underskrifter

25% rabat med "IVHPODCAST"

FÅ 25 % MED RABATKODEN: IVHPODCAST