Det er en dårligt holdt hemmelighed at, jeg (Uffe Aalborg Nielsen) interesserer mig ret meget for iværksætteri. Og selvom jeg i dag jagter en corporate karriere, vil jeg gerne give noget til dem som sidder og kæmper med at få den rigtige ide til deres kommende start-up. Jeg har derfor valgt at udgive min guide til at få ideer. En guide jeg udviklede mens jeg sad på universitetet i London. Lad os komme igang At få ideer fungerer således, at de ikke falder ned fra himmelen, ellers ville vi jo alle være kreative genier. Din hjerne skal derimod have en ramme at være kreativ indenfor, og det er den ramme som denne model skaber, og derfor vil du få masser af ideer, hvis du begynder at bruge modellen. Modellen er udarbejdet ved at blande design thinking med branding og iværksætterledelse, og den går igennem 6 faser som jeg nu vil gennemgå.

Vision som en ledestjerne

Under mit master studie i branding fandt jeg ud af at nystartede virksomheder, som sørger for at skabe et brand, har en signifikant højere vækstrate efter 5 år. Branding bygger på at skabe et koncept på baggrund af en vision. Derfor er det vigtigt at din iværksætteride er fundet på baggrund af en vision, for ellers kan du ikke skabe et stort brand. Og hvad er en vision så? Jo en vision er et mål som har et større formål. Et eksempel på en vision kunne eksempelvis være at sikre danske arbejdspladser ikke flytte ud af Danmark. Eller som Facebook ”to connect everyone”. Dette kunne også være at udrydde ordblindhed eller mobning i folkeskolen. Jeg vælger at bruge eksemplet med udflytning af danske arbejdspladser. Nu har I givet jer selv en ramme at være kreative indenfor. Nu kan I kun tænke på løsninger omhandlende visionen, og så begynder kreativiteten at komme. En bonus information omkring hvorfor visionen virker, er at vi mennesker følger virksomheder, som vi tror på kan løse de problemer vi har, og derfor er en autentisk vision et meget stærkt værktøj til at skabe et brand.

Kundeindsigt skaber bedre ideer

Inden i bygger en løsning skal i først have noget viden. I skal derfor finde ud af præcis hvorfor problemet, som visionen bygger på, opstod for at kunne løse problemet. Derfor skal i ud og snakke med mulige kunder, og muligvis nogen som kan give jer noget viden om området. I dette tilfælde vil jeg foreslå at I snakker med ca. 20 virksomhedsejere om hvorfor de flyttede arbejdspladser til udlandet. I skal bl.a. spørge dem om årsagen og tilfredsheden med deres valg om at flytte deres arbejdspladser til udlandet og dermed få noget vigtig indsigt om kundens ageren og syn på fremtiden. Det er et interview, og hvis man skriver et opslag på LinkedIn eller en mail og siger, at man er i gang med at starte en virksomhed og gerne vil have noget indsigt, vil de fleste gerne stille op til et interview. Efter interviewet skal i spørge om i må holde kontakten, for i får brug for sparringspartnere når i kommer ned i koncept fasen. Dette tager naturligvis lang tid, men jeg lover, at det er guld værd for fremtiden.

Den gaggede brainstorm

Næste fase er en brainstorm, og inden du tænker ”det ved jeg alt om” og springer videre, så hæng lige på. I den gaggede brainstorm er der to regler:
  1. Man skal tænke stort – Så kan man altid koge det ned senere
  2. Man må kun sige ”ja fortæl mere” eller ”ja, hvis vi gør sådan så får vi”
I starter med at opsummere den indsigt i har fået for lige at sikre alle er opdaterede.  Det er vigtigt at tænke stort i brainstormen, for det snyder din hjerne til at tænke kreativt, og det er nemmere at koge en vild ide ind til benet i konceptfasen end at bruge en ide som ikke blev sagt. I øvrigt ved du først om en ide er god når du siger den højt. Et trick er at køre på med ideer i 45 min. Hernæst holder i en pause på 15 min. hvor alle deltagere får til opgave at gå en tur alene og komme tilbage med en ide yderligere. Hver deltager går nu en tur og lader underbevidstheden arbejde imens de bliver inspirerede af noget de ser på vejen. Herefter skriver i alle de nye ideer ned, og holder fri indtil næste dag.

Forretningsmodels udvikling

Nu er det tid til at i sammen udvælger den ide som i finder bedst. I kan eventuelt bruge Edward de Bono’s 6 hatte model til de tre bedste ideer, og på den måde finde ud af hvilken en teamet synes er bedst. http://www.debonogroup.com/six_thinking_hats.php Herefter skal I udforme koncept 1.0 som kan tests. Jeg anbefaler i bruger Alexander Osterwalders ”Business model Canvas” til at strukturere konceptet i en forretningsmodel. (Link) Når forretningsmodellen er udformet går i tilbage til de 20 virksomheder som i tidligere talte med, og spørger hvad de synes om jeres model. På den måde for i en pejling af om I er på rette vej. Her skal i også spørge om de vil være med til at teste beta versionen – På den måde får i relevante betatestere. Det er vigtigt at det koster penge at være med til at teste betaversionen, for så ved i om beta testerne tror de får noget ud af jeres produkt i fremtiden eller bare siger ja for at gøre jer glad. Det kan være et lille beløb som 200 kr. om måneden, men det skal naturligvis tilpasses efter værdien af jeres produkt.

Testfasen

Det er meget sandsynligt at det koncept som I har udformet ikke kommer til at virke i praksis fordi kunderne, leverandørerne, samarbejdsparterne osv. ikke agerede på den måde som i forudsagde i jeres business model canvas model. Derfor skal i nu teste om alle de forudsigelser i har skrevet ned i modellen i virkeligheden passer. Eksempel. I fandt under indsigts fasen ud af at Danske virksomheder flytter virksomheder fordi det er billigere, men at det også er meget besværligt og mange derfor flytter dem hjem igen. Så I beslutter at lave en app som indeholder skabeloner til alle de regler man skal have på plads i de forskellige faser af tilbageflytningen og at den skal koste 100 kr. at bruge om måneden. I forventer at kunderne gerne vil betale pr. måned, og derfor forsøger i at sælge det til jeres betatestere, men det viser sig at de hellere vil betale pr. skabelon de downloader. I laver derfor betalingsmuligheden om, og begynder at måle brugerens adfærd med det nye betalingssystem. Sådan gør i med alle dele af forretningsmodellen indtil forretningsmodellen fungerer og i er klar til at sætte strøm på.

Realiseringplan

Det er vigtigt at i laver en plan over hvilke features der skal udarbejdes først. For i kan ikke bygge en Ferrari, men er nød til at starte med en Lada. Derfor er det vigtigt at i bygger de features som er vigtigst for jeres kunder. Jeg anbefaler i bruger projektledelsesmetoden Scrum til udviklingen af features. Her er en 10 minutters video som hurtigt får jer i gang. Herefter skal i lave en lanceringsplan som indeholder hvordan i vil skabe noget hype inden lanceringen, og den fremtidige markedsføring. I er nu klar til at gå ud og skabe en fremragende startup. Tillykke.

Afsluttende bemærkning

Det tager naturligvis lang tid at bruge denne metode i stedet for at gå direkte i gang med at udvikle, men jeg har selv prøvet at udvikle et produkt som ikke passede til markedet, og derfor måtte stoppe efter at have brugt penge og måneder på en løsning som simpelt ikke virkede. Derfor håber jeg at du kan bruge modellen, og lader dig inspirere.