Ticketbutler – Tilgængelig for kunder 24/7

Mads Kjer fra Ticketbutler

Mads Kjer er CEO og co-founder i Ticketbutler. De hjælper eventarrangører til en nemmere hverdag igennem forskellige teknologier. I dette afsnit af Iværksætterhistorier fortæller Mads om ideen til virksomheden der opstod i over øl i Australien. Han deler desuden om hvordan hurtig omstilling blev måden hvorpå de vækstede under corona imens alle andre i eventbranchen var helt lukket ned. Endeligt deler Mads hvordan Ticketbutler er blevet en succes ved at dele ud af data og være tilgængelig overfor deres kunder 24/7.

Dette er Mads iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.


Produceret af Podtribe media.

Episoden er bragt sammen med vores kunde Nemlig.com og Pleo.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Virksomhedskoncept skabt over øl

I 2013 besøgte Mads sin storebror i Australien. De arbejdede begge indenfor salg af billetter, som hhv. leadudvikler for et billetsystem i Australien og med billetsalg hos Flying Superkids. En aften tog de ud og fik en øl og begyndte at tale om deres arbejdsmæssige frustrationer. Jo flere øl de drak jo mere brokkede de sig over de billetsystemer som fandtes på markedet. Efter et massivt indtag af øl besluttede de sig for at bygge et billetsystem selv. De startede med at udbyde en gratis platform og prøvede forgæves at tjene penge igennem reklamer på sitet. De blev dog tvunget til at ændre prisstuktur grundet ændringer i EU lovgivningen, der gjorde at virksomheden nu skulle oppebære udgifter til transaktionsgebyr. Dette bevirkede at Ticketbutler blev tvunget til at ændre prismodel og lagde en ekstra margin på. På den baggrund fik de en sund forretning og begyndte at tjene penge. I 2018 kunne de tjene så mange penge at Mads kunne gå fuld tid i virksomheden.

Trafik, data og branding gives til kunderne

I dag er Ticketbutler en forretning, som arbejder indenfor 3 teknologier til eventbranchen. Det ene er et billet- og tilmeldingssystem hvor man som gæst nemt kan købe biletter. Derudover har de print af navneskilte til events, messer og arrangementer og en marketingservice hvor de laver betalt marketing på vegne af arrangører. Ticketbutler identificerede et behov i markedet og udviklede på den baggrund en platform der giver arrangører indsigt i data om køberen, som eksempelvis nyhedsbrev opsamling, trafik til egen hjemmeside og mulighed for at tilføje branding på de billetter de udbyder til salg. De besluttede sig for at udvikle marketing white label, så arrangøren får alt data, branding og trafik. Selv siger Mads at Ticketbutler brænder de for at gøre livet lettere for eventarrangøren, oplevelsen bedre for gæsten og at de arbejder hårdt på at gøre events mere bæredygtige igennem forskellige teknologier.

Fra software til hardware

I sommeren 2019 oplevede Ticketbutler at flere af deres kunder brokkede sig over hvor tidskrævende det er at lave navneskilte og at de manglede fleksibiliteten ved at kunne lave navneskilte i døren. Ticketbutler besluttede sig for at investere i hardware i form af en navneskiltsprinter, hvor gæsten får printet navnet når de møder op. Gæstens navneskilt genereres i løbet af få sekunder. Dette sparer arrangøren dyre mandetimer da 300 navneskilte let kan tage 2 hele dage at printe inhouse på kontor. Printeren modtog overvældende positiv feedback, men bare 4 måneder efter kom corona. Ticketbutler nåede i marts 2020 at lave en LinkedIn video der fik stor bevågenhed i ind- og udland. Her lancerede de navneskilte der kan tages med hjem fra eventen og plantes efter brug. Navneskiltene er bionedbrydelige og indeni ligger der små frø i som kan plantes. Få dage efter denne iøjefaldende lancering lukkede Danmark ned. Gode råd var dyre for hvordan de skulle drive en forretning videre der er skabt på baggrund af oplevelser og events. På et krisemøde bliver en tidligere online ølsmagning en inspiration:

Vi var til fødselsdag. Der går et par uger. Os 3 partnere vi kan ligesom se at det her corona det stopper sgu ikke. Så vi sidder faktisk og har et krisemøde. Vi prøver at finde ud af; Skal vi fyre folk, skal vi sende dem hjem, skal vi pause, skal vi lave noget andet i mellemtiden. Vi har et langt møde. Fra kokken 8 om aftenen til klokken 01 hvor vi bare prøver at finde ud af hvad skal vi gøre. Og så klokken 01 om natten så er vi bare sådan. Wait a minut. Den der online smagning- det var for fedt. Skal vi ikke lave et koncept omkring det.

Akut forretningsplan på serviet

De begyndte at lave en forretningsplan på en serviet og 8 dage senere havde de oprettet en platform der udbød online events. Her udbød de B2B events med alt fra chokoladesmagninger med kakkaobonden fra Costa Rica til online gymnastik . Da forsamlingsforbuddet trådte i kraft i kirkerne lavede de et koncept hvor kirkegængerne kunne tilmelde sig. De kastede sig også over drive in events, hvor deltageren kunne tage til koncerter, men blive i bilen. Alt dette fik de stablet på benene på en uge. Det blev en succes og gjorde at de kunne beholde alle ansatte og endda ansætte en ekstra person.

Ticketbutler tilskriver deres succes verdensklasse support. Derfor er de altid tilgængelige for deres kunder og deres private telefoner er sågar åben for arrangører døgnet rundt. Mads tror ikke på forretningsplaner 2-3 år frem i tid, men reagerer på markedsændringer konstant. Ticketbutler kommer i fremtiden til at arbejde hårdt på den bæredygtige dagsorden. De har et mål om at blive det mest bæredygtige billetsystem på markedet. Når de har store nok markedsandele i Danmark vil de derudover kigge mod udlandet.

Alt dette og meget mere taler vært Mark Anthony og gæst Mads Kjer om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.