Airhelp – Fra Bali til Y Combinator til 600 ansatte på 5 år

Henrik Zillmer - Airhelp

Henrik Zillmer skabte sammen med Nicolas Michaelsen og Greg Roodt i Januar 2013 – Airhelp. I dag er virksomheden global markedsleder for flykompensation og har 600 ansatte. Før Airhelp arbejdede Henrik i den verdenskendte inkubator Rocket Internet. Her var han med til at starte Zalando i Australien og Sydsøstasien. I alt 9 webshops på lidt under 1 år. Om den tid siger han:

“Det var en sindsyg oplevelse. Vi jokede med at vi arbejdede 25 timer i døgnet, fordi vi nogle gange landede på den anden side af jorden. Så fik vi lige et par ekstra timer i døgnet. Jeg mistede nok lige 1 år i den anden ende, fordi det var så intenst, men det var mega spændende”

Airhelp blev skabt i et ferieparadis

På en strand i ferieparadiset Bali deltog Henrik efter Rocket Internet tiden i Project Get Away. Et community for entreprenante nomader under formidable himmelstrøg. Med en kokosnød i hånden og en laptop i den anden begyndte ideerne om det næste projekt at komme. Efter måneders research nåede han dog hurtigt et punkt, hvor risikoen ved at fejle med at have for mange projekter i luften var for høj. Så der skulle fokus til.

Med bl.a. en fortid i det verdenskendte inkubator – Rocket Internet – havde Henrik rejst rigtig meget. Han havde mistet en vigtig barnedåb og hans bedste vens polterabend på den måde. Af familieære genveje vidste han, at flyselskaberne er forpligtet til at give kompensation, men forbrugerne var ikke klar over det og udbyderne som skulle hjælpe var ikke innovative nok.

“Mange af konkurrenterne var primært advokatselskaber uden teknisk forståelse, uden markeds forståelse og ingen international ekspansionsevner, fordi de netop jo bare er advokater. Så modellen har eksisteret længe, men vi gik ind og tilføjede det nogle nye komponenter og med de erfaringer vi kom med, så mente vi at vi kunne gøre det her meget bedre… men vi havde meget få penge. Så vi lavede en masse billige facebook kampagner der linkede til forskellige landingpages med forskellige wording. Vi havde altså ikke noget reelt produkt. Det var bare for at teste af om det var noget folk ville være interesseret i. Det var der ret mange som var. De gav os bare deres email”.

De fleste, som læser med her, som selv har været på flyrejse, kender sikkert selv til problematikken med baggagen eller flyet som blev forsinket eller det der er værre. Faktisk kan du få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly er forsinket mere end 3 timer.

“Selvom det var simpelt den gang var det den fedeste tid med meget kort tid fra tanke til handling. Det var ikke altid super godt, men det var sjovt og køre den her proces og så se hvad kunderne sagde. Så vi havde ikke brug for særlig meget. Det første år kiggede vi bare hinanden i øjnene og blev enige om at det var opsparing eller kreditlån i banken der skulle drive det. Hvis vi var heldige, så kunne vi så måske betale os selv en lille hyre efter 1 år eller rejse nogle penge… Det var ren guerilla taktik i starten”.

Airhelp’s proces ind og i Y Combinator

“Dengang i 2014 var vi 60 i en klasse ud af over 10.000 ansøgninger. Så det er næsten umuligt at komme ind. Imens vi sidder på en strand i Bali, får vi at vide på en Torsdag, at vi skulle være i San Fransisco Tirsdag. Vi havde næsten ingen penge tilbage, så det var sådan lidt, om vi skulle putte alt på rød og så tage derover selvom chancerne for at komme ind var minimale. Det gjorde vi så. Man har 10 minutter til at ramme den lige i røven. Det er jo nogle vanvittig kloge herre, som hurtigt kunne se vores svagheder. Det hjalp ikke noget at tale om mulighederne. Det vidste de udmærket alt om. De var mere interesseret i om teamet havde forstået hvad udfordringerne var. Hold kæft det gik dårligt. Indenfor 2 minutter tænkte vi, at det var spild af tid. Det eneste vi kunne gøre var at tage på bar og drikke os i hegnet i tequilla shots. De sagde til os at der var 2 muligheder. Enten fik vi en email og det betyder så at vi er afvist eller så blev vi ringet op, som så betyder at de vil investere. Vi sad der til kl. 8 om aften og ventede i pine og så fik vi en email, hvori der stod, hvad er jeres telefonnummer?”

Kunne du tænke dig at høre hele historien om Airhelp og Henrik Zillmer, så hop ind og lyt til podcasten.
Vi udkommer på Itunes, Stitcher, Spotify og mange mange flere podcast applikationer.
Husk at der er mange andre inspirerende historier at lytte til også.

Vores mest lyttede episoder er historier om:
Nicehair – Sådan blev Nicehair.dk Danmarks webshop for skønhedsprodukter
Holdsport – Afviste 4,5 millioner fra løverne
Spiir – En Fintech succes i norden

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier

Navn: Esben Brandborg Østerby

Tlf: 53 83 36 33

E-mail: esben@ivaerksaetterhistorier.dk

 Find os på Facebook Find os på Instagram Find os på Youtube Find os på LinkedIn Kontakt os på mail

Tilmeld dig vores podcast

Iværksætterhistorier