Grandhood – Fra Wall Street til iværksætter

Mads Kjer fra Ticketbutler

Jon Lieberkind er Founder og co-CEO i Grandhood. Han har udviklet den første 100% digitale pensionsløsning i Danmark målrettet små og mellemstore virksomheder. I dette afsnit af Iværksætterhistorier fortæller Jon om sin rejse fra Wall Street til at blive iværksætter. Han fortæller om det første investerings pitch, der blot bestod af et PowerPoint, men alligevel sikrede ham en halv mio. på 15 minutter. Endeligt løfter han sløret for nogle globale ambitioner han har for fremtiden.

Dette er Jons iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.


Produceret af Podtribe media.

Episoden er bragt sammen med vores kunde Nemlig.com og Canute.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Fra powerpoint pitch til investering

Grandhood blev skabt på baggrund af en tanke Jon fik på weekendtur til The Hamptons, da han boede i New York. Han besluttede sig for at ville starte virksomhed indenfor B2B firmapension og at lave en digitalisering af arbejdsgange. I august 2016 startede han virksomheden og flyttede i samme forbindelse fra New York og hjem til Danmark. I sin research fandt han frem til, at der ikke blev leveret et merafkast sammenlignet med det relevante markeds benchmark index. Han besluttede sig derfor for at prøve at gøre det bedre. I 4 måneder sad han i vinduet på en café ved Sortedams Dosseringen i København og byggede pitchdæk til Grandhood. En af de ting Jon slår på er, at der ikke er transparens nok i sektoren, og han mener at markedet generelt er for dyrt. Efter 4 måneders arbejde dukkede han op til det første investormøde med en PowerPoint, hvor han som det første får at vide, at de ikke investerer i noget alene baseret på en præsentation. Men der skulle ikke gå mere end 15 minutter før investoren alligevel foreslog at give en investering på 500.000 kr. mod at Jon kunne få en co-founder med.

Danmarks første 100% digitale pensionsløsning

Med en co-founder ombord lykkedes det Grandhood at starte Danmarks første 100% digitale pensionsløsning. Dog udtrykker Jon i episoden, bekymring for om Grandhood er kommet i markedet for tidligt. Han mener, at deres store udfordring bliver at holde sig i markedet indtil det er modent. At markedet nok skal blive modnet tilkendegiver Grandhoods strategiske investor Velliv-pension også. De har købt sig ind i virksomheden i 2020, og tror meget på konceptet. Fremtidens pension skal være automatiseret, transparent og brugervenligt. Unikt for Grandhood er også, at de kan onboarde et firma på kun 3 minutter via deres app. Dette tager normalt mange møder og mange dokumenter indenfor den traditionelle pensions sektor. Selvom Grandhood er tidligt i markedet i Danmark, med et innovativt produkt, har de på blot 4 år rykket sig fra, at Jon sad alene på en café til at have fået 50 mio. i funding samt 12 ansatte på kontoret.

Erfaringer fra andre iværksættere

Jon tilskriver en del af sin succes, at han har nogle af de bedste medarbejdere, men også at han hele tiden holder sig orienteret på markedet. Under corona brugte han tiden på et ”Global Ambitions”-mentor program hos Canute.  Her deltog flere fra den etablerede finansielle branche samt andre iværksættere. Jon var interesseret i at høre erfaringer fra andre, som var gået internationalt og ønskede desuden at trække på de fundraising- og marketingkompetencer, der var til rådighed under forløbet. Jon mener, at man altid bør prioritere at lære og fastholde interessen at Grandhood skal være et international scale-up på sigt. Det med at ville være den bedste, er noget han har taget med sig fra sine unge dage, hvor han som badmintonspiller var en del af Team Danmark. Han mener at sporten er med til at holde ham skarp, og at det konkurrence gen, man udvikler som ung sportsudøver, kan anvendes i forretnings-sammenhænge. Træning gør ham skarp og giver ham energi. Dette har han også integreret i firmaet. Hver uge løber alle medarbejdere en tur og hopper derefter i Københavns havn.

Målrettet positionering

Ud over at have et innovativt produkt og en sund medarbejderkultur med dygtige folk har Grandhood positioneret sig meget målrettet mod iværksættere og små og mellemstore virksomheder. Deres første slogan var ”Grandhood by entrepreneurs for entrepreneurs”. Det mener han at mange tiltrækkes af.

Jeg tror at andre startups, scaleups og vækstvirksomheder kigger på Grandhood og tænker: “Hey, de er jo ligesom os.” Det der er et firma ligesom os bare indenfor pension. Jeg tror ikke, at man kan sige det samme om de store etablerede pensionsselskaber. Jeg tror ikke, at der er nogen der kigger på et pensionsselskab eller en klassisk pensionsmægler og tænker: “Hey, de er ligesom os.”  

Det, at Grandhood har målrettet deres kommunikation, har sikret, at deres segment tiltrækkes af dem. I fremtiden kommer de med et nyt koncept der gør, at de også begynder at kunne henvende sig til større virksomheder og dermed vækste yderligere.

Alt dette og meget mere taler vært Mark Anthony og gæst Jon Lieberkind om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.