Soundboks – Om Y Combinator, kickstarter og produktionsudfordringer

Hjalte Emilio Wieth - Soundboks stifter
25% rabat med "IVHPODCAST"
Soundboks blev i 2014 startet af 3 unge gutter fra Virum Gymnasium, Jesper Theil Thomsen, Christoffer Nyvold og Hjalte Emilio Wieth. De har udviklet og produceret en bærbar højtaler uden stikkontakter med det formål at skabe den ultimative fest til brugeren. Deres historie er på mange måder vild. Ikke alene startede de 2 virksomheder på samme tid, men de har også som en af de meget få danske startups været igennem verdens mest eftertragtede accelerator Y Combinator, ligesom Airhelp, Reddit, Dropbox og mange andre.


Gennem et innovationsfag fik Jesper, Christoffer og Hjalte muligheden for at se et foredrag af serieiværksætteren Casper Blom. Der gik det op for dem at der var andre veje at gå end den almindelig “tag en uddannelse og få et job” retningen. De kunne blive iværksættere og dermed leve af deres passion. Så de startede 2 virksomheder på samme tid. Ældrehuset, hvor de solgte IT kurser til ældre og Soundboks, som i første omgang var mere en hobby, hvor de byggede egne højtalere fra bunden.

Da Ældrehuset ikke lader til at blive den store succes, sætter de en annonce i den blå avis, hvor de annoncerer med deres højtaler, som senere kommer til at hedde Soundboks. De får hele 200 købshenvendelser og får på den måde altså valideret, at der er et behov for en ny type højtalere.

Soundboks deltagelse i Y Combinator

Casper Blom og siden Peter Lyngdorf investerer i Soundboks, men fordi ambitionerne er tårnhøje sender Soundboks en ansøgning til Y Combinator. Chancen for at komme ind er uhyr minimal, da de modtager omkring 10.000 ansøgninger hvert år. Ikke desto mindre ringer
selveste Michael Seibel, som var med til at stifte og sælge streamingtjenesten Twitch for næsten 1 milliard dollars og ønsker dem velkommen. Han bliver siden deres mentor.

“Du bliver hurtig etableret derovre med hus og bil i en by, hvor folk bare sidder indenfor og arbejder med deres startup. Se Silicon Valley på Netflix (edit: HBO), det er rimelig meget efter bogen. Hver Tirsdag er der et foredrag med tidligere deltagere i Y Combinator, men ellers er du ret meget ladt til dig selv 99 % af tiden. Michael svarede ofte til os, at det ved I bedst selv, hvilket var ret fedt. De lærer dig med andre ord at træffe beslutningerne selv ved at give dig adgang til en masse ressourcer og værktøjer i form af et massivt netværk, der ved noget om alle problemstillinger. Til gengæld klapper de ikke én på skulderen, hvis man ikke leverer. De har tårnhøje forventninger til én” – Hjalte Emilio Wieth.

Soundboks fik succes med Kickstarter

Sammen med Michael beslutter Soundboks sig for at deres projekt skal handle om at lave en Kickstarter kampagne.

“Målet blev 100.000 dollars og det skulle rammes allerede på 1 dag af kampagnen, fordi man så bliver featured af kickstarter. Vi havde lavet alt forbededelsen. Videoer, facebook kampagner, hvor vi indsamlede emails. Så vi var klar. Da vi lancerede sad vi allerede efter et kvarter og opdaterede siden flere gange og vi kan bare se at den stiger fra 10.000, 50.000 og 100.000 dollars” – Hjalte Emilio Wieth.

Tæt på at knække nakken på produktionspartner

780.000 dollars endte den på. Desværre opstår der store problemer, da selve produktionen på de solgte enheder skulle igangsættes. Soundboks valgte branchens dyreste og mest kendte produktionspartner, men fordi det for fabrikanten var en så lille kvantitet, så blev Soundboks ikke prioriteret. Soundboks var i panik. Andre med succesfulde kickstarter kampagner har knækket nakken på lige præcis det. Bl.a. norske Flowmotion og The Coolest Cooler.

Men Christoffer og hans team får reddet forretningen ved at finde en ny produktionspartner i Litauen, hvor de får fløjet alle dele fra forskellige steder i verden til. Men det bliver en dyr affære, så Soundboks tjente ultimativt ingen penge på kickstarter kampagnen. Det gør de heldigvis i dag. Sidste år omsatte de for 30 millioner kroner og der er udsigt til at det bliver fordoblet i år.

Vores mest lyttede episoder er historien om:
Nicehair – Sådan blev Nicehair.dk Danmarks webshop for skønhedsprodukter
Holdsport – Afviste 4,5 millioner fra løverne
Spiir – En Fintech succes i norden

[jetpack-related-posts]