Plecto – Fra fritidskodning til 73.000 brugere del 2

Kristian Øllegaard - Plecto
25% rabat med "IVHPODCAST"

FÅ 25 % RABAT MED KODEN: IVHPODCAST

Dette er anden del af fortællingen om Plecto. Kristian Øllegaard fortalte i del 1 om at droppe ud af universitetet og i stedet arbejde hos Canal Digital. Det var her han lavede sin første MVP, som senere blev til Plecto. Han startede derefter virksomheden med Steffen Bagge og fik efter lidt overtalelse også Aleš Kocjančič med ombord.

I anden del af historien kan du bl.a. høre om en pokerturnering, som Kristian ikke havde råd til at tabe, om hvordan Jesper Buch hjalp med at vækste virksomheden kraftigt og Kristians refleksioner, om at være en ung chef.

Poker med multimillionærer

Jesper Buch tilbød de 3 co-founders fra Plecto, at være vært for en pokerturnering, som en fejring af deres handel. Han inviterede fra sit netværk og fik sat en turnering op samme aften. Både multimillionærer og den tidligere bokser Brian Nielsen sad med til bords. Buy-in var 200 euro per runde, hvilket var noget mere end Kristian og de andre havde råd til.

De turde ikke være med i spil 2, da de slet ikke havde råd til det. Steffen vandt heldigvis stort og fik på den måde reddet sine co-founders.

Kickstartet af Jesper Buch

Turen til Marbella var ikke kun fest og ballade. Stifterne bag Plecto fik sammen med Jesper Buch også brugt en masse tid på, at snakke branding, gennemgå hjemmeside og lægge strategi. På denne måde fik de kickstartet Plecto.

Så snart de kom hjem til Århus, så gik de i gang med at implementere ændringerne. Kristian havde brugt en masse tid i tog, da han ville spare så mange penge, som han kunne. Hvis det var billigere at bruge sit Wildcard til at komme hjem og sove frem for en hotelovernatning, så var det løsningen Kristian valgte. Kristian blev dog overbevist af Jesper, at han skulle lease en bil, så han slap for det i fremtiden. Et andet tiltag var ansættelsen af en sælger fra Jespers netværk.

Sparringen fra Jesper samt de nye tiltag gjorde, at virksomheden i sensommeren 2014 voksede fra 33.000 til 137.000 kroner i omsætning pr måned og de fik flyttet til et lidt finere kontor.

Jesper Buch effekten

Jesper forventede altid, at Kristian havde styr på sine ting, når han ringede. Ligegyldigt, om man er vågnet efter den vildeste bytur, så forventede Jesper at man stadig kunne sine nøgletal. Det har lært Kristian altid at have styr på sin forretning. Det har hjulpet ham meget, når han har skullet pitche.

Jesper ringer en dag og spørger, om de ikke snart har brug for lidt flere penge. Kristian svarer ja og Jesper beder ham om at sende noget materiale den følgende dag, som han kunne sende rundt til sit netværk. 3-4 timer efter, at Jesper har sendt det rundt, så er der er et skype møde booket med en potentiel investor. I den samme uge, så er investeringen på plads. De fik 700.000 kr. i investering og lavede samtidig en aftale med vækstfonden, om et lån på 2 millioner. De kunne have fået alle pengene, men på denne måde fik de afgivet mindre andele.

Vækst og nye investeringer

Plecto ville nu have flere folk ind. De fik ansat nogle stærke profiler, som hjalp dem med at vækste deres månedlige omsætning fra 137.000 kr. til 330.000 kr. Et par medarbejdere, som virkeligt brændte for det.  De begyndte at vækste deres totalomsætning 10% hver måned og begyndte at ansætte flere kodere, sælgere og kundeservice.

Denne vækst gik ikke ubemærket hen og flere interesserede begyndte at kontakte dem, for at ville investere i dem. i 2017 udmønter det sig i, at de fik 3 millioner ind fra den kendte serieiværksætter Jan Lehrmann.

Plecto i dag

Plecto stoppede aldrig med deres vækst og i dag har de en omsætning på omkring 1 million per måned. De er blevet værdisat til 100 millioner kroner og fik for nyligt en investering fra Nordic Eye på 10 millioner. De er allerede i 60 lande, men vil åbne kontorer i Storbritannien og USA. Det meste har indtil nu været styret fra Aarhus og fra Polen. Den store vækst i USA har dog medført, at de ikke kan følge med efterspørgslen. Dette er specielt på grund af tidsforskellen, hvor medarbejderne i Aarhus både har oplevet at have møder klokken 4 om morgenen og 22 om aftenen.

Hvis du synes godt om dette afsnit, så kan vi anbefale disse episoder:
Intelligent Marking – Forvent meget af dig selv.
Trendsales – Fusion og nichefokus banede vejen til succes.
Plecto – del 1

[jetpack-related-posts]