Hold – Nam Vu – Om at pivotere forretningsmodellen

Hold – Nam Vu – Om at pivotere forretningsmodellen

Hvad gør man når den første forretningsmodel viser sig ikke at kunne skabe den vækst som er nødvendig for at virsomheden kan vækste i den hast iværksætter virksomheder skal vækste?

Ja, så laver man et pivot, som det hedder på iværksættersprog.

I dag har jeg Nam Vu fra virksomheden Hold i studiet (til højre på billedet), og Nam vil fortælle om, hvordan det er at drive en virksomhed hvor founderne sidder i Norge, og hvordan det er at udvide kendskabet til en app.

Forrentningsideen bag Hold

Hold er en app, som har til formål at hjælpe studerende med at fokusere, ved at belønne dem for ikke at bruge mobil telefonen i undervisningen.

Appen fungerer ved at den studerende aktiverer appen, og herefter tjener den studerende 1 point, for hvert 20. minut vedkommende ikke tænder for mobilen.

Pointene kan de studerende efterfølgende købe kaffe, energibarer eller de kan bruge pointene til at få en lidt billigere mobilregning.

Det er på nuværende tidspunkt virksomhederne, som gerne vil i kontakt med de unge, som betaler for at appen kan eksistere, men i fremtiden skal det i stedet være gymnasier, som er kunden til appen.

Hvordan ideen til Hold blev skabt

Hold App

I sommeren 2016 sad tre norske studerende på Copenhagen Business School, og ærgede sig over at de ikke kunne holder sig fra mobil telefonen i undervisningen, og dermed gik glip af læring.

Derfor gik de i gang med at udvikle et koncept, som kunne belønne dem for ikke at bruge mobiltelefonen i undervisningen, og dermed blev Hold skabt.

Efterfølgende tog founderne til Norge, og udviklede videre. De testede appen på universiteter i Norge, og da Hold får en flyvende starte beslutter de at drage nytte af deres netværk i Danmark, og sammensætte et hold, som kan udvidde til Danmark.

Den første tid for Hold appen i Danmark

Da hold lanceres i Danmark, får den ligeledes en flyvende start, og Nam fortæller at de i dag har 30.000 universitetsstuderende, som aktivt bruger appen – og det er vel og mærket et år efter lanceringen.

Hold får ligeledes en stor mængde Pr, hvor de bl.a. er på DR, og får et 1 minut langs indslag i tv2 nyhederne. Det giver kendskabet til appen et sport boost.

“Appen gik desværre ned, under indslaget, fordi der var for mange brugere, hvilket naturligvis var ærgeligt” fortæller Nam blandt andet.

Det giver dog en stort mængde brugere, og dermed vind i sejlene.

De første udfordringer

De studerende er glade for appen, og det samme er medierne, men Nam udtaler at det er svært at overbevise virksomhederne om, at de skal give deres produkter væk, i mod at få kunder i butikken.

Det har dog blandet succes, da virksomheder som telefon selskabet Call me, som diferencierer sig ved at være et flink mobil selskab, viser interesse for at bruge Hold appen, som et brandingsværktøj, hvor de kan komme i kontakt med de studerende.

Det ændrer dog ikke på at, den første forretningsmodel er svær at sælge.

Derfor vælger Nam og hans team at ændre drastiskt i forretningsmodellen. At lave et pivot, som det heller på iværksættersprog.

Hold ændrer forretningsmodellen

Hvor Hold i starten skulle få indtjening, ved at sælge appen som et kommunikationsværktøj til virksomheden, som gerne vil i kontakt med universitetsstuderende.

Det viser sig dog, at den forretingsmodel, er svært at sælge, og ikke henvender sig til mange kundegrupper.

“Virksomhederne vurderer de får mere værdi ud af at markedsfører sig på Facebook, hvor alle de studerende er, i forhold til at bruge vores app, og det kæmper vi lidt med” Sådan udtrykker Nam problemet med den første forreningsmodel.

Gymnasierne viser dog stor interesse for Hold, da de har et konkret problem med at, de studerende bruger mobiltelefonen i undervisningen, og dermed bliver ukoncentreret, og ikke kan følge med.

“Studier viser at de studerende kan få 66% mere ud af undervisningen, hvis man ligger mobilen fra sig”

Derfor har Nam og hans team valgt at ændre forretningsmodellen, således at gymnasierne kan betale for at få tilsluttet Hold til skolen, og Hold gør det herefter muligt for læren at bruge Hold appen som en del af undervisningen. Eleverne kan efterfølgende bytte pointene, til snaks eller kaffe på skolens kantine.

Test af den nye forretningsmodel

I løbet af vinteren 2017/2018 skal Hold appen testes i undervisningen på to sjællandske gymnasier, og ind til videre ser testene lovende ud.

“Vi kan se at gymnasieeleverne bruger appen, dobbelt så meget som de universitetsstuderende” siger Nam

Samtidig har Hold haft kontakt med alle gymnasier i landet, og oplever at halvdelen er positive, og gerne vil bruge appen som et middel til at få bedre undervisning.

Det er muligt for skolerne at tvinge eleverne til at bruge appen, men Nam og hans team tror stadig meget på belønninger, og derfor arbejder de nu på udviklingen af forskellige belønningsmetoder, hvor klassen sammen skal opnå et mål.

Det kunne eksempelvis være at eleverne kunne få 5 minutter før fri, hvis de havde optjent et bestemt antal point. Det kunne også være en kassetur, eller fest, hvis eleverne benyttede appen.

Samtidig har de udviklet et scoreboard, således at de studerende kan dyste i mod hinanden.

Fremtiden for Hold

I denne kommende fremtid, skal den nye forretningsmodel testes, og herefter skal Hold teamet arbejde på 2. bølge af PR, da de har mulighed for at blande sig i debatten, omkring brug af IT udstyr i undervisningen.

Herefter ser Nam muligheder for yderligere udenlands ekspansion, fordi Danmark på lang sigt er for lille et marked, hvis der skal skabes en stor virksomhed.

Kontaktinformationer

Kontaktinformationer

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier

Navn: Esben Brandborg Østerby

Tlf: 53 83 36 33

E-mail: esben@ivaerksaetterhistorier.dk

 Find os på Facebook Find os på Instagram Find os på Youtube Find os på LinkedIn Kontakt os på mail

Tilmeld dig vores podcast

Iværksætterhistorier