Pyk Copenhagen – Erfarent makkerpar rusker liv i en fodslæbende skobranche

Jessica og Ulrik - Pyk Copenhagen

Jessica Polland og Ulrik Schultz har vendt markedet for børnesko på hovedet. I stedet for kun at konkurrere på pris og sko, der ligner hinanden, kan man hos Pyk Copenhagen designe sine helt egne sko. På den måde producerer de kun unikke sko direkte til forbrugerne, og de undgår store varelagre, der ofte blot ryger på udsalgshylderne eller aldrig bliver solgt. Det er et helt afgørende skridt i kampen mod skospild, der er et voksende problem over hele kloden. Begge founders har mange års erfaring fra den etablerede skobranche, men det pludselig at stå på egne ben og kæmpe mod de store spillere har været fyldt med udfordringer. Ikke mindst når man insisterer på altid at gå efter de mest bæredygtige løsninger.  

Det her er deres iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.

Artiklen er skrevet af Niklas Vinther Jakobsen


Produceret af Podtribe media.

Annoncør på afsnittet er Deloitte.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Dine udtrådte Pyk Copenhagen sko skal i kompostbunken 

Ulrik Schultz og Jessica Polland kommer begge fra en baggrund i skobranchen, og makkerskabet begyndte endda i samme virksomhed. En stigende bevidsthed om et presset og konservativt marked har gjort, at Ulrik har tænkt i nye måder at gøre tingene på. Det handler om at innovere i en branche, som er præget af et enormt prispres og mangel på bæredygtighed. 

De kunne se, at der hvert år bliver produceret alt for store mængder sko, hvoraf alt for mange ikke bliver solgt og dermed for manges vedkommende blot ender på lossepladsen. I en verden med knappe ressourcer og alt for meget spild vil Ulrik og Jessica komme med en ny løsning. Derfor har de skabt Pyk Copenhagen, der er en helt ny måde at tænke børnesko på.  

Hos Pyk Copenhagen kan man selv være med til at designe sine egne sko, og de producerer dermed et par sko af gangen. De gør det også i bæredygtige materialer, der enten kan genbruges eller nemt nedbrydes. Men det er en stor opgave for to nystartede iværksættere at gå op mod en stor etablerede branche. En af de første og største udfordringer var at finde en fabrik, hvoraf de fleste har store minimumsordrertil at være med på ideen.  

Hvordan de lykkedes med det, og hvordan Pyk Copenhagen er i fuld gang med at forvandle en fastfrosset og konservativ branche små skridt af gangen, taler vært Mette Bloch og gæsterne Jessica Polland og Ulrik Schultz om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.