Plecto – Fra fritidskodning til 73.000 brugere del 1

Kristian Øllegaard - Plecto
Plecto er den utraditionelle iværksætterhistorie om, hvordan salgsorganisationers performance måling for altid ændrede sig på grund af en kun 18 årig selvlært programmør. Over en nat udviklede Kristian Houlberg Øllegaard i 20112 et simpelt dashboard, der i realtid målte performance på han og hans salgskollegaer i Canal Digital’s opsigelsesafdeling. 

Dette er del 1 af iværksætterhistorien om Plecto, som gik fra at være et fritidsprojekt til i dag at være værdisat til 100 millioner kroner med over 73.000 brugere.


18 år og topsælger i callcenter

Kristian Øllegaard startede på Canal Digitals call center i Århus efter at være droppet ud af universitetet. Mødet med hans chef Steffen Bagge viste sig at blive skæbensvagen, da de senere stiftede Plecto sammen. Kristian vidste intet om kundeservice, men blev hurtigt en af de bedste sælgere og skiftede hurtigt til Anti Churn afdelingen, hvor der var fuld fokus på, at bevare de frustrerede kunder, som var på vej til at sige op.

Fritidskodning giver pote

Målsætningerne var høje, men at skulle overbevise 4 ud af 10 kunder til at blive, er ikke just nemt. Især ikke når man aldrig har det komplette overblik over, hvordan det reelt går. I et forsøg på at følge med sad Kristian og hans kollegaer bogstaveligt talt med notesblok og lommeregner fremme, for løbende at regne sine procenter ud. En søndag eftermiddag går snakken om alternativerne. Da Kristian havde programmeret for sjov, siden han var 11,  sagde han at ville kunne lave et digitalt system på en time. Kollegaerne troede ikke på ham. Dagen efter havde han systemet klar.

Tidlig Plecto MVP fik afdeling til at outperformede alle i salgskoncern

MVP var i sagens natur meget enkel. Sælgerne skulle blot trykke på en rød/grøn knap og en simpel tabel, hvor man så kunne se stillingen og ens hitrate. Kristian optimerede desginet og lederne var så imponeret at det hele blev smidt op på en monitorskærm.

Teamet havde lagt på omkring målsætningen på 40% over lang tid og før det var målene endnu lavere. Halvanden måned efter Kristians implementering af det nye system, så blev der slået rekord med omkring 70% over en hel måned.

Den tunge del af koncerns samlede ledelse kom på besøg. De ville vide, hvad man gjorde anderledes end resten af norden, for priser og kvalitet var den samme på tværs af landegrænser.

Kristian og hans kollegaer troede egenligt bare, at de havde taget sig sammen. De tænkte ikke over, at det kunne have en større sammenhæng med det nye system. De så det mere som underholdning. Et form for spil, som holdte deres motivation oppe.

Udlandsophold og ny Plecto version

Selvom Kristian var en dygtig sælger blev han til sidst træt af at høre på sure kunder og sagde op, for at flytte ned til Schweiz og blive udvikler. Det var første gang, hvor han skulle indgå i et team og udviklede på den måde sin udviklingskompetencer i et mere koncentreret miljø. Undervejs hjalp han sin gamle arbejdsplads med opdateringer af systemet og fik tilmed påbegyndt en helt ny version, hvor han kodede alt om fra bunden.

Efter 2 års endt udlandsophold ville Kristian prøve noget nyt. Han var tæt på en stilling i en stor amerikansk virksomhed, men de afviste ham, da han ikke havde afsluttet hans uddannelse. Han tog derfor hjem til Aarhus og begyndte på datalogi uddannelsen imens han forsøgte at arbejde videre på Plecto. I mellemtiden havde hans gamle chef hos Canal Digital, Steffen Bagge, sagt sit job op og begyndte i stedet hos Eniro. Han ringede til Kristian og fortalte, at han gerne ville bruge Plecto systemmet på sit nye arbejde, fordi de var håbløs bagefter med teknologi.

Stiftelsen af Plecto

Allerede ugen efter, så ringede Steffen en gang til. Han vil ikke blot have systemet med til Eniro. Han ville, sammen med Kristian, starte en virksomhed op omkring Kristians produkt. Han siger ja til Steffen og de starter sammen Plecto i 2012. Det skulle bare være deltid ved siden af Steffens job og Kristian ville tage til Danmark og studere ved siden af.

Det første salg i Plecto

Steffen sagde kort tid efter op hos Eniro. Deres system blev samtidig lukket ned og Plecto blev sat på hold. Der gik dog ikke længe, inden den nye teamleder hos Eniro, som overtog Steffens job, ringede til Kristian. Han havde fået at vide fra hans medarbejdere, at de gerne ville have Plecto. Han vidste ikke meget om systemet, men ville gerne have Kristian til et møde.

På mødet er teamlederen meget imponeret og vil gerne købe systemet. Kristian havde aldrig fået tænkt over prissætning, men fik slynget ud, at han gerne ville have 1.000 kr. om måneden for sit produkt. Team lederen takkede ja og Plecto fik dermed sin første betalende kunde i Eniro.

Eniro skulle hurtigt vise sig, at blive en vigtig kunde, da 3 team ledere indenfor kort tid ringede til Kristian, mens han sad til forlæsning. De havde set hans produkt og ville også have det implementeret i deres afdelinger. Opkaldende fra Eniro fortsatte og på 14 dage har Plecto sat deres system op i 14 forskellige Eniro afdelinger. Krisitan ender på den måde hurtigt med, at bruge mere tid der end ved studiet.

“Det var det fedeste, som jeg nogensinde havde lavet. Jeg har været 21-22 år og jeg kunne bare mærke at universitetet det var ikke spændende. Det her var rigtigt spændende.” – Kristian Øllegaard

Kunsten at overtale andre

Den gode start betød, at de fik lidt penge på firmakontoen og de blev enige om at bruge dem på at hyre en sælger. Det blev dog aldrig den store succes. Produktet var simpelthen ikke godt nok. Det tog for lang til at skræddersy produktet til de enkelte kunder. De skulle derfor have videreudviklet produktet. I videreudviklingen havde de specielt fokus på designet. Dette var ikke noget, som Kristian havde stor interesse for at arbejde med, men han kendte den perfekte kandidat. Hans tidligere studiekammerat og kollega fra Schweiz Aleš var perfekt til jobbet.

Problemet var bare, at Kristian og Steffen kun kunne tilbyde 10.000 kr. i løn og Aleš tjente i Schweiz 50.000 kr. Derfor var Aleš slet ikke interesseret, da Kristian først præsenterede idéen. Det tog ham sådan ca 15-20 samtaler at overtale ham til i stedet at blive medstifter. Især det faktum at det var Kristian som skaffede ham jobbet i Schweiz, fik Aleš overbevist om, at det nok ikke var helt skidt.

Fortrød nej til Plecto investering

På daværende tidspunkt omsatte de kun for 14.000 kr. om mdr. Og de manglede derfor en investering. Kristian fik arrangeret et salgsmøde med et call center, hvor han blev mødt med stor begejstring for hans produkt. De ville dog ikke købe det, fordi de ikke havde råd til det. Deres margin var simpelthen ikke stor nok, til at de havde råd. Produktet var dog så spændende for dem, at de satte Kristian i kontakt med en eventuel investor. Det var ingen mindre end Morten Larsen, som er stifter af Hungry. Nedenfor kan du høre lidt om, hvordan det møde gik.

Kristian måtte derefter fortælle til Aleš og Steffen, at han havde ødelagt deres investeringschancer. Dette skabte mildest talt en lidt dårlig stemning. Dette skulle dog ikke vare ved, da Morten Larsen på trods af sit nej, havde fået vækket sin ven Jesper Buch’s interesse i Plecto.

I næste afsnit kan du høre mere om hvordan Plecto’s første investeringspapirer blev underskrevet med Jesper Buch i Spanien og hvordan en vild poker aften med bl.a. bokseren Brian Nielsen fik sveden til at løbe på Kristian.

Hvis du synes godt om dette afsnit, så kan vi anbefale disse episoder:
Watery – hvordan man som 19 årig skaber Danmarks største svømmebutik
Coolshop – Jacob Risgaard fortæller sin Iværksætterhistorie 
Soundboks – Om Y combinator, kickstarter og produktionsudfordringer

[jetpack-related-posts]
25% rabat med "IVHPODCAST"