Værdien af at deltage i podcasts

Anders Fogh

Anders Fogh er CEO & Founder af Startup Central. Vi har spurgt vores faste blogger Anders om, hvad han har fået ud af at deltage på Iværksætterhistorier og andre podcasts. Anders fremhæver 3 punkter, som du kan læse meget mere om herunder.


Personligt brand, anerkendelse og inspiration

Iværksætterhistorier har spurgt mig – Hvad har du fået af værdi ved at deltage i podcast generelt?
Det har alligevel sat tanker i gang hos mig, for jeg har ikke overblikket over hvor mange jeg har
deltaget i og jeg kender heller ikke et evt. økonomisk udbytte heraf, så hvorfor og hvilken værdi
finder jeg ved podcastdeltagelse?

Efter længere tids refleksion er jeg kommet frem til 3 punkter, som har skabt værdi på måder jeg
ikke kan måle i faktiske omsætningstal.

1. Jeg har styrket mit brand

Jeg må nok erkende, at jeg bygger på mit brand. Jeg har ikke en toperhvervsposition, som andre
profiler fra tidligere generationer. Jeg kan dog se at jeg bliver set på som en god iværksætter.
Jeg husker tydeligt første gang, da podcasten ”At turde” kom forbi min private adresse og tog en
god lang podcast med mig. Det var et stort øjeblik og jeg fik faktisk henvendelser fra folk, som
havde hørt netop den episode. Så det virker, det skaber synlighed og bygger på ens brand.
Første gang jeg blev interviewet af Esben Brandborg Østerby var kæmpe stort! Jeg er/var kæmpe
fan af podcasten iværksætterhistorier. Dog var det ikke i hovedpodcasten, men i ’Ind til benet’
versionen, senere kom deltagelsen endelig i hovedpodcasten, det er virkelig stort!
Her kunne jeg tydelig mærke et brand push!
Jeg tror at podcasts, som henter dig ind til et interview, giver dig og din potentielle virksomhed et
tillidstempel.

2. En stor anerkendelse af noget jeg har gjort/lavet

I min refleksion over værdien, så er det faktisk en stor anerkendelse at blive kontaktet om
deltagelse i en podcast. Det betyder at teamet bag podcasten mener, at man har gang i noget godt
og at man er relevant at tale med. Man får muligheden for at sætte fokus på noget bestemt og
dermed sætte dagsordenen inden for området.
Jeg har talt med flere, som er ret vilde med mine udtalelser, lige fra salg i markedsføring, kold
kanvas til hovedemnet iværksætteri. Jeg tror faktisk at podcastene her, har sat mig på
medielandkortet og siden støttet mig i min fremdrift på det skrivende medie.
Jeg tror også, at det har givet noget anerkendelse til teamet, at det vi laver, er noget flere gerne vil
høre om. Det er jo en holdindsats, der gør forskellen og det har holdet været gode til at arbejde
for.

3. At inspirere andre

Når jeg selv hører podcast, om det er Iværksætterhistorier eller Niels Lunde topledelse (Jeg er ny
fast lytter), så inspirerer de mennesker jeg lytter til også mig. Det sætter tankerne i gang, og det er
lige meget om det er noget jeg har haft før eller om det er noget helt nyt.
Så hvis jeg har den følelse, når jeg hører andre, så antager jeg faktisk at jeg gør det samme ved
andre. Kan jeg blot inspirere én til at være okay med at han/hun ikke har snittet til at blive
advokat, men har drivet til at blive iværksætter, så er jeg nået langt! Kan jeg via noget jeg siger få
én til at overkomme en udfordring i deres iværksætteri, så er jeg kommet langt.
Jeg elsker mine sessioner med mine medlemmer i Startup Central. Vi har senest kørt en mulighed
for brainstorm med mig for nogle udvalgte (jeg kan ikke nå alle, derfor en gruppe ad gangen),
hvilket har vidst sig at være en kæmpemæssig succes, og det har givet mig muligheden for at
inspirere og motivere andre, hvilket er mit livs passion.