Tradono by Trendsales – Fusion og niche fokus banede vejen til succes

Mads Mathiesen - Trendsales
Copenhagen Venture Exchange sponsor

Mads Mathiesen og hans to kammerarter Morten og Rasmus blev inviteret til et personligt interview i San Francisco til Y Combinator. Planerne var store. Mads og hans medstiftere af Spreddo var helt sikre. De skulle nok komme ind.
Det gjorde de ikke, men efter en gravøl, så hoppede de hjem til Danmark og Mads fik sammen med Martin George Suhr Madsen og med tilgang fra Rasmus Hovøre Andersen og Nicklas Skov Pape ‘skabt Tradono,
 som er et stort online loppemarked. Det skete dog ikke uden bump på vejen med blokerende Facebook grupper og profiler. De fandt dog deres niche i fashion og smeltede senere sammen med Trendsales. 


Episoden har Copenhagen Venture Exchange som annoncør

Den braste drøm om Y-Combinator

Efter længere tid som universitetsstuderende, så kom Mads ind i virksomheden Rainmaking, hvor han primært arbejdede med Frokost.dk over flere år. Det var Mads’ første oplevelser med iværksætteri og miljøet, men han blev først for alvor involveret personligt, da hans ven Morten får en idé om at lave et business intelligence tool. Morten tager Mads og vennen Rasmus med ind i virksomheden Spreaddo og de blev inviteret til et personligt interview til Y Combinator. Drømmende er store og forventningerne høje. Hør hvordan det går i den nedenstående teaser.

Det blev desværre til et afslag på den berygtede e-mail, som blev sendt af ingen ringere end manden bag Gmail. Spreaddo blev solgt til Realm.

Iværksætter dating

Mads modtager en dag en besked fra Martin. Han kender ikke Martin, men er interesseret i, hvem han er og hvorfor han har skrevet til ham. Martin havde fulgt Mads fra siddelinjen og så et potentiale for et samarbejde. Udover dette, så var han nummer 2 i Danmark på 100 kilometers distancen, hvilket imponerede Mads meget. Martin var programmør og Mads havde mere styr på den forretningsmæssig del af en virksomhed. Der var altså et godt udgangspunkt for et samarbejde.

De begyndte at hænge ud og brainstorme iværksætteridéer. Martin havde på daværende tid “I Do Move”, men ville gerne mere. De havde begge tiden, men den gode idé kom ikke fra dem selv. Den kom fra Martins kæreste, nuværende kone, som handlede brugte genstande over facebook grupper. De begyndte at researche markedet og fandt ud af at det skete verden over. De mente, at de kunne lave en bedre brugeroplevelse. Det var især de lokale salgsgrupper som vækstede. Deres første idé var et tool til Facebook, så man kunne sælge og søge i flere grupper på en gang.

Martin havde ikke sparet mange penge sammen, så han tog ved siden af et job som vicevært, hvor han vaskede trapper og fejede i gården, for at have råd til at komme ind i projektet. Det siger noget, om hvor meget han ville det.

Facebook applikation med hjælp fra Mrs Nixon

Mads og Martin fik kontakt med en lokal Facebook gruppe fra The Woodlands i Usa. Cynthia Nixon var administrator og de blev gode venner ved at chatte frem og tilbage.

“Hun har sågar sendt Tex Mex til os i pakkeposten”. – Mads Mathiesen

På dette tidspunkt var Niklas lige kommet til og var en del af processen. De frigav deres nye applikation på den lokale gruppe og til deres store glæde, så kom flere tusind online på applikationen indenfor kort tid. Det var en succes! Men så crashede alt efter en time. Facebook blokerede deres personlige profiler og den lokale gruppe. De havde ikke brudt nogle regler, men en robot havde blokeret dem. Der gik nogle dage, inden de fik det op og kører igen.

“Vi havde fået lagt en Lambrusco på køl til lejligheden. Jeg er ikke sikker på vi fik poppet den, den aften” – Mads Mathiesen

Da de havde sovet på denne følelsesmæssige rutsjebane af en aften, så kunne de se at interessen var stor og deres idé var blevet valideret. Det var med den viden, at de kunne rejse penge fra angel investors. De talte med Rasmus, som Mads havde været til Y Combinator interview med og han kom også ind over. Rasmus havde gode idéer til en stand alone applikation, som intet havde at gøre med Facebook. Så var holdet bag Tradono samlet.

Tradono

Tradono blev i høj grad opbygget ved hjælp af interaktion med brugerne fra de forskellige facebook grupper. Drengene bag virksomheden Kørte til Esbjerg og interviewede en masse brugere, som var meget inddragede i deres proces. Derefter tog de videre til Aalborg og gjorde det samme. Manuelt signede de brugere op. For at skabe en fungerende markedsplads med nok brugere og sælgere, så havde de bruge for tålmodige brugere. Derfor var tilliden og relationen vigtig. De fortsatte med denne teknik og brugte den også, da de åbnede i Schweiz.

De begyndte at se mange fordele ved deres applikation. De var med til at bidrage til den cirkulære økonomi og var også glade for at kunne hjælpe sælgerne med tjene nogle penge samtidig med at deres ting kunne skabe en ny glæde og genbruges hos køberne.

Sammensmeltning med Trendsales

Flere konkurrenter begyndte at skyde op rundt omkring i verden og med stor funding bag sig. Samtidig begyndte Facebook også at lave Facebook Marketplace. Tradono havde store ambitioner, men ikke den samme kapital bag sig. Markedet som lokalt loppemarked var ved at blive mættet og de kunne ikke skaffe den samme funding. I kraft af dette, så tog holdet bag Tradono beslutningen, om at gå en niche vej. De valgte den mest populære salgsgruppe, som var Fashion. Ydermere ville de gøre brugeroplevelsen bedre med betaling og forsendelse.

De fik en investor fra Schweiz ind, som ejede Trendsales. Tradono havde på daværende tidspunkt dobbelt så mange brugere og en bedre teknologi, men Trendsales havde et stærkere brand. De valgte derfor i denne proces at fusionere.

Fremtiden for Tradono by Trendsales

Trendsales er markedsledere i Danmark og vil gerne udvide til andre lande. Først kigger de på Norden, hvor de mener at de har en fordel i forhold til de nuværende alternativer. Udover dette, så kigger de på mulighederne for et international loppemarked, da fragtpriserne på tværs af landegrænserne er blevet lave. Tiden er med dem, da fokus er på bæredygtighed.

Har du lyst til høre afsnit med virksomheder, som kom ind i Y Combinator, så kan vi anbefale disse episoder:
Airhelp fra Bali til Y Combinator
Soundboks – Om Y combinator, kickstarter og produktionsudfordringer

[jetpack-related-posts]
25% rabat med "IVHPODCAST"