Det er en dårligt holdt hemmelighed at, jeg (Uffe Aalborg Nielsen) interesserer mig ret meget for iværksætteri. Og selvom jeg i dag jagter en corporate karriere, vil jeg gerne give noget til dem som sidder og kæmper med at få den rigtige ide til deres kommende start-up. Jeg har derfor valgt at udgive min guide til at få ideer. En guide jeg udviklede mens jeg sad på universitetet i London.
Lad os komme igang
At få ideer fungerer således, at de ikke falder ned fra himmelen, ellers ville vi jo alle være kreative genier. Din hjerne skal derimod have en ramme at være kreativ indenfor, og det er den ramme som denne model skaber, og derfor vil du få masser af ideer, hvis du begynder at bruge modellen.
Modellen er udarbejdet ved at blande design thinking med branding og iværksætterledelse, og den går igennem 6 faser som jeg nu vil gennemgå.
Vision som en ledestjerne
Under mit master studie i branding fandt jeg ud af at nystartede virksomheder, som sørger for at skabe et brand, har en signifikant højere vækstrate efter 5 år. Branding bygger på at skabe et koncept på baggrund af en vision. Derfor er det vigtigt at din iværksætteride er fundet på baggrund af en vision, for ellers kan du ikke skabe et stort brand. Og hvad er en vision så? Jo en vision er et mål som har et større formål. Et eksempel på en vision kunne eksempelvis være at sikre danske arbejdspladser ikke flytte ud af Danmark. Eller som Facebook ”to connect everyone”. Dette kunne også være at udrydde ordblindhed eller mobning i folkeskolen. Jeg vælger at bruge eksemplet med udflytning af danske arbejdspladser. Nu har I givet jer selv en ramme at være kreative indenfor. Nu kan I kun tænke på løsninger omhandlende visionen, og så begynder kreativiteten at komme. En bonus information omkring hvorfor visionen virker, er at vi mennesker følger virksomheder, som vi tror på kan løse de problemer vi har, og derfor er en autentisk vision et meget stærkt værktøj til at skabe et brand.Kundeindsigt skaber bedre ideer
Inden i bygger en løsning skal i først have noget viden. I skal derfor finde ud af præcis hvorfor problemet, som visionen bygger på, opstod for at kunne løse problemet. Derfor skal i ud og snakke med mulige kunder, og muligvis nogen som kan give jer noget viden om området. I dette tilfælde vil jeg foreslå at I snakker med ca. 20 virksomhedsejere om hvorfor de flyttede arbejdspladser til udlandet. I skal bl.a. spørge dem om årsagen og tilfredsheden med deres valg om at flytte deres arbejdspladser til udlandet og dermed få noget vigtig indsigt om kundens ageren og syn på fremtiden. Det er et interview, og hvis man skriver et opslag på LinkedIn eller en mail og siger, at man er i gang med at starte en virksomhed og gerne vil have noget indsigt, vil de fleste gerne stille op til et interview. Efter interviewet skal i spørge om i må holde kontakten, for i får brug for sparringspartnere når i kommer ned i koncept fasen. Dette tager naturligvis lang tid, men jeg lover, at det er guld værd for fremtiden.Den gaggede brainstorm
Næste fase er en brainstorm, og inden du tænker ”det ved jeg alt om” og springer videre, så hæng lige på. I den gaggede brainstorm er der to regler:- Man skal tænke stort – Så kan man altid koge det ned senere
- Man må kun sige ”ja fortæl mere” eller ”ja, hvis vi gør sådan så får vi”