Rainmaking – Martin Bjergegaard var lagerchef som 12-årig

Martin Bjergegaard - Rainmaking

Martin Bjergegaard drømte om at blive iværksætter i en tidlig alder. Hans far opmuntrede ham ofte og udnævnte ham til lagerchef og senere salgschef i sin virksomhed. Derefter stiftede Martin 5 CVR numre fra han var 18, indtil han fyldte 23. Alle var desværre uden succes og det tog kortvarigt pusten fra Martin. Efter en pause, hvor Martin arbejdede hos McKinsey og senere med forretningsudvikling for kok og iværksætter Claus Meyer, så kom idéen til ham. Han så et hul i frokostmarkedet og startede Frokost.dk. To år senere, så blev Martin også medstifter af virksomhedsfabrikken Rainmaking. Hør om Martins mange forskellige virksomheder i hans iværksætterhistorie, lige her på kanalen.


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Lager- og salgschef hos sin far

Martin Bjergegaard er opvokset med spandevis af tillid fra sine forældre, som begge var selvstændige. Allerede som 12-årig fik Martin mulighed for at blive lagerchef for hans fars virksomhed. Han skulle lave sit eget lille team og arbejdede for en akkord-løn. Jo mere de pakkede, jo mere tjente de. Nogle gange var der ingen penge tilbage til Martin og andre gange havde han tjent en fyrsteligt hyre for en 12-årig. Martin fik hurtigt en drøm om at blive iværksætter, men det titel var ikke særligt anerkendt dengang. Se mere i teaseren nedenfor.

Martin fortsatte med at arbejde med sin far og da han fyldte 18 lavede han sit første CVR nummer. Det var som underleverandør til faderens firma. Martin kørte også rundt som sælger for hans fars virksomhed. Han fik en svingende start, som han dog fik vendt til at være en af firmaets topsælgere. Det blev belønnet med en stillingsom salgschef for 10 sælgere, da Martin fyldte 19. De ældre sælgere var ikke begejstret for den unge chef og næsten hele teamet måtte udskiftes, før at Martin oplevede succes i sin nye stilling.

5 CVR numre uden succes

Martin ville også have sit eget uden faderens indblanding, så det blev til 5 cvr numre fra han var 18 til han fyldte 23. Alle endte dog uden succes. Det tog iværksætterpusten fra Martin og han holdte pause fra CVR numre og søgte mod corporate verdenen. Efter at have taget sin Master, så endte han hos Mckinsey. Der gik dog ikke andet end 18 måneder, inden Martin løb skrigende ud af døren. Corporate verdenen var ikke noget for ham. Han blev ved med at være lønmodtager, men med fokus på forretningsudvikling for Meyer Gruppen, som havde 6 virksomheder under sin paraply. Under sin tid, hvor han arbejdede tæt sammen med den kendte kok og iværksætter, Claus Meyer, opdagede Martin et hul i markedet. Virksomheder ville gerne blive hos de samme cateringvirksomheder, men endte med at søge væk, da der ikke var nok variation i maden. Han fik, efter længere tids overtagelse, flere nøglepersoner fra Meyer gruppen med på idéen og sammen stiftede de Frokost.dk i år 2005.

Rainmaking og Frokost.dk

Frokost.dk blev en stor succes og en kæmpe kontrast til Martins første projekter. Det første år solgte de for hele 20 millioner kroner. Efter et år, så kan Martin dog ikke holde sig helt i ro og han begyndte at stifte nogle små projekter ved siden af. Han kunne dog godt se, at det var lidt rodet at skulle holde styr på så meget, ved siden af sin tjans som direktør for Frokost.dk. Her opstod idéen til en virksomhedsfabrik, som kunne nyde godt at fælles bogholderi, specialister osv.

Martin fandt en gruppe af kompetente iværksættere og sammen stiftede de i 2007, Rainmaking. Efter stiftelsen af Rainmaking, så købte Martin og sine co-foundere, medejerne fra Frokost.dk ud.

Vil i en mere klimabevidst retning

Martin og hans medstiftere ville lære alt de kunne om opstartsfasen, så de på sigt kunne blive mere effektive. De forventede, at de ville kunne starte minimum 4 virksomheder årligt og efter opstartsfasen overlade dem til ansatte direktører, som ville få en andel af virksomhederne.

Nogle virksomheder lykkedes og andre fejlede, men risikospredningen gjorde at Rainmaking fungerede godt. Nogle virksomheder kom sågar udover landegrænserne. Martin endte med at blive hos Rainmaking i hele 13 år og sideløbende blev det også til et forfatterskab på 3 vellykkede bøger. Da Martin ved det seneste årsskifte sagde farvel til Rainmaking, og de mange projekter der hørte med, så startede han forfra. Og på det seneste har Martin åbnet flere virksomheder midt i en krisetid. Hans fokus er at få drejet business i en mere klimabevidst retning, bl.a. med sit nye start-up “Heartful”.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Trustpilot – Kritik understreger hvor vigtigt formålet er
Goboat – Har sat kurs mod de globale farvande
Bodylab – Retsopgør og afgørende forældrehjælp