Sprout – PR og kommunikation før salg og markedsføring

Michael Stausholm -Sprout

 Michael Stausholm så Sprout første gang på Kickstarter. Han faldt pladask for projektet og forhandlede sig frem til de europæiske rettigheder. Michael startede projektet med to andre, men var kort tid efter alene om projektet og stiftede Sprout Europe i efter sommeren 2013. Interessen var stor og Michaels fokus på PR førte til en massiv vækst. Det gjorde at Michael købte de amerikanske opfindere ud af Sprout og overtog deres patent og rettigheder. Michael fortæller om sin rejse med Sprout, som bl.a. har ført til henvendelser fra Justin Bieber og Richard Branson samt et samarbejde med Michelle Obama.


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Episodens annoncør er Fonden For Entreprenørskab. Er du studerende og sidder du med en god idé? Så søg et Mikrolegat her.

Iværksættereventyret som startede i Østen

Michael startede sit arbejdsliv som ‘shippingmand’ for AP Møller. I den forbindelse blev han i starten af 90’erne sendt til Østen. Efter et par år fik Michael et tilbud fra et hollansk/italiensk tøjfirma, om at komme og arbejde for dem. Michael takkede ja og endte med at arbejde for dem i 6-7 år. Michael fik et stort know-how om tøjbranchen, så da han blev træt af 10-12 timers arbejdsdage, for at tjene penge til andre, så besluttede Michael sig for at starte sin iværksætterrejse. Han startede i 2002 op sammen med en italiensk partner. Partnerskabet holdte kun et halvt år, men Michael drev sin forretning, som var bindeledet mellem europæiske tøjmærker og producenter i østen, indtil 2006. I 2006 vendte Michael hjem til Danmark og forsatte som konsulent med at rådgive danske tøjfirmaer.

Michael kunne mærke en øget fokus på bæredygtighed og arbejdsvilkår og i starten af 10’erne begyndte Michael også at holde foredrag om emnet.

Fra robotingeniører i USA til Sprout Europe

Michael fik en henvendelse fra en bekendt, som havde set en Kickstarter omkring en bæredygtig blyant, som kunne plantes når man var færdig med at skrive med den. Firmaet hed Sprout og var udviklet af 3 robotingeniører fra USA, som på platfomen havde samlet i overkanten af 40.000 dollars på en måned. Michael og to andre tog i starten af 2013 fat i de amerikanske opfindere. De tilbød dem at sælge og distribuere blyanten i norden og senere hen også Europa. De to parter blev enige om en aftale, men Michael blev hurtigt alene om projektet. Han blev derfor solostifter af virksomheden Sprout Europe. Virksomheden fik hurtigt vind i sejlene og i slutningen af 2014 var 90% af salget i Europa og blot 10% i USA. Michael betalte større og større summer til de amerikanske opfindere, som ikke lagde den samme energi i virksomheden. Michael besluttede sig derfor for at købe patentet og rettigheder, inden at virksomheden blev alt for stor. Dette blev realiseret i slutningen af 2014.

Nøglen til succes lå i god PR

Michael fik hurtigt fuldtidsansatte i løbet af 2014-15 og så begyndte det for alvor at gå stærkt. I 2016 gik det næsten for stærkt og en lang og udmattende jagt på funding trak ud og det begyndte at true Sprouts eksitens. Michael havde dog heldigvis en god bekendt i Johan Bülow, som efter en længere forhandling blev investor i Sprout og sikrede den videre vækst. Grunden til den hurtige vækst skyldes bl.a. fokus på PR og den gode historie. Hør mere om dette i teaseren herunder.

Richard Branson, Justin Bieber og Michelle Obama

Sprout og Michaels fokus på PR førte til mange henvendelser fra hele verden og det var ikke hvem som helst, som kontaktede dem. Dette førte bl.a. til en lang forhandling med Justin Bieber og hans team om en influencer aftale. Sprout endte dog med at takke nej grundet for meget negativitet og dårlige historier associeret med Justin Bieber. Senere blev Richard Bransons søn facineret af Sprout og det endte ud med en større bestilling og at han på sin privat ø Necker Island uddelte Sprout blyanter til sine VIP gæster. Det største samarbejde kom dog i 2018. Michael blev kontaktet af et amerikansk agentur, som repræsenterede en lang række berømtheder og musikere. Èn af deres klienter var vild med Sprout og ønskede at lave en samarbejdsaftale. Efter lidt research kunne Michael se at agenturet havde klienter som Eminem, Pink og Adele. De ville i første omgang ikke fortælle hvem det var til, men da ordrebekræftelsen kom, så stod der nederst “For Michelle Obama”.

“På et tidspunkt under den her forhandling, så siger de til mig, at jeg skulle vide at det var til en forfatter. Der blev jeg en anelse lang i ansigtet, for jeg havde jo håbet på Pink eller Lady Gaga. Men da vi så får ordrebekræftelsen, hvor der står det er til Michelle Obama … Så kunne jeg godt leve med det.” – Michael Stausholm, Sprout

Hør mere om denne oplevelse og om dengang Michael opkøbte en lille amerikansk virksomhed, hvor den aldrende kvindelige ejer havde en lidt speciel søstervirksomhed.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Aryze – Bitcoin Jack og hans rejse mod Forbes 30 under 30
GamerzClass – Afbrudt af Corona midt i amerikansk accelerator 
Les Deux – Sure fodboldfans, lange ørkenløb og god energi