MentorDanmark – Lærte af sine fejl og skabte en succes

MentorDanmark - Nicklas Kany

Nicklas Kany står bag MentorDanmark. Nicklas snuste allerede til iværksætteri som barn, da han solgte kopier af autografer, små tegninger og lodder. Den første “seriøse” idé kom som 19-årig, hvor den tidligere elite badmintonspiller opfandt et elektronisk tælleapparat. Siden blev salgsrettighederne solgt og andre projekter starter. Alle Nicklas’ projekter har flere ting til fælles. De var ingen økonomisk succes, men de tændte en ild i iværksætteren. Han nød at se projekter gå fra idé til produkt og alle hans fejl blev til læringer. Det var derfor en erfaren Nicklas der i 2013 stiftede MentorDanmark, som i dag har vundet flere priser og har fået Gyldendal som medejer.


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Episodens annoncør er Fonden For Entreprenørskab. Er du studerende og sidder du med en god idé? Så søg et Mikrolegat her!

Ungdoms iværksætteri

Nicklas Kany startede sin første mini forretning som 9-årig. Her solgte han kopier af landsholdspillernes autografer, for en flad to-krone til sine skolekammerater. Senere blev det hans tegninger, som han solgte ved at ringe på i opgangene i hans lokalområde. Salget var ikke voldsomt, så Nicklas ændrede salgsstrategi og solgte i stedet lodder, hvor køberen skulle have 3 ens, for at vinde en tegning. Nicklas fandt ud af, at han på denne måde kunne hæve sin pris betydeligt. Nytænkende og forretningsskabende var Nicklas også, da han som 19-årig fik en idé. Han havde gennem sin ungdom spillet badminton på elite plan og da pointsystemet blev ændret, så Nicklas hurtigt et behov. Diverse tælleapparater i landets mange badmintonhaller blev, fra en dag til en anden, ubrugelige. Nicklas mente, at det måtte kunne gøres smartere. Han ville derfor lave elektroniske tælleapparater. Dette blev starten på NK Sport.

NK Sport med Mor som sekretær

Han fik en masse opbakning fra sin mor og ringede op til en dansk produktionsvirksomhed. Det blev til flere møder, men de var ikke overbevist om behovet. Derfor kontaktede Nicklas, Dansk Badminton Forbund, for at få en tilkendegivelse. Han blev mødt med begejstring, men hørte ikke tilbage i længere tid. Et par uger senere så han, til sin store overraskelse, at DBF havde startet et udviklingsprojekt med henblik på produktion af elektriske tælleapparater. Nicklas gemte vreden væk og brugte udviklingsprojektet, som et bevis for markedets behov.

Nicklas og produktionsvirksomheden smed hver 50.000 kroner i projektet og udviklede den første prototype. Derudover lavede de en aftale, om at sætte en produktion i gang, hvis Nicklas fik nok købserklæringer. Over sommeren fik han samlet nok og produktionen blev, som lovet, sat i gang. Der var stor interesse fra Virklund Sport og Nicklas fik sat et møde i stand med dem. Nicklas måtte låne sin morfars lokaler, have sin mor som sekretær og klistre hans logoer over morfarens, men ikke destro mindre, så fik han solgt salgsrettighederne til dem. De blev også kontaktet af Omega, som var et smut forbi Danmark med henblik på at bruge produktet til OL. Norge satte dog en kæp i hjulet og Omega trak sig. Projektet blev ikke en stor økonomisk succes, men Nicklas fik for alvor blod på tanden og oplevede stoltheden og glæden ved at tage et produkt fra idé til et færdigt salgsbart produkt.

Netunderviser og USA eventyr

Nicklas’ næste projekt blev ‘Netunderviser’. Han ville lave undervisernes Youtube. Han havde kæmpe ambitioner for projektet, fik samlet et team og fik en god start. De fik fede lokaler, 13.000 gymnasie elever signede sig op, de havde interesse fra investorer og der var masser af medvind. Alt ændrede sig dog, da finanskrisen ramte. Investorerne trak deres følehorn til sig og det blev en lang 3-årig kamp i jagten på succes. Den udeblev, men Nicklas stod endnu engang tilbage med en masse læringer. Nicklas skulle lige sunde sig efter denne oplevelse og starte med at betale noget af den gæld af, som fulgte med nedlukningen af virksomheden. Han startede derfor med at læse økonomi på universitetet. Nicklas var dog hurtigt til at tage på et amerikansk eventyr, da chancen bød sig. Gennem hans mor fik han en mulighed for at tage til USA og sælge kunst. Han skulle tage til fester og invitere folk til kunst arrangementer, men det var ikke lovligt, at drive kommerciel forretning i det eksklusive område, hvor Nicklas solgt kunst. Så da politiet kom på besøg, så blev prislisterne hurtigt pillet ned. Opholdet var en kæmpe oplevelse for Nicklas, men salget var ikke noget at skrive hjem om. Der blev solgt to malerier og begge var ophængt på toilettet.

Det store gallashow

Mens Nicklas var i USA fik han en idé, om at lave et kæmpe arrangement i Danmark med Romero Britto. En brasiliansk kunstner, som var kæmpe stor i USA. Han fik sat nogle møder op med hans folk, men efter 2. møde, så virkede deres interesse til at være dalende. Det var derfor en stor overraskelse for Nicklas, da han tilbage på skolebænken i Danmark modtog en mail. Romero Britto er klar. Han ville gerne stille op. Nicklas havde lovet guld og grønne skove og nu skulle disse løfter indfries. Det blev til endnu en pause fra universitetet og et års hårdt arbejde. Det endte ud med et stort velgørenheds gallashow, hvor Kronprinsesse Mary var æresgæst. Det var dog ikke helt så let at sælge billetter. Hør mere om dette i teaseren nedenfor:

Lærer lockout satte skub i MentorDanmark

Nicklas var efter et års pause tilbage som økonomistuderende, men lysten var der stadig ikke. Han var meget mere passioneret omkring hans studiejob som lærervikar. Derfor greb Nicklas chancen, da det famøse lærer lockout brød ud i 2013. Nicklas lærte sig selv at lave en hjemmeside og fik opsat et møde med Aspiri. De havde sideløbende fået en lignende idé og sammen blev de enige om, at arbejde videre på den. Nicklas fik et lille kontor og så skulle han videreudvikle konceptet. Ambitionerne var endnu engang store og Nicklas ville lave den første globale platform for lektiehjælp. Projektet blev kickstartet, da MentorDanmark tilbød gratis kurser i matematik under lærerenes lockout. Det endte med en artikel på forsiden af Ekstrabladet, massiv medieomtale og et højt antal tilmeldinger. MentorDanmark er skabt på et lavt budget, men med hårdt arbejde. Nicklas lagde de første år uendelige timer i projektet. Et af vendepunkterne var hans succesfulde kampagner rettet mod de danske mødre på Facebook. I dag er MentorDanmark kommet ud over de danske grænser, de har fået Gyldendal som medejer og de buldrer derud af.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Aryze – Bitcoin Jack og hans rejse mod Forbes 30 under 30
GamerzClass – Afbrudt af Corona midt i amerikansk accelerator 
Les Deux – Sure fodboldfans, lange ørkenløb og god energi