Mindpool & Tattoodo – Crowdsourcing mindsker afstanden fra chef til medarbejder

Mindpool - Mik

Mik Thobo-Carlsen er serieiværksætter, uddannet i filosofi og med egne ord lidt af en nørd. Han var med til at grundlægge verdens største tatoveringsplatform uden selv at have en tatovering og solgte videoovervågning 10 år for tidligt. Den virksomhed vi fokuserer på i dette afsnit, er Mindpool. Her er målet igen en global platform, som skal virke til crowdsourcing af viden. Afstanden mellem folkene på gulvet og bestyrelsesmedlemmer og direktion er blevet så lang, at meget viden går tabt i organisationen. Mindpool kan ved hjælp af simple spørgsmål gøre denne viden tilgængelig for ledelsen og måske gøre verden til et lidt bedre sted.

Det her er hans iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.

Artiklen er skrevet af Niklas Vinther Jakobsen


Produceret af Podtribe media.

Annoncør på afsnittet er Global Roadrunner og Deloitte.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Druktur på Roskilde festival med stjernen Ami James

Mik har, som mange andre iværksættere, været i gang med mange projekter undervejs i sin karriere. Overalt hvor han ser og hører om udfordringer, ser han forretningsidéer og potentiale for optimering. Tidligt blev han venner med en anden serieiværksætter, nemlig Morten Lund. De arbejdede sammen om flere projekter, herunder Mediekompagniet og Net-x. Senere arbejdede Mik sammen med den unge udvikler Johan om Tattoodo, der i dag er verdens største platform om tatoveringer. Mik fortæller om mødet med en af de andre co-foundere:

”Så fik vi fat i Ami James fra Miami Ink. Vi ringede til ham og han sagde ’Yes, det lyder fedt og jeg kommer
til Danmark på søndag.’ Vi havde jo ingenting, så da Ami kom fire dage senere tænkte vi, at vi kunne drikke
os stive. Så vi tog på Roskilde (Festival red.) med ham og så blev vi bedste venner. Vi havde håbet, at han
bare ville skrive lidt om det på sin Facebook, men han ville være med som aktiv partner. Det var fantastisk
og han åbnede hele tattoo-verdenen for os.” – Mik Thobo-Carlsen, CEO Mindpool

Mindpool bringer viden fra frontlinjen til ledelsen

Mik tog efter nogle år sine erfaringer fra Tattoodo med sig videre i et nyt projekt. Målet med Mindpool er,
at tage temperaturen løbende på virksomheders og organisationers medarbejdere og få viden til at flyde
nemmere op igennem organisationsdiagrammet. Kollektiv intelligens eksisterer i alle grupper, men det er
sjældent det bliver udnyttet ordentligt. Platformen benytter sig også af gamification for at engagere medarbejderne. Noget lignende arbejder den danske virksomhed Qvest også på, du kan høre afsnittet med den virksomhed her.

Noget af det Mik fortæller meget levende om, er værdien af dygtige medarbejdere og gode teams. For
ham, har kemien rigtig stor betydning. Den menneskelige forståelse og intuition kan være med til at vælge
rigtigt til ansættelsessamtaler. Familiefølelsen i Mindpool er nemlig vigtig for, at virksomheden præsterer.
Mik anfægter også nogle iværksætteres tilknytning til deres virksomheder. For ham er det vigtigt, at han ikke er lig med sine virksomheder, og at han kan slippe sine projekter igen. Mens andre måske ser deres virksomhed som deres lille baby, er Mik klar til at ’kill his darlings’ hvis det bliver nødvendigt. Han
understreger dog, at han vil gøre alt hvad han kan, for at passe på Mindpool.

Alt det, og meget mere, taler vært Mette Bloch og gæst Mik Thobo-Carlsen om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.