Nicehair – Sådan blev Nicehair.dk Danmarks webshop for skønhedsprodukter

Nicehair – Sådan blev Nicehair.dk Danmarks webshop for skønhedsprodukter
25% rabat med "IVHPODCAST"
“Lad være! havde jeg nær sagt”. Sådan svarede Tonny Bruun, fra Nicehair.dk, med et smil på læben, da jeg spurgte ham efter hans bedste råd, til en som vil starte en webshop i dag.

Tonny er manden bag webshoppen Nicehair.dk, som i dag er Danmarks største online butik for hårprodukter. Dette er derfor historien omkring hvordan Tonny startede Nicehair i baglokalet af en frisørsalon. Det er samtidig historien om hvordan 9 års hårdt slid, har resulteret i en webshop med mere end 100 ansatte, og eksport til 5 lande.

Under episoden fortæller Tonny om opturene, og årsagen til successen, men han fortæller også åbent om nogle af de fejl han har lavet undervejs.

Samtidig får du Tonnys syn på Nicehair.dks fremtid, og Tonnys bedste råd til en iværksætter som gerne vil starte en webshop – og det er ikke et man hører hver dag.

Nicehair startede med at sælge produkter på Trendsales

Historien om Nicehair.dk starter, da Tonny og hans ekskone køber en frisørsalon. Egentlig var ekskonen ikke meget for at være ejer, men Tonny overbeviste hende om, at det nok skulle gå. Han ville tage sig af indkøb, leverandører, regnskab, markedsføring og rengøring.

Det skulle vise sig, at Tonny var yderst god til at drive forretning. Efter noget tid, hvor parret havde stabiliseret sig, kunne Tonny nu fokusere på hvordan han kunne vækste frisørsalonen.

I noget tid havde han været sur over at de ikke kunne købe så billigt ind, som større saloner, og derfor ringer han en dag, til sin leverandør af hårprodukter, og forlanger en bedre pris.

Det er leverandøren dog ikke indstillet på, med mindre at Tonny køber nogle større partier ad gangen.

Det giver Tonny en ide, og han køber et stort parti hjem, for efterfølgende at sælge det på trendsales og den blå avis.

“Ja der var jo nogen, som synes jeg solgte det ligelovligt billigt, men jeg solgte det jo ikke billigere end vi købte det ind til” svarer Tonny da jeg spørger ham om han havde lov til det.

Det første år sendte Tonny 5000 pakker afsted på den måde.

Etableringen af den første webshop

Efter ca. et år på den måde kunne Tonny godt se, at der muligvis var penge i at sælge hårprodukter på nettet. Han købte derfor webshoppen girl-shop.dk, som solgte tøj og smykker til piger.

Det var planen, at Tonny ville udvidde webshoppens sortiment til også at indholde hårprodukter. Han fandt dog hurtigt ud af, at der var stor forskel på at sælge tøj og hårprodukter.

Derfor skrotter Tonny ideen om udviddelsen af sortimentet, og fokuserer fuldt ud på hårprodukter. Samtidig ændrer han navnet til Nicehair.dk

Ansættelsen af den første medarbejder blev vigtig

Kort tid efter, at Tonny har ændret navnet til Nicehair.dk ansætter han sin første medarbejer i form af indkøberen Morten, som senere bliver medejer af webshoppen.

Det bliver en stor succes, da Morten er god til at finde produkter, som i forvejen ikke findes på det danske marked. Samtidig er han struktureret og grundig – personlighedstræk som Tonny efter eget udsagn er mindre stærk i.

Sammen vækster makkerparret mere end 100 procent i en årrække, og Nicehair skifter de 200 m2 lager ud med størrere lokaler.

Nicegolf var en dårlig ide

Efter en årrække med stigende vækst, vælger Tonny igen at satse på flere kategorier end blot hårprodukter. Han køber derfor 300 forskellige domainenavne, som starter med “Nice”. Her i blandt nicegolf, for som Tonny selv siger “hvis der nu opstod en mulighed, så skulle vi være der”.

Tonny får dog aldrig brug for nicegolf.dk, men forsøger igen med sælge tøj og smykker sammen med hårprodukter og parfumer. Tonny finder dog ud af, at der er forskel på at sælge fashion, som typisk skal bestilles 6 måneder inden, og hårprodukter, som først skal købes 3 måneder efter, det er kommet på markedet og blevet populært.

Nicehair får eksport til 5 lande

I 2013 har Nicehair.dk nået en størrelse hvor de kan begynde at folde virksomheden ud over Danmarks grænser.

Tonny er en do’er af iværksættertype, som han selv siger, og derfor angriber Nicehair.dk 4 lande på en gang, og laver samtidig en EU side som sender pakker til resten af Europa.

De fire markeder er Tyskland, Sverige, Norge og Holland.

Der foreligger ikke nogen stor analyse af hvor det er disse lande, som bliver udvalgt, i stedet ligger der en tro på at ekspansionen til kan bliver en rigtig god forretning.

“Hvis man havde spurgt mig inden, så ville jeg helst have eksporteret til Tyskland, for hvem vil ikke gerne sælge til 80 millioner mennesker. Det viste sig dog at Holland var det bedste marked for os”

Det viser sig også at ekspansionen til Holland samt Norge bliver meget vellykket.

Egmont kommer med som investor, og Nicehair.dk får ny direktør

Tonny har vækstet Nicehair.dk organisk helt fra starten. Der har været gode år, hvor intjeningen har været høj, og der derfor har været plads til investringer i driftsbudgettet.

Det har dog ikke været tilfældet i de seneste år, hvor Nicehair.dk er vækstet, men ikke i en grad som har retfærdiggjort investeringer i nye muligheder for webshoppen.

Derfor har Tonny solgt en del af virksomheden til Egmont gruppen, som vil bruge deres penge og erfaring, med at drive webshop, til at vækste Nicehair.dk yderligere.

Samtidig har Tonny erkendt at han er god til markedsføring og stadig gerne vil være med omkring operationen. Det kan ikke kombineres med arbejdsopgaverne som direktør, og derfor leder Nicehair.dk efter en passende direktør.

“Jeg har erkendt at jeg ikke er den rette direktør for Nicehair.dk på nuværende tidspunkt” udtaler Tonny, og udstråler at, han glæder sig til fremtiden.

Tonnys råd til en der vil starte en webshop

Det sidste spørgsmål jeg stillede Tonny var “Hvis du skulle give et råd til en iværksætter som gerne ville starte en webshop. Hvad skulle det så være?”.

Til det svarede Tonny “Det er vigtigt at finde en partner, som har et fysisk element. For det at have en butik giver noget troværdighed, og nogle muligheder, som er nødvendige hvis man skal have succes idag”.

Tonnys siger efterfølgende at markedet for alle typer webshops er blevet markant svarer at trænge ind i, og derfor mener han at, man har brug for nogle flere styker i virksomheden hvis man skal starte succesfuld op i dag.

Rådet er der “Find nogen som har en fysisk butik og gå sammen med dem”.

De 3 læringspunkter fra Tonnys historie

Som afslutning på hver episode kommer jeg altid med 3 læringspunkter.

Tonny er ikke bange for at tage fat i nogen der er større end sig selv:

Nicehair.dk starter i bund og grund, fordi Tonny ringer til sin leverandør og beder om en bedre pris.

Det kræver mod, for Tonny var godt klar over at leverandøren sandsynligvis ikke ville være med på en prisnedsættelse – Alligevel prøvede han, og det mod er nødvendigt for at blive en god iværksætter.

Tonny er en ægte købmand

Hvis man gerne vil drive en succesfuld webshop, så er det essentielt at være god til at købe billigt ind, og sælge dyrt, eller sælge mange varer billigt. Tonny er specielt god til at sælge mange varer billigt, og så får han hjælp af indkøberen Morten til at finde de rigtige produkter.

Samtidig synes Tonny at handel er sjovt.

Tonny er ikke bange for at afprøve nye ting.

Nicehair.dk bliver ikke en enlig svale, som så mange andre webshop gennem tiden, som startede op i kælder, og i dag ikke eksisterer mere.

Tonny tager chancer og afprøver hele tiden nye metoder. På den måde fornyer han gentagende gange Nicehair.

Bl.a. tester han 4 markeder af på en gang. Det gjorde at Nicehair.dk fik en masse data, om hvilke markeder der passede godt til deres webshop. På den måde skulle man ikke igennem Tyskland og Sverige, for at finde ud af at, det var nemmest at tjene penge i Holland og Norge.

Nicehair tester tidligt Facebook live streaming af. Her laver de videoer hvor de afprøver produkterne på en sjov måde. På den måde får de skabt sig en stor følgerskare på Facebook, og det er med til at øge salget. Samtidig kan du ofte se Tonny lave aktioner live på Facebook.

Jeg håber du har nydt det her afsnit af iværksætterhistorier. Du er meget velkommen til at ligge en kommentar, hvis du kunne lide episoden.

[jetpack-related-posts]