Luggagehero – Airbnb for baggage

Jannik Lawaetz fra Luggagehero

Luggagehero handler om at tilbyde rejsende en mulighed for at komme af med sin bagage, hvis man f.eks. ankommer til sin rejsedestination inden check-in, eller hvis man først skal rejse senere på dagen og skal tjekke ud tidligt om morgenen. På timebasis kan den rejsende, dermed booke et sted til sin bagage hos en lokal butik eller hotel.

Luggagehero vandt Berlingske Business Boost, har været med i Innofounder programmet og fået en millioninvestering på 2,5 millioner. Konceptet har stor succes i København og man jar også ekspanderet til både London og New York.

I denne episode taler vi med Jannik Lawaetz, som er stifter af Luggagehero.

I Barcelona oplevede Jannik det problem, som han senere skulle løse med Luggagehero

Da Jannik sammen med sin kæreste, var på ferie til solbeskinnede Barcelona oplevede han det problem, som han senere skulle komme til at løse med Luggagehero. Parret havde, som så mange andre, valgt at booke en sen flyafgang, men skulle tjekke ud af deres Air-bnb lejlighed tidlig morgen. Men hvad pokker gør man med sin baggage?

Jannik overtalte butik til at opbevare baggagen

Jannik havde fået et tip fra sin Air-bnb vært. Ifølge værten var det muligt, at overtale en lokal butik til at opbevare deres baggage. Det var der andre gæster, som havde haft held med.

“Da jeg kommer ind i den her butik, så ved jeg den dag i dag ikke hvad de solgte. Men der sidder en lille spanier, jeg tror han er 14 år, og han kunne ikke et ord engelsk. Men på sådan gebroken håndsprog og nogle papirlapper får jeg ham fortalt, at jeg rigtig gerne vil stille min baggage her. Jeg får så skubbet min baggage over i hjørnet, får ham til at kvittere, og så havde vi en hel fantastisk dag i Barcelona”, fortæller Jannik Lawaetz om episoden.

Det lykkedes altså Jannik, at overtale den unge spanier til at opbevare hans baggage, men det var kun via hans medfødte sælger egenskaber. Seancen lagde dog grobund for at han en dag skulle få ideen til Luggagehero.

 

Ingen ville opbevare deres baggage på hovedbanegården

Skæbnen ville, at Jannik et år efter begyndte at leje sin egen lejlighed ud via Air-bnb, da han og kæresten rejste nogen måneder til Thailand. Her skulle Jannik arrangere rengøring samt koordinere med gæster, som ankom og tjekkede ud.

“Det blev et logistisk helvede. Alle gæster ville gerne komme før og alle ville gerne stille deres baggage efter tjek-ud tid, og det kunne simpelthen ikke lade sig gøre”.

Den logistiske problemstilling var til stor frustration for Jannik, som følte, at hans tid kunne være brugt bedre andre steder. Det springende punkt kom dog, da han kom hjem, og opdagede at der var efterladt en kuffert i hans lejlighed. Og som om det ikke var nok, ja, så var der også sivet noget mistænkelig væske ud.

Herfra tænker Jannik længe over hvordan han kunne løse problemet med baggagen. En dag så slår det ham, at der er en masse butikker, som vil være meget interesserede i, at have baggage stående, da det automatisk hiver kunder ind i butikken.

Kæresten blev den første validator af ideen til Luggagehero

Luggagehero er ikke den første ide, som Jannik er kommet med, og derfor er hans kæreste også kritisk når Jannik kommer med dem til hende, for at høre hendes mening. Men lige med ideen til Luggagehero var hun begejstret.

“Det er måske den bedste ide du nogensinde har fået”, sagde Janniks kæreste

Dermed blev Janniks kæreste den første validering. Den første af en lang række valideringer og det skulle også senere vise sig, at kæresten skulle med på iværksætter eventyret.

Klik her, hvis du vil vide mere om hvordan du får en god ide, ligesom Jannik.

Gi mig tre måneder!

Da det ikke var Janniks første ide, vidste han godt hvor meget det krævede at lave et start-up, og specielt hvor meget tid man spilder, hvis man laver et start-up som kunderne ikke synes om.

Da han samtidig var økonomisk presset, og familien levede på kærestens barselsdagpenge sagde han til hende:

“Gi mig 3 måneder. På tre måneder skal jeg have haft de første 500 bookinger igennem. Lykkedes det ikke, så dropper jeg projektet “

Det var et stort pres, at sætte på sig selv, men det gav samtidig Jannik en deadline at sigte efter. Han arbejdede hårdt og det lykkedes ham heldigvis også.

Fandt de første kunder på Hovedbanegården

Jannik fortæller, at det var vigtigt at komme i kontakt med kunderne. Derfor gik han ned på Hovedbanegården, og lyttede til hvad folk snakkede om, når de skulle indlogere deres baggage.

Herefter begyndte han at interviewe nogen af dem. Dermed fik han en masse viden om hvilke faktorer der var vigtige for kunderne, og det gav ham ideen til at den service som Luggagehero skulle levere, skulle være timebaseret. Den service var overskuelig, fair og samtidig var der ikke andre som gjorde det samme. Så han gik igang med at udvikle den første version af Luggagehero og ventede så ellers på at kunderne kom igennem. Det gjorde de ikke.

Derfor gik han op på Nørreport station. Her gik han rundt og spurgte folk, som kom kørende med deres kufferter, om ikke de ville bruge Luggagehero til at få opbevaret deres baggage.

“Det havde en meget blandet effekt, da folk troede jeg var en tyv” griner Jannik

Efter 4 timer, får Jannik overtalt en gruppe Norske piger til at prøve Luggagehero, men de var ikke synderlig begejstret.

“Jeg stikker den her totalt techsavy norske pige telefonen, og siger “så må du lige selv book det her”. Hun kigger på den i noget tid, hvorefter hun udbryder “den virker ik”, husker Jannik

Hun kunne altså ikke forstå hvordan hun skulle booke. Dermed vidste Jannik, at den mobilapplikation som han havde arbejdet på ikke var intuitiv for andre end ham selv.

Ikke desto mindre fik han booket kunden, og skyndte sig hjem, for at vente på at kunden havde tjekket ud. Dermed havde han tjent sine første 45€

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment