fbpx

Coolshop – Jacob Risgaard fortæller sin iværksætterhistorie

Jacob Risgaard Coolshop løvens hule
25% rabat med "IVHPODCAST"

Jacob Risgaard er serieiværksætter, kommende investor i løvens hule og medstifter af ehandelsvirksomheden Coolshop. I denne podcast episode fortæller han sin iværksætterhistorie og giver gode råd med på vejen til andre iværksættere.
Episoden er optaget før det blev kendt at Jacob skulle overtage Christian Stadils plads som den nye investor i løvens hule. 


Som ung var Jacob Risgaard en rod. Som 17 årig, da han stadig var elevrådsformand, tændte han en cigaret under en kemi lektion om gasarter. Risikoen for en eksplosion betød at han blev smidt ud af HF i Frederikshavn. Herefter tog han med dispensation på mediehøjskole i Esbjerg, hvor han fik interesse for tv og radio, men måtte sande at han ikke var klog nok.

I stedet fik han job i en fotobutik, hvor han tænkte at det der internet, måtte da kunne lette indkøbene. DVD havde samtidig erstattet VHS, så en ung Jacob Risgaard, begyndte i 1996 at importere DVD’er hjem fra USA. Hjemmesiden var mere eller mindre et onlinekatalog, uden de smarte funktioner fra online shopping som vi kender dem i dag. Altså ingen prismatch og “læg i kurv” funktioner. Det foregik på mail alt sammen. Forretningen blev en fin succes, men så bristede it-boblen i 2000. Og da revisioren i BG Bank dagen før de skiftede navn til Danske Bank, havde overtalt ham til personligt at kautionere for virksomheden, så stod Jacob Risgaard pludselig med en gæld på 2 millioner kroner. De ville ikke finansiere internet virksomheder. Han kom således i fogedretten og måtte aflevere alt hvad han ejede i en alder af 19 år, inkl. den grå jaco-papegøje, han havde købt et halvt år tidligere.

Statsstøttet salg af pornofilm til Norge

Mens alt så sort ud, blev Jacob Risgaard kontaktet af nogle iværksættere fra Norge, som havde hørt at man i Danmark kunne importere DVD’er. De blev enige om at starte et nyt selskab, som han blev direktør for. Den norske regering havde besluttet sig for at for at Norge ikke skulle blive et kulturelt U-land fjernede de told og moms på alle kulturelle produkter (film, musik, bøger e.lign). Under en forretningstur sker der noget uventet (se teaser):

Da selskabet blev OTC listet (læs børsnoteret), blev rutinen med konstant at have nye nordmænd i ejerkredsen for meget for Jacob Risgaard.

Coolshop bliver en realitet og får forrygende start

I mellemtiden var 2 unge diskrete købmænd, brødrene Mark og Mike Nielsen fra Vendsyssel, i 2001 begyndt at sælge computerspil til B2B markedet. De havde købt domænet Coolshop.dk, men det var mest for at have et sted at sælge overskudslager på. Jacob Risgaard kontaktede de 5-6 år yngre unge mænd i 2005 for at overtale dem til at implementere onlinehandel i deres forretning. De blev hurtig enige om, at dele virksomheden op i 3. Mike blev direktør, fordi han var den eneste med en uddannelse, Mark var den gudsbenådet købmand og Jacob blev marktingsansvarlig og ansigtet udadtil.

“Bum! Det gik stærkt… Det der manglede ved internethandel dengang, det var at alle internetbutikker var bygget af dygtige teknikkere, men der var bare ikke nogle købmænd med og da vi havde en dygtig købmand, så var det ret nemt at lave marketing. Vi var jo billigst med næsten det hele, startede noget der hed prisgaranti op og fri fragt. Meningen med at det skal være cool, er jo at det skal være nemt. Så det gik bare stærkt! Vi fordoblede omsætningen hvert år de første mange år og ligger den dag i dag stadig i massiv vækst” – Jacob Risgaard

Skulle have brugt hullet i markedet til at være endnu vildere

Jacob har et mantra som hedder “vildere”. Det betyder at alt kan gøres vildere. Han kigger derfor tilbage overvejende, om han skulle have udnyttet sin enorme vækst anerledes. Han sammenligner sig med Amazon skaberen Jeff Bezos, som startede på samme tid og har drevet det til noget større. Han værdsætter dog stadig sine 150 smilende ansatte, fremfor overvejelser om at flytte til et skattemæssigt gunstigt land, hvor timelønnen er lavere og indtjeningen er højere. Jacob fokuserer nemlig på at hjælpe mennesker, fremfor Amazons mission om at udrydde alle konkurrenter, som står i vejen for en vækst.

Velgørenhed står Jacob nært

Velgørenhed er noget som altid har haft en stor betydning for Jacob. Det at opdage, at man har mere end man har brug for. Det går helt tilbage til da Jacob boede på ungdomshjem og fik et råd af en pædagog, da han brokkede sig over ikke at have nok penge.

“Hver gang du har 100 kr., så gem 1 kr. ovre i en sparregris til om sommeren, når du ser landevejsridderen. Så giv ham den sparregris, som det er blevet til. Jeg mærkede jo aldrig, at jeg manglede 1 kr., for hver gang jeg havde 100 kr.. Det der sker mentalt er, at du får bildt dig selv ind, at du har mere end du har brug for. Det er den ultimative frihedsfølelse og hvis du kan gøre det som virksomhed også, at sørge for at tage en del. Det behøves ikke være et kæmpe beløb. Om det så bare er 10 soveposer til de hjemløse i byen. Så fortæller du til dig selv, men bestemt også dine ansatte. Prøv lige at hør her. Det kan godt være at vi har det hårdt i øjeblikket, men vi har mere end vi har brug for.”

Jo mere velgørenhed, jo mere indtjening

Velgørenhed kan også have en positiv indvirkning på indkomsten hos en virksomhed, som jacob selv nævner i dette eksempel:

“Et konkret eksempel er at vi har et fitnesscenter hernede, hvor vi sagde til vores medarbejdere at de skal træne 1,5 time om ugen og det skal I gøre i arbejdstiden. Vi brugte lidt over en halv million på at lave det center og det der sker i pressen er at fagforeningerne går amok på os. “Man kan ikke tvinge folk til at træne og hvad nu hvis de har ondt i ryggen”. Og det der sker er, at vi får medieomtale for 2,4 millioner .. .. Med det resultat at vi tjener penge på at gøre noget godt for vores medarbejdere.” 

Jacob har en drøm, om at lave et børnehospice i jylland med sin fond CoolUnite, så børn i et velfærdssamfund har mulighed for at dø med værdighed. Vi krydser fingre for at denne drøm bliver til realitet.

Coolshop tjener penge på alt det udenom deres kerneforretning

I gennemsnit tjener netbutikker i Europa -7%. MINUS! Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan man så tjener penge på e-handel? Jacob Risgaards svar er: På alt det udenom! Dette var bl.a. grunden til at Jacob startede Coolrunner op, for at selv have kontrol over leverancer, men også for at skabe et profit på en ydelse, som ligger udenfor kerneforretningen. Det var dog ikke alle tiltag, som blev en ubetinget succes. Jacob så en mulighed for at lave en speciel kasse med hygiene bind kaldet “pigepakken”, men det var simpelhen for forvirende og usexet. Det blev for dyrt og var for svært at markedsføre. Den største grund til at det ikke lykkedes var, ifølge Jacob, fordi at han ikke var passioneret omkring produktet.

Vores mest lyttede episoder er historier om:
Nicehair – Sådan blev Nicehair.dk Danmarks webshop for skønhedsprodukter
Holdsport – Afviste 4,5 millioner fra løverne
Vivino – 100 millioner vurderinger senere

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier ApS
Lochersvej 4
3100 Hornbæk
CVR: 40092358

Navn: Esben Brandborg Østerby
E-mail: esben@ivaerksaetterhistorier.dk
Tlf: 53 83 36 33

 Find os på Facebook Find os på Instagram Find os på Youtube Find os på LinkedIn Kontakt os på mail

Tilmeld dig vores podcast