Anders Fogh: Det organiske guld!

Foto: Mark Sørensen, 2time Media.

Anders Fogh er CEO & Founder af Startup CentralI dette blogindlæg beskriver Anders hvordan start-ups og virksomheder med et begrænset budget kan investere tid fremfor penge i deres markedsføring. Det organiske guld, som han kalder det, kan være med til at sætte skub i din virksomhed, indtil der er nok på bankbogen til at lave betalt markedsføring, og derefter kan det bruges som et godt supplement.


I nyere tid er det de færreste ting, som har været så hyped, som betalt markedsføring, det er nærmest ublu at tro, at du kan skabe en større succes uden at investere heftigt i Facebook, Google og måske endda LinkedIn. Jeg er helt enig i, at du skal være klar til at investere penge i det, men der er faktisk meget guld du kan hente, uden af bruge penge på markedsføring, og hvad er så det? 

De færreste starter deres iværksætterrejse med millioner på kontoen, faktisk stik modsat, de fleste starter med at bruge de penge de har sparet op, samt lånte penge. Så føl dig ikke for fin til at spørge om hjælp. 

Selvom jeg startede med en investering i sin tid, så har jeg også gjort en masse, som ikke kostede mig andet end tid! Så her er et par hurtige fif, som jeg selv stadig gør brug af. 

De 3 f’er 

Vi kender dem, vi elsker dem, men de bliver ofte talt ned, når det gælder iværksætteri og det er selvfølgelig kategorien: ”Friends, fouls and familiy” – jeg er personligt ikke fan af udtrykket fouls. Her har du guld, som gør at du kan få en endnu større rækkevidde, som du måske ikke vurderede realistisk at få uden det store budget. 

Jeg antager, at du kommer fra en familie, som ønsker dig det bedste og derfor er det muligt at få dem til at dele evt. SoMe post især på Facebook for det er nemt, det samme gælder dine venner – her handler det ikke om så meget andet end omtale og din kendskabsgrad. 

Alle kender en!

Hvis du er fra min generation eller yngre har du højst sandsynlig en vennebase på Facebook på 500 +, din Instagram har et par 100. Mennesket elsker at omgås med andre og interagere med andre, derfor kan du faktisk nå ganske langt ud, hvis dine venner også liker, deler og kommenterer dine opslag. Hver og en af dine kontakter kender minimum én, som vil være en oplagt køber af dit produkt. Så det kan hurtigt blive en god forretning, som ikke har kostet andet end lidt tid. 

Du kan komme ud til et bredt publikum – og har dit post et godt budskab, så er der pludselig mange, som kender dig måske ikke købende men de kender dig. Og det vil med sigt skabe kunder. 

Reklame grupper 

Grupper på Facebook, jeg bliver aldrig for fin til at dele Startup Centrals posts i alverdens ”gratis reklame” grupper. Det er svært at sige hvad det giver, men det er sgu da gratis reach. Det er vigtigt for mig og derfor gør jeg det stadig, for selvom det ikke er noget jeg har behov for, så vil jeg gerne være endnu større! Altid husk dine startrødder hvor du hustlede, grinded og arbejdede utrætteligt for jagten på noget større! 

Reklamegrupper er begrænset med reach, men finder du en, to eller fem købende kunder på at trykke del og fyre den af i 5 grupper, så er det da fedt, og det kan jo hurtigt gå stærkt!