Crowdio/Weply – Løvens Hule fik os til at skifte navn

Søren - Weply

Søren Gøtterup-Tang overtog i 2018 Crowdio, som netop har skiftet navn til Weply. Dette skete i kølvandet på en uheldig optræden i Løvens Hule, hvor en tidligere medarbejder fik en hård medfart fra Jesper Buch og de øvrige løver. Søren har sammen med Patrick Rosengren Nielsen fået sat ekstra vind i sejlene og det nye navn, Weply, skal symbolisere en frisk start og starten på et stærkt brand. Deres ønske med Weply er at skabe flere leads for deres omtrent 600 kunder via ekstern chat. Søren havde også en anden drøm, som motiverede ham til at gå ind i dette projekt. Han ville skabe arbejdspladser for mennesker med et handicap. Den drøm gik i opfyldelse, men ikke helt uden problemer. Hør hele Sørens iværksætterhistorie, hvor han også fortæller om sin tid i MentorDanmark, hvor han bl.a. havde over 1000 (!) til jobsamtale.


Denne episode er produceret af Podtribe media. Støt podcasten på Patreon her.

Fra studiejob til co-founder af vækstvirksomhed

Sørens iværksætterhistorie startede da han fik et studiejob hos Aspiri, som lavede eksamensforberedelses kurser. Hans studiejob udviklede sig et partnerskab, hvor han lånte en million og købte sig ind. De fusionerede med konkurrenten, men digitaliseringen af virksomheden gjorde Søren overflødig. Han blev derfor lånt ud til en virksomhed, som de havde investeret i, som hed MatematikFessor. Her var han et par år, inden stifteren købte sin virksomhed tilbage. Dette skete på samme tid, som da Søren og hans partnere startede et nyt projekt, som kom til at hedde MentorDanmark.

I MentorDanmark gik vi fra ingenting til 100 på kontoret og 2000 mentorer rundt om i landet og kontor i Norge. Alt sammen på 5 år. – Søren Gøtterup-Tang, Weply

1347 jobsamtaler og et sorgmodigt farvel

Det var under rejsen med MentorDanmark at Søren indså, at hans motivation var at gøre en forskel for mennesker. Det var, hvad han ville bruge sit arbejdsliv på.

Søren skulle i MentorDanmark stå for jobsamtaler og være virksomhedens ansigt udadtil for de mange jobkandidater. Søren holdte på 14 måneder hele 1347 jobsamtaler, hvor han gennemgik de samme informationer og fortalte de samme jokes. Så en dag endte det galt.

Fortalte jeg den samme joke 3 gange til den her person? Jeg spolede samtalen igennem i mit hoved og indså at det havde jeg og det er jo hamrende pinligt. – Søren Gøtterup-Tang, Weply

Søren blev kontaktet af Crowdio efter næsten 5 år hos MentorDanmark. Søren så en mulighed, som han ikke kunne sige nej til. Han måtte derfor, med våde øjne, sige farvel til MentorDanmark.

Truet med polititilhold

Søren har altid været kreativ med organisk markedsføring og måden han tog kontakt til folk på. Han brugte engang 12 timer på at dele spørgeskemaer ud i forskellige tog, for at generere leads. En anden gang lavede han en skattejagt, hvor skatten var et password, som gav en gratis adgang til en platform. Svaret bestod af personlige oplysninger om den potentielle kunde, som Søren havde fundet gennem research.

I Crowdio fortsatte han med sin kreativitet. Det var dog ikke alle, som var lige begejstrede. Søren begyndte at sende små digt på Linkedin, når han ville connecte med bl.a. potentielle investorer. Disse var personlige og fyldt med informationer om modtageren. Et digt kunne lyde sådan her:

Fordi du hader slides,
Kan man så få 10 millioner, hvis man starter med et digt?
Selvfølgelig! Til at starte med kun et møde forpligt’
Teamet er outstanding og crazy,
Dog ikke som Sønderborg Crazy Daisy,

Traction er 100.000 dollars, inden året er slut,
Jeg har et højere tal gemt i en konvolut.
Accepter og hør mere.
– Søren Gøtterup-Tang, Weply

Disse digt virkede i høj grad godt på mandlige modtagere, men Søren måtte stoppe denne fremgangsmåde, da flere kvinder meldte ham til LinkedIn og en kvindelig modtager tog skridtet videre og truede ham med et polititilhold.

Ansættelser af mennesker med handicap og navneskift

Sørens motivation for at skifte til Crowdio var bl.a., at han ville ansætte medarbejdere med et handicap til at passe deres chats. Det var dog ikke problemfrit, at komme i kontakt med dem. Hør mere i teaseren herunder.

Søren fik hurtigt supersælgeren Patrick ombord og sammen besluttede de sig for at skifte navn på virksomheden. En uheldig oplevelse i Løvens Hule, hvor en tidligere medarbejder blev “slagtet” for åben skærm af Jesper Buch og de andre løver, havde skabt negativ opmærksomhed om brandet Crowdio. Derfor skal de to kollegaer nu fortsætte væksten under navnet Weply.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

M1 – Mads Peter Veiby fortæller sin iværksætterhistorie
Bodylab – Retsopgør og afgørende forældrehjælp
MigogAalborg – Comeback journalisten, som blev iværksætter af nød