Planday & ShareWine – Fra dansk unicorn til vineventyr

Mikkel - ShareWine

Mikkel Lomholt og makkeren Anders Frederiksen blev i opstarten af planlægningsværktøjet Planday snydt af en partner, der byggede luftkasteller. Det afholdte dem dog ikke fra at opnå stor succes. I 2018 rejste virksomheden 35 mio. Euro i en C runde og det bragte markedsværdien over 1 mia. kr. Siden exit’ede podcastens gæst Mikkel virksomheden og tog på syv måneders verdensrundrejse med sin familie, inden han kastede sig over et nyt iværksættereventyr med ShareWine. De historier, og mange flere, får du i dette afsnit af Iværksætterhistorier.

Artiklen er skrevet af Niklas Vinther Jakobsen


Produceret af Podtribe media.

Annoncør på afsnit er Global Roadrunner og Lunar.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

300.000 i gæld efter netcafe-eventyr

Mikkel Lomholts tilværelse som iværksætter begyndte allerede, da han var 19 år gammel. Sammen med en
kammerat åbnede han en netcafe. De lånte penge til opstarten og kautionerede for hinanden. Efter
halvandet år var pengene sluppet op og Mikkel stod tilbage med en stor, personlig gæld. For at komme
videre i arbejdslivet, begyndte han i en softwarevirksomhed, til trods for, at han ikke havde den store
erfaring. Weekenderne brugte Mikkel på Crazy Daisy bag baren, for at afdrage endnu mere på gælden. Ved et tilfælde ender han med at udvikle noget software til at styre vagtplanerne, og dermed var grundstenene til Planday lagt. På Crazy Daizy arbejder Anders Frederiksen også, og de to unge mænd beslutter sig for at
sælge systemet ind til andre barer og natklubber.

Planday rykker til Norge – næsten

Planday får hurtigt fart på, og Mikkel mener, at en af de vigtigste beslutninger var at få en professionel
bestyrelse hurtigt. Gennem deres netværk får de mulighed for et møde med et af Norges største
bryggerier. Det kommer ikke noget salg ud af mødet, men undervejs hilser de også på Jesper Buch, der på
det tidspunkt er ansat på Den Danske Ambassade i Norge. Efter et års tid, er der omsætning nok til en lille
løn til begge founders og Mikkel forklarer følgende om deres prissætning:

”Det interessante ved Planday var, at siden dag 1 har det altid været en abonnementsforretning, det vil sige
at vi vidste, at når vi lavede en kontrakt med en kunde, hvor meget vi tjente de næste 12 måneder. Det var
altid 12 eller 24 måneders kontrakter og det gjorde det meget nemt at forecaste, hvad vi ville tjene. Det her
var i 2003 og vi lavede cloud computing eller SaaS, før der overhovedet fandtes en term for det. Allerede
dengang insisterede jeg på, at vi ville gerne lave noget rigtig fed software, men vi gad ikke udføre support
på folks computere.” – Mikkel, Stifter Planday

Vejen til kæmpe succes er belagt med hårdt arbejde

Planday fortsætter væksten og ansætter en professionel CEO. Den nye direktør træder speederen i bund,
og efter noget tid tager acceleratorprogrammet Scale It kontakt til holdet. Det fører til syv dages ophold i
San Francisco og her opdager Mikkel og Anders de muligheder, som eksterne investorer giver. Planday får
en svensk kapitalfond med i investorkredsen og nu skal de to grundlæggere vende sig til, at de skal budgettere med underskud for at fodre væksten. Mikkel oplevede dog også bagsiden af medaljen i form af en sygemelding med stress. Han vender tilbage efter et par måneder, men mavefornemmelsen fortæller ham, at der skal ske noget nyt. I forbindelse med en investeringsrunde, der i øvrigt bringer Plandays markedsværdi op over 1 mia. kroner, træder Mikkel ud af ledelsen og tager en pause fra arbejdslivet. I dag er han i gang med et nyt start-up, nemlig ShareWine.  Alt det, og meget mere, taler vært Esben Brandborg Østerby og gæst Mikkel Lomholt om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.

Hvis du ønsker at høre afsnit med deltagere fra Løvens Hule, så kan du gøre det lige her.