Frederikke - Roccamore

Frederikke Antonie Schmidt fra Roccamore oplever at have en running cost på 1 million om måneden under Corona krisen og samtidig kun sælge omkring 3 par sko om dagen. Alligevel holder hun hovedet højt og finder på alternative måder at lave markedsføring på. Hun mener nemlig ikke, at det hjælper at sælge ved at spille på kundernes medlidenhed. Hør Frederikke fortælle hvordan Roccamore er påvirket af Corona krisen samt hele hendes iværksætterhistorie, som blandt andet bød på at pynte betydeligt på sin historie, da hun skulle skifte produktion til Italien. 


Denne episode er annonceret af Statum – Find din næste ansatte eller dit næste job.

Corona krisen rammer Roccamore

Frederikke har 11 fuldtidsansatte og 12 deltidsansatte, så hendes running costs er på hele 1 million kroner om månenden. Det er i sig selv intet problem, men når man så ligger en Corona krise oveni og det faktum, at Roccamore gennemsnitsligt kun sælger 3 sko om dagen i denne periode, så er sagen en helt anden. De oplever nemlig et fald på cirka 80% i deres salg.

Frederikke og resten er Roccamore har dog ikke tænkt sig at ligge sig ned og have ondt af sig selv. De ønsker heller ikke medlidenhed. De er opstillingsparate og forsøger at komme med forskellige former for markedsføringstiltag, for at øge deres salg. Se mere i teaseren nedenfor.

Samtidig så er én af de 3 fabrikker i Italien, hvor Frederikke producerer sko, lukket. Og en af de andre fabrikker har problemer med at sende skoene til Danmark, da Tyskland har lukket grænserne. Så Roccamore har næsten 4.000 par sko strandet på deres vej fra Italien til Danmark. Og for at gøre ondt værre, så fik Frederikke ikke forsikret skoene under transporten. 

Holder fast i det positive

Frederikke forsøger som sagt at holde fast i det positive. De laver alternativ markedsføring. De nyder deres virtuelle morgenmøder i pyjamas og bruger lang tid på at opsøge trends. Og der er ikke langt fra tanke til handling.

Vi så at ‘livestream’ var noget mange gjorde. Så prøvede vi det. Det solgte 5 sko og så gik bølgerne højt. – Frederikke Antonie Schmidt, Roccamore

Frederikke er indstillet på at kæmpe for at omstille sig til krisen, til trends og til hendes kunders nuværende behov og hvad de efterspørger i denne tid. 

Ægthed sælger 

Frederikke vil til hver en tid kæmpe for at være så autentisk og gennemsigtig, som hun kan.

Der er ingen der køber af brands. Man køber af mennesker. Man køber af noget, som vækker noget i dig, fordi der er en billion brands i dag. Du kan finde alt hvad du vil – men stoler du på det? Det handler om hvem der står bag. Hvis du ikke kan se hvem der står bag, så er det ikke interessant. – Frederikke Antonie Schmidt, Roccamore

Frederikke opfordrer folk til at stoppe op og tænke på menneskerne bagved. Det hjælper ikke blot at styrte afsted mod markedet med et produkt, uden at have tænkt på menneskerne bag. 

Roccamore startede på kickstarter

Frederikke startede Roccamore ved at lancere en crowdfunding kampagne på Kickstarter. Her blev hun den 1. kvinde I Danmark, som havde succes med at indsamle på platformen. Hun fik 330.000 for 330 par sko og solgte hele 850 par sko over de efterfølgende 4 måneder på en ‘landingpage’, som folk efter kampagnens slutning blev sendt hen til. Hun ville gerne have produceret i Italien, men var nødsaget til at starte i Spanien grundet økonomi og størrelsen på hendes produktion. De første kommercielle Roccamore sko kom ud i online handlen i september 2016.

Der kom omtrent en million i kassen, men Frederikke havde ikke helt styr på hvem der skulle have en del af kagen. Der var nemlig både moms der skulle betales, gebyr på 15% til Kickstarter og når man lover fri fragt til alverdens afkroge af verden, så koster fragt/told også en god slat penge. Så til sidst havde Frederikke omtrent 600.000 kroner til hendes første produktion og da det koster 100.000 + kroner at starte en produktion op, så havde hun kun lige nøjagtig råd.

Den hektiske start og pres fra kunder fra hele verden førte desværre til at Frederikke gik ned med stress, men hun kom på benene igen takket være hjælp fra hendes mor og daværende kæreste / nuværende mand. 

Mange års erfaring i skobranchen

Frederikke er uddannet skodesigner og har mange års erfaring fra skobranchen, hvor hun bl.a. har arbejdet som designer for forskellige brands og endte som kreativ direktør for et stort brand, hvor hun stod for designafdelingen i Italien med 12 ansatte, var i kontakt med hovedkontoret i Budapest og produktionen i Kina. Det blev også til omkring 200 rejsedage om året. Frederikke lærte rigtigt meget, men ikke at lave selve produktionen. Der var så mange mennesker omkring hende, som stod for forskellige led i produktionen, men nu med Roccamore stod hun med det hele selv og det var noget af en udfordring.

6 måneders kopper kaffe

Udover at få penge ind fra Kickstarter projektet, så fik Frederikke også en Business Angel med ombord. Hun spurgte rundt i hendes begrænsede netværk, da hun lige var hjemvendt fra Italien, hvem der kendte nogen som kunne hjælpe. Det satte en kæde af kaffemøder i gang. Personen som for alvor satte gang i sagerne var Henrik. Han ville gerne arbejde for Frederikke, men hun havde ikke råd til ham. Henrik formidlede derfor kontakt til en gammel chef som var Business Angel, som var bosat i USA og Frederikke fik en investor med på sin rejse.

Er Spansk ikke næsten det samme som Italiensk?

Frederikke skulle producere i Spanien og tænkte at hun sagtens ville kunne klare sig med at være flydende i Italiensk. Det viste sig dog, at det kunne hun ikke.

Jeg endte med at købe den første iPad, som var kommet ud dengang og derefter med sådan noget semi ‘Google translate’. Hvor jeg tastede ind på translate og derefter trykkede på den der stemme og så kom der en meget mekanisk spansk stemme og sagde et eller andet, som jeg håbede var nogenlunde hvad jeg havde tænkt hun skulle sige. Sådan kørte vi hele første produktion. – Frederikke Antonie Schmidt, Roccamore

Det var ikke den mest smarte mulighed, men det endte med at fungere.

Fake It Till You Make It

Frederikke fik et råd om, at da hun ville flytte hendes produktion til Italien, så ville det ikke gøre noget at pynte lidt på sandheden. Så hun gik rundt på store italienske messer og fortalte om hendes kæmpe produktion i Spanien, som skulle flyttes til Italien og hvordan hun kunne give dem en lille del af produktionen til at starte med. Hun testede 5 fabrikker og endte med at flytte hele sin spanske produktionen til en af disse fabrikker, som bl.a. også producerede for Prada. Frederikke mærkede heldigvis en stigning i hendes salg, så hun kunne langsomt lade som om, at hun stolede mere på producenten og derfor gav ham mere af hendes produktion. Efter 4 års samarbejde, så fortalte Frederikke producenten om hendes lille trick.

Det syntes han overhovedet ikke var sjovt. Som i overhovedet ikke. Jeg fik pænt besked om, at det skulle jeg ikke fortælle ham igen. Det er fint. Vi kører videre. – Frederikke Antonie Schmidt, Roccamore

Frederikke havde tænkt at nu var de gode venner, havde fejret jul sammen og hun kendte hans familie, men alligevel faldt nyheden ikke i god jord.

Events og gode relationer til kunderne

Frederikke brugte lang tid på at bygge relationer til sine kunder og lave events, hvor hun mødte sine kunder ‘face-to-face’. Hun udviklede sin forretning og vækstede. Frederikke har løst problemerne, som de er kommet, men det har altid været en fordel med den tætte relation med kunderne, hvor hun bl.a. har opkaldt sko efter dem. Og nu kan hun også mærke støtten i disse Corona tider.

Hendes set-up er i dag blevet betydeligt mere professionelt med fastlagte budgetter og mere klarlagte planer. Virksomheden er vokset og har en stor millionomsætning og 23 ansatte. Vi krydser fingrer for Frederikke, Roccamore og de andre danske forretninger i disse svære tider.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Jonas Højmark – Millionæren med ADHD
Startup Central – Falske kinesiske investorer og fokus på ledelse
Penneo – Fra drengerøvsmagasin til digitale underskrifter