I 2011 stiftede Henrik Aagaard og gæst Michael Karlsen tech startuppet Onomondo. De har udviklet en løsning, der forbinder IoT devices til internettet uanset hvor i verden de befinder sig. Det betyder, at IoT-enheder nemt og sikkert kan anvendes på tværs af kloden uden risiko for problemer med f.eks. permanent roaming eller dårlig datasikkerhed. Virksomheden har desuden 27 ansatte og har rejst investering for godt 2 millioner euro.

Det her er deres iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Episoden er bragt sammen med vores kunder –  the org, Lunar Business og Global Roadrunner.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

 

Selvom Onomondo snart kan fejre 10 års jubilæum, er dagsformen og core purpose for IoT-virksomheden langt fra det oprindelige fundament. Henrik og Michael mødte hinanden på gymnasiet, og mens klassekammeraterne snakkede om, hvad de ville uddanne sig til og sidenhen arbejde som, fandt de to unge mænd i stedet sammen om spørgsmålet ”Hvad kan man bygge?”. Passionen og interessen for internettet var også fælles, og sammen begyndte de at sælge hjemmesider. Michael fortæller, hvordan de i spisefrikvartererne ringede kold kanvas til potentielle kunder fra deres ”kontor”. Kontoret var i dette tilfælde Henriks forældres Mazda på skolens parkeringsplads.

Efter gymnasiet gik de to senere co-foundere i hver deres retning. Henrik, som var den teknisk funderede, skulle læse datalogi, mens sælgeren Michael gerne ville blive endnu bedre til at sælge. Michael fortæller om sine overvejelser: ”Hvor ved man noget om forretning, det gør man nok på CBS…” Selv om de er på hver deres uddannelse, fortsætter Henrik og Michael med at bygge hjemmesider, CMS-systemer og andre tech-produkter. Et egentligt kerneprodukt har de dog ikke lagt sig fast på. Michaels bachelor skal meget naturligt omhandle et af deres projekter, et learning management system til skoler. For at komme i mål med afhandlingen, tilmelder Michael sig Venture Cup, som har deadline fire uger før aflevering til CBS.

Michael vinder ikke Venture Cup. Til gengæld får han et stipendium, som Venture Cup uddeler på vegne af en amerikansk alumne-forening og får derved muligheden for at læse en mba to timer syd for Silicon Valley, på Monterey Institute of International Studies. De 18 måneder i USA er det break fra Danmark, som Michael har brug for. Der er store armbevægelser og højere til himlen, men da han vender hjem i august 2009, kradser finanskrisen for alvor. Henrik Aagaard er i mellemtiden gået ind i telecom-branchen og Michael kommer med i et andet startup, der udvikler computerspil. Det ligger altså ikke på det her tidspunkt i kortene, at de senere skal bygge Onomondo sammen.

Henrik ringer en dag fra en skiferie i Frankrig til Michael. Han har tænkt over priserne for mobil telefoni til udlandet, også kendt som roaming. På dette tidspunkt har EU ikke reguleret markedet, 3like home og lignende produkter findes ikke og markedet er Det Vilde Vesten. Opkaldet bliver begyndelsen på endnu et parløb for de to. De får hurtigt en kontakt i Telenors whole-sale afdeling i Sydhavnen, som de pitcher for hver uge. Uge efter uge bliver deres idéer skudt ned, hvorefter de går hjem og forbedrer produktet. Et halvt år senere, til endnu et ugentligt møde med deres kontakt Eigil, siger han endelig: ”Det kan da faktisk godt være.” Nu er der hul igennem og planen er, at bygge en appstore for netværk. Altså et samlet hub, hvor netværk kan deles på tværs af landegrænser.

Rejsen fra idé til produkt er dog længere end som så, som vi også har berørt i mange af vores andre afsnit her på Iværksætterhistorier. Telecom er en tung branche og Onomondo kan ikke ’køre toget mens de lægger skinnerne.’ Det er en gordisk knude: Man kan ikke skaffe investeringer uden produktet og produktet kan ikke bygges uden investeringer. Derfor bruger de fem-seks år som konsulenter til de store teleudbydere, for at blive i branchen og ”spise elefanten én bid ad gangen,” som Michael fortæller. På en tur til Websummit i Dublin møder Onomondo nogle medarbejdere fra Erhvervsstyrelsen og af omveje fører det til, at Markedsmodningsfonden vil investere 3,8 mio. kr., hvis der kan skaffes medinvestering. Den mulighed gør det nemmere af finde Business Angels og nu kan der for alvor komme kul på kedlerne og gang i toget.

Onomondo har pengene til at bygge skelettet til deres idé. Samtidig er deres kontakt hos Telenor med på planen og TDC er også interesseret i projektet. Det lykkes at integrere op mod TDC’s systemer og for at teste løsningen, kører en del af holdet over Øresundsbroen til Sverige. De tre medbragte mobiler beholder deres identitet og man skal dermed ikke roame for at ringe hjem til holdet i Danmark. Det er en sejr, men omverdenen forstår ikke helt, hvad det er de er lykkedes med. ”Så I har ringet fra Sverige til Danmark? Jamen det kan jeg jo også?” lyder den lettere spydige besked fra venner og bekendte. Selvom menigmand måske ikke forstår, hvad Onomondo har skabt i krydsfeltet mellem tech og telecom, føler teamet at succesen lurer rundt om hjørnet.

Kundegrundlaget i Danmark forsvinder dog nærmest over natten, da Telia og Telenor i Danmark i slutningen af 2014 annoncerer planerne om en fusion. Udviklingsprojekter lukkes ned, heriblandt samarbejdet mellem Telenor og Onomondo. De to foundere Henrik og Michael samler stumperne sammen og køber investorerne ud, samtidig med, at de beholder den teknologi de har udviklet. Det viser sig at være et klogt træk, for i 2018 rører Internet of Things, IoT, for alvor på sig. Nu kan det danske firma være med fra start, og definere hvordan det nye marked skal indrettes. Inden 2018 er omme, er de i over 100 lande, samarbejder med mere end 400 netværksoperatører og den første kunde er Connected Cars, den danske Volkswagen-importør Semlers brand for biler, der benytter sig af IoT. Onomondo gør kur til inQvation, en dask accelerator, som også bliver første investor i den nye runde.

Ved endnu et tilfælde åbner en mulighed sig for Onomondo. De holder et oplæg i Energistyrelsen og på tilhørerpladserne sidder en fra Mærsk. De tager kontakt, og i slutningen af 2019 lander aftalen, som både sikrer Onomondo Mærsk som kunde og som investor. Den dag nyheder breaker, regner det lille hold sig frem til, at 400.000 har læst, set eller hørt nyheden om, at Mærsk har investeret i et mindre startup. Michael tænker i podcasten tilbage på hvordan han på dagen blev rørt: ”Hvordan skete det, hvordan kom vi hertil?”

Selvom de totale investeringer i Onomondo i dag er omkring 2 mio. euro og teamet tæller 27 medarbejdere, vil de to founders gerne holde fast i det værdisæt, der har bragt dem til hvor de er. Deres motto er, at arbejdspladsen skal være ”A place worthy of peoples time.” Det betyder transparens i ledelsesstilen og fredagsbar for at fejre hinandens succeser.

Alt det, og meget mere, taler vært Esben Brandborg Østerby og gæst Michael Karlson om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.