Make!mpact – Mønsterbryder kæmper for flere bæredygtige investeringer

Varan - Make!mpact (Foto: Claus Sall)

Varan Pathmanathan er opvokset i Danmark, men med tamilske forældre. Han er blevet ‘pacet’ til altid at præstere sit ypperste og ligge stor vægt på sin uddannelse. Det var derfor et mindre chok for familien, da Varan valgte at bryde mønsteret. Han ville jagte en tilværelse som iværksætter i stedet for, i hans forældres øjne, mere prestigefyldte titler som læge eller ingeniør. Varan havde efter sin første virksomhed en længere periode som lønmodtager inden han, med noget så mærkværdigt som en positiv fyring, igen blev iværksætter. Denne gang med Make!mpact, som du kan høre meget mere om i denne episode.


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Mønsterbryder

Varan Pathmanathans iværksætterhistorie starter i 8. klasse. Han havde valgt et spansk valgfag udelukkende grundet muligheden for at komme med på en rejse til Barcelona. Varan fik dog meget mere ud af valgfaget. Det blev nemlig det første møde med Steffen Max Høgh, som var underviser. Steffen var iværksætter, hvor han stod for flere af de lokale natklubber samtidig med at han i sin fritid arbejdede med bæredygtighed. Varan begyndte hurtigt at se op til Steffen og tanken om iværksætteri hang fast længe efter at studieturen til Barcelona var afsluttet.

Varan er tamiler. Hans familie flygtede fra Sri Lanka i 1986 og 9 måneder efter de kom til Danmark blev Varan født. Hans familie havde ikke mulighed for at tage sig en videregående uddannelse, men pludselig blev de mødt af et land med åbne arme og fyldt med muligheder. Varan er vokset op i en kultur, hvor forældrene ‘pacer’ deres børn til at præstere fagligt. En titel som iværksætter kan derfor være svær at forstå, når man ønsker ens søn en karriere som læge eller ingeniør. Se mere i teaseren nedenfor.

Ikke destro mindre startede Varan sin egen grafiske virksomhed ved siden af studiet. En virksomhed han endte med at have i 5 år.

Iværksætteriet blev lagt på hylden

Varan afsluttede sin kandidatgrad og lukkede i samme ombæring sin grafiske virksomhed. Han blev nemlig udfordret af en ven: “Hvorfor ikke søge et investeringsjob i en corporate virksomhed som Danske Bank?”. Varan vidste intet om denne verden, men var nysgerrig efter at prøve sig selv af. Han endte med at få jobbet og være mange år i Danske Bank, hvor han stille og roligt fik en rolle som intreprenør. Varan steg i graderne, men ramte til sidst “loftet”, for sin udvikling og muligheder i banken. Efter en tænkepause i form af en barsel, så skiftede han til en konsulentstilling, hvor han kunne kombinere IT med Pharma branchen, som både hans kone og en ven arbejdede indenfor. Konsulent jobbet blev en kort fornøjelse i en branche, som var alt for langsom for Varan. Han vendte derfor tilbage til bankverdenen, denne gang for Saxo bank, hvor han fik lov til at arbejde med forretningsudvikling.

En positiv fyring

Efter et års tid hos Saxo Bank endte Varan igen som konsulent, men denne gang med fokus på marketing. Den 18. September 2018 skete der så noget yderst mærkværdigt. Noget så pudsigt, som en positiv fyring. For Varan havde på folkemødet tilfældigt mødt Steffen Max Høgh, som han først var blevet inspireret af i 8. klasse. De var faldet i snak om verdensmålene og siden da havde Varan ikke kunne få idéen, om at kombinere verdensmålene med investeringer, ud af sit hoved. Det havde hans chef lagt mærke til og fyringen var hans skub til at sætte Varan i gang.

Fyringen førte til kaffemøder med ligesindede, som interesserede sig for bæredygtighed og sammen skabte de i maj 2019 Sustainable Change Makers. Ved siden af lavede Varan markedsundersøgelser, som en del af den spæde start til Make!mpact.

Make!mpact fik stor frivillig opbakning

Make!mpact er en platform, hvor de hjælper nye/grønne unge, som vil gøre en forskel med at lave bæredygtige investeringer, mens de også skaber et community hvor brugerne kan interagere og hjælpe hinanden. I april 2019 lancerede de deres beta version, som et samarbejde med bankerne og hurtigt kom der 1500 brugere på. Problemet var at bankerne tvivlede på målgruppen og målgruppen ikke stolede på bankerne. Efter to år hvor de bootstrappede projektet, som har over 27 frivillige, så er de nu ved at lancere deres version 1.0 og samtidig søge kapital, efter at de i februar lavede en pivotering baseret på den læring, som de fik fra deres beta launch.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Trustpilot – Kritik understreger hvor vigtigt formålet er
Goboat – Har sat kurs mod de globale farvande
Bodylab – Retsopgør og afgørende forældrehjælp