Sani Nudge -Sikrer god håndhygiejne i vores sygevæsen

Theis - Sani Nudge

Theis Jensen er medstifter af Sani Nudge. Den første idé opstod til et møde med Morten Münster og blev senere bekræftet, da han sammen med medstifter Morten Egholm testede håndhygiejnen i det danske sygevæsen. Til deres store overraskelse, så sprittede blot 27% af alle sygeplejersker af efter et toiletbesøg. Morten og Theis fik hurtig til mission at forbedre håndhygiejnen i det danske sygevæsen. Senere har Corona krisen været med til at forbedre deres globale muligheder samt åbnet nye døre for Sani Nudge. Hør hele Theis’ iværksætterhistorie her.


Denne episode er produceret af Podtribe media i samarbejde med Canute og deres partnere Danske Bank og Deloitte.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Får sat fokus på iværksætteri på DTU

Theis Jensen ville læse til ingeniør, men han begyndte hurtigt at kede sig. Han snakkede derfor med universitetet og fik sat et kælderlokale til rådighed. Nede i kælderen kunne han sammen med andre studerende skabe et iværksættermiljø. De mødtes et par gange om ugen og brainstormede idéer og koncepter. Under disse snakke opdagede Theis et koncept fra USA, som han ville kopiere og tage til Danmark. Han ville lave en platform for “offline learning”. Han fandt straks nogle udviklere og begyndte at lede efter undervisere. Her fandt han dog ud af, at hans research ikke havde været dybdegående nok. Underviserne fik høje timelønninger på aftenskolerne, som han ikke kunne konkurrere med og før idéen for alvor var realiseret, så måtte han lukke platformen igen.

16.000 sokker og én co-founder

Theis lod sig ikke slå ud af en fiasko, men kastede sig direkte ud i det næste projekt. Det var simpelt. Idéen var at lave et sokkeabonnement til billige sorte sokker. Idéen kom fra en bekendt og de fandt nogle billige unge udviklere. Imens de udviklede hjemmesiden, så fandt Theis sokker til 30 øre stykket. De købte derfor 16.000 par hjem og en måned senere ankom de. Da sokkerne kom hjem, så fik de et opkald fra udviklerne. De havde smidt håndklædet i ringen. Projektet var for svært og de var blevet betalt for lidt. De stod nu tilbage med et lager fyldt med sokker og ingen salgskanaler. Theis tog derfor nogle sokker under armen og gik rundt og bankede på butiksdøre. Der blev afsat 3000, men gensalget var der intet af. Butikkerne kunne ikke komme af med dem og kvaliteten var for dårlig. De tog derfor de resterende 13.000 sokker med på loppemarked. De begyndte at få godt gang i salget, da prisen var nede i en kr. stykket. De fik solgt nogle tusind sokker, men havde stadig over 10.000 sokker tilbage. Sokkerne røg i en vens kælderrum, men da den blev oversvømmet, så gik der svamp i de fleste sokker og resten af de brugbare sokker blev til gaver de næste 10 år.

Mødet med den anden halvdel af Sani Nudge

Theis fik en dag besøg i iværksætter forummet på DTU fra Morten Egholm, som lige havde vundet ‘Green Tech Challenge’. Han ville nu kommercialisere sit produkt, som var en anordning, som skulle minde folk om at slukke lyset. Theis så potentialet, men mente at det også kunne bruges til at få flere bar gæster til at købe øl. Det mente barejerne dog ikke. Derfor måtte de videre til næste mulighed. Barejerne fortalte, at de fik deres idéer fra marketingbureauer og de var derfor de næste til at få besøg fra Theis og Morten. Dette foregik uden held, indtil de mødte Morten Münster. Den kendte podcaster og skribent ville have dem med på Aarhus Universitets Hospital til et møde med hygiejne organisationen, som gerne ville forbedre deres håndhygiejne. Der skulle laves en ny marketings kampagne om håndhygiejne. Theis og Morten stillede sig under mødet kritisk overfor måden de indsamlede data på. Hygiejne organisationen fortalte at 90% af personalet overholdte hygiejne reglerne og at de tjekkede det, ved at en kollega gik rundt og indsamlede data. Theis mente at dataindsamlingen var påvirket af Hawthorne-effekten, hvor personalet forbedrede deres vaner, når de blev observeret. De gik derfor fra mødet med en aftale om, at de skulle udvikle en bedre og mere præcis metode for dataindsamling.

Skræmmende dårlige hygiejne blandt personalet

Efter en længere udviklingsprocess, så vendte Morten og Theis tilbage til Hospitalet med deres prototype, som skulle teste håndhygiejnen. Den var i sandhed en MVP, men de fik målt håndhygiejnen over to uger og resultatet var chokerende for både dem og hygiejne organisationen. Se mere i teaseren herunder.

Morten E., Theis og Morten Münster lavede derefter et koncept med positiv ‘nudging’. En blå lampe med en hånd, som lyste op når personalet gik ind på toilettet og en grøn lampe med et hjerte, som lyste op, når de havde sprittet af. Endnu en simpel MVP, som kunne bruges til at teste af. De testede igen i to uger og fik håndhygiejnen op på 56%, altså mere end en fordobling med en minimal indsats. Hospitalet ville derfor gerne forsætte samarbejdet og udvide det til andre afdelinger af hospitalet. Problemet var at Morten og Theis ingen penge havde, så de måtte have hospitalet til at finansiere dem. Hygiejne afdelingen var dog nedprioriteret og havde ikke et budget. De blev derfor anbefalet at søge 1,2 millioner fra sundheds- og ældreministeriet. De fik pengene, stiftede et IVS og kunne gå i gang med første prototype.

En skrøbelig prototype med mange børnesygdomme

Sani Nudge var stiftet, konceptet var testet af og der var en sikret omsætning. De fik lavet 80 sensorer, som de tog med tilbage til hospitalet. De tog derefter tilbage til København for at vente på data fra de første to uger. Problemet var, at dataen stoppede med at komme efter 4. dagen. Batterierne var gået døde. Det var ikke det eneste problem. Personalet syntes at systemet var i vejen, de skulle gå rundt med store sensorer på deres egen person, vægsensorerne faldt ned fra væggen og så var det for dyrt. De to ingeniører havde blot fundet en løsning på et problem. De havde ikke spurgt deres kunde, om funktionaliteten eller behovet. De kom frem til at de manglede en fagperson. Det fandt de i Marco Bo Hansen, som Theis dengang var begyndt at date. Marco var læge og de fik ham med på holdet. De gav ham, uden beregning, 20% af virksomheden. Det kom de ikke til at fortryde. Marco undersøgte behovet og de fik skabt en billigere version, som holdte strøm længe og sensorernes størrelse blev reduceret. Samtidig blev Sani Nudge optaget i Danish Tech Challenge, hvor de fik mere fokus på at finde metoder til  at skabe mere indtjening på. Samtidig oplevede de også en øget interesse fra investorer.

Corona krisen sætter fokus på håndhygiejne

Interessen fra investorer førte til en investering på 2 millioner kroner. Investeringen gjorde, at de nu kunne gå fuldtid og fastansætte nogle udviklere samt konceptudviklere. De testede igen hospitalerne før og efter implementeringen af deres positiv ‘nudging’ system. Resultaterne viste klare forbedringer. Nu skulle de “blot” formidle data’en til kunden på en forståelig måde. De arbejdede 3 år med at skabe et digitalt produkt, som stod klar i 2018. De var på Tech BBQ og fik en kontakt, som endte med en investering i april 2019. Pengene skulle bruges til at få produktet ud over rampen. Samtidig blev de optaget i en amerikansk inkubator på Texas Medical Center. Dette gjorde, at deres brand blev kendt rundt omkring i Europa og USA. De blev overvældet af interessen og de var nødt til at bygge et større team op. I sommeren 2019 tog de til Finland og installerede deres produkt på et helt hospital. Så begyndte domino effekten at tage til, lige indtil Corona kristen ramte. Det satte tingene på pause, da den første bølge ramte, men derefter har der været en stigende kontakt fra spritproducenter, hospitaler, men også fra store kontorer. Det er bl.a. Microsoft, som Sani Nudge lige har fået som kunde.

Vil du læse eller høre flere historier fra vores serie “globale ambitioner”, så prøv tjek disse her ud:
TrainAway – Fitnesskoncept Born Global
Canute – Skaleringprogram for danske iværksættere med globale ambitioner
Lift – Fra 5 årig toiletpasser til international SaaS virksomhed