That’s Mine – Vendte biluheld til noget positivt og fik succes

Mette og Jacob - That's Mine. Foto: DR.
Talent Garden Rainmaking

Det lå ikke i kortene at Mette Neerup Mariager skulle starte en ny virksomhed. Hun var frisør med egen frisørsalon. Et biluheld, en dårlig skulder og en graviditet senere, så var Mette dog nødsaget til at gentænke hendes karriere. Hendes overvejelser blev til virksomheden That’s Mine, som laver børneinteriør. Hør Mette fortælle sin historie, som førte hende til en nervepirrende deltagelse i Løvens Hule og investeringer fra både Jacob Risgaard og tidligere CEO for Kähler design, Jesper Holst Schmidt. Begge investering lød på 250.000 kroner for 30%. Mette fortæller også om en opslidende retssag, en svingende økonomi, stressrelaterede sygdomsforløb og uendelige slibetimer derhjemme.


Denne episode er sponsoreret af Talent Garden Rainmaking. Download deres future of work -rapport.

Biluheld tvang Mette til karriereskift

Mette havde styr på sin karriere med uddannelse som frisør og egen frisørsalon. Det ændrede sig en dag i 2012, da Mette i hendes bil fik et “Black Out” efter en lidt for lang arbejdsdag. Bilen fortsatte direkte ind i et træ og Mettes skulder egnede sig ikke længere til at være frisør. Kort tid efter blev Mette gravid og gik på barsel. Efter hendes barsel, så blev Mette sygemeldt og i takt med at hendes datter blev 10-11-12 måneder, så begyndte Mette at være klar til at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Hun besluttede sig for at starte sin egen virksomhed, men hun vidste ikke hvad hun ville sælge. Hun vidste blot, at virksomheden skulle have international potential og hedde “That’s Mine”, da hendes datter i denne tid konstant råbte “Det er min, det er min, det er min … “

That’s Mine finder sin branche

That’s Mine gik fra blot at være et navn til at blive en virksomhed, da Mette skulle indrette hendes datters værelse. Hun havde altid været meget kreativ og ønskede sig knager, som ikke blot havde en kedelig firkantet eller rund form. Hun besluttede i det øjeblik, at hun ville lave børneinteriør. Mette vidste, at der ville gå tid med at produktudvikle og producere hendes egen produkter. Derfor valgte hun at starte hendes webshop med produkter fra andre brands for at skabe cashflow. Penge som blandt andet skulle bruges til produktion. Hun fik dog efter kort tid hendes egne knager på hjemmesiden og da de var de eneste der solgte, så udfasede hun hurtigt de andre produkter. 

Tog til Formland med våd maling 

Da Mette tog med That’s Mine på den internationale indkøbsmesse “Formland” var malingen på hendes knager knap tør. Hun havde 8 forskellige knager og et par boghylder, men fik allerede hendes 7 første forhandlere. Mette var dog helt “grøn”, som hun selv kalder det.

“Jeg vidste ikke engang hvad Wholesale var. At man skulle sælge billigere til forhandlere.” – Mette Neerup Mariager.

Hun måtte derfor skynde sig, at få lavet prislister. Men forhandlerne spurgte også ind til varenummer, emballage, stregkoder og om malingen var sikker nok til børneværelser. I disse tilfælde har Google været Mettes bedste ven, da hun måtte tillære sig alle disse informationer. 

1 måned med en partner fra mødregruppen

Mette havde fundet sig en partner i hendes mødegruppen. Hun havde lagt 50.000 kroner i virksomheden, men havde et fuldtidsjob ved siden af. De havde ikke fået forventningsafstemmet og havde en meget ulige arbejdsindsats og tankegang. Mette var mere parat til det selvstændige liv. Hun havde, som sagt, haft egen frisørsalon og havde ligeledes fulgt sin mands forretning på sidelinjen. Han har haft virksomheden “Tintshop” i 14 år, som er et skiltefirma, som laver solfilm og reklame. Derfor endte Mette med allerede at købe hende ud igen efter en måned og det gjorde, at Mette var lidt mere tilbageholdende i forhold til samarbejdspartnere efter dette. 

Et hjem fyldt med slibestøv 

Mette var igen alene om That’s Mine og brugte lang tid på produktionen af hendes produkter. Det foregik nemlig derhjemme med stiksav og en masse sandslibning, lim og maling. Hun fik en praktikant, som hurtigt fik kælenavnet “sliberen”, da hun brugte dag ud og dag ind med sandpapir i hånden. Det var dog ikke holdbart, at fortsætte med det manuelle arbejde, da de store ordrer først begyndte at tikke ind.

“Lige pludselig, så fik jeg en ordre på 700 knager og så var jeg grædefærdig. Hvad fanden har jeg tænkt på?” – Mette Neerup Mariager.

That’s Mine investerede derfor en halv million i en fræser, for at lette noget af deres arbejdsbyrde. Det gjorde, at Mette kunne bruge tid på at produktudvikle. That’s Mine fik derfor hurtigt 80 varenumre, på trods af at Mette ingen design erfaring har. Hun var selvlært og søgte inspiration i trends og mode. 

En forsinket veninde blev til et nyt produkt

That’s Mine havde 400.000 kroner i overskud det første år og vækstede pænt. Derfor fortsatte Mettes produktudvikling. En forsinket veninde gav Mette tid til at tænke. På en parkingsplads i hendes parkerede bil, så begyndte hun at tænke på madrasser. Hun undrede sig over, hvorfor de ikke havde nogle spændende forme. Derfor fandt hun en skumleverandør og fik opsat et møde. 

Sygdomsforløb blev et uheldigt bump på vejen

Mettes praktikant, som tidligere blev omtalt som “sliberen”, havde imponeret Mette under hendes praktikophold og blev derfor fastansat. Hun blev dog desværre sygemeldt og Mette måtte derfor betale 3 måneders løn under sygemeldingen. Mette havde alene ikke mulighed, for at generere nok overskud til to lønninger og måtte derfor selv arbejde uden løn i denne periode. Det var en hård periode for Mette og virksomheden, da hun også var begyndt at producere hendes madresser. Hun havde taget en chance og så langsomt hendes penge svinde ind. 

Kan ikke have sine produkter for sig selv

Mette satsede alt på hendes nye madrasser og tog på en promoveringstur, hvor hun både var i Norge, London og til CIFF messen i København. Hun brugte en masse tid og havde allerede investeret 300.000 kroner i hendes madrasser. Hun havde fået god respons på hendes promovering, men lige da hun skulle til at ligge en større ordre hos hendes leverandør, så modtog hun en besked på Instagram. En af hendes følgere fortalte, at hun var blevet kopieret. Blot 28 dage efter lanceringen af hendes madrasser. Den konkurrende virksomheds distributør brugte Mettes egne produktbilleder, som både hendes datter og niece var på. Mette sagsøgte dem. Det blev til en lang og sej retssag, som tog 3 år og desværre endte med, at Mette i Januar 2020 tabte retssagen. Det forløb heldigvis uden retsomkostninger, da Mette var forsikret. 

Blodprop og stress

Mette havde tabt penge på hendes madrasser og hendes første medarbejder. Hun havde svært ved at finde inspiration og motivation til nye kollektioner og haltede efter – også økonomisk.

“Det gik lige økonomisk. Det var ikke meget løn jeg fik.” – Mette Neerup Mariager

Det var lige op til jul, da ondt blev til værre for Mette. Retsagen var på daværende tidspunkt stadig i gang og det var en leverandør, som var forsinket med et helt år. Udover dette, så stod de overfor en flytning og renovering af et nyt hus. Alt ramlede sammen og kulminerede en dag, da Mette oplevede en brændende smerte i hendes ben. Hun havde fået en blodprop. Hun blev bedt om at slappe af og have benet oppe, da det var et stresssymtom. Mette var dog meget kreativ i hendes tolkning af lægens ord.

“Jeg tænkte, at jeg slapper nogenlunde af ved computeren. Og så kunne jeg have benet oppe på skrivebordet. Så kunne jeg godt arbejde videre.” – Mette Neerup Mariager

Så gik der ikke mere end et par måneder, inden at Mette fik problemer med hendes lunger. Denne gang lærte hun mere af hendes sygdom. Hun fik stoppet med at ryge og fik startet med at træne.

30 minutters møde tog 4 timer

Mettes mand var bekymret for hende og kunne godt se, at hun ikke kunne holde til det alene. Han så en mulighed, da han i klubben “Round Table” var til et foredrag med Jesper Holst Schmidt, som er tidligere CEO for Kähler Design. Han fik arrangeret et møde mellem Jesper og Mette, hvor der var sat 30 minutter af. Mette var meget nervøs inden mødet, men han endte med at blive i 4 timer. Han startede med at være sparringspartner, men valgte senere at investere 250.000 kroner i virksomheden for 40%. Han valgte senere at afgive 10%, da Jacob Risgaard investerede. Dette var blot 1,5 måned før optagelserne til Løvens Hule.

Løvens Hule skulle “booste” That’s Mine

Mette følte, at hun havde en masse gode idéer, men at hun ikke brændte ordenligt igennem. Hun var træt af at blive overhalet af store virksomheder. Hun manglede hjælp og eksponering. Hun havde ikke lyst til at stille sig op foran kameraet, men havde besluttet sig for at 2019 var året, hvor hun gik “all-in” eller fik sig et fuldtidsarbejde. Da hun sad i bilen på vej til studiet, så var hendes lyst til at stille sig frem ikke blevet større. Se mere i teaseren nedenfor.

Hun overvandt sin nervøsitet og fik løven Jacob Risgaard med ombord med en investering på 250.000 kroner for 30%. Mette er taknemmelig over hendes team, som nu både har en ekspert indenfor branding i form af Jesper, et marketingsgeni i form af Jacob Risgaard og hendes egen kreativitet. Tiden inde hos løverne husker hun ikke meget af og har ikke kunne svare, når folk har spurgt hende til oplevelsen. Lige siden har hendes telefon været rødglødende og det bliver spændende og følge hvordan det går That’s Mine og Mette fremover. 

Hvis du vil høre mere fra Løvens Hule, så kan vi anbefale disse episoder:
Mutebox – Den perfekte telefonboks
STAÏ – Jytte blev iværksætter i stedet for pensionist
DitUr.dk – Serieiværksætterne fra Løvens Hule

[jetpack-related-posts]
25% rabat med "IVHPODCAST"

FÅ 25 % RABAT MED KODEN: IVHPODCAST