Freetrailer: Iværksætter går på børsen

Freetrailer - Allan Sønderskov Darré

Allan Sønderskov Darré er Group CEO og Partner ved Freetrailer, der netop er blevet børsnoteret på svenske Spotlight Stock Market. Vi har besøgt Allan på hans kontor i Søborg, og jeg kan love dig, at det er en episode, du ikke vil gå glip af!

Det hele starter til et middagsselskab

“Historien til Freetrailer er jo i virkeligheden en af de der lidt sjove historier, fordi det hele starter til et middagsselskab”, fortæller Allan. Jakob, der altid kommer til tiden – og som regel lidt før – er netop denne aften forsinket. Da han kommer er han “ikke gasblå i hovedet, men han var vel lidt sur”, beretter Allan. Resten af historien fortjener at blive hørt med Allans ord.

Freetrailer: Altid gratis

Det, der tændte Allan ved idéen, var tanken om at give noget til andre. Derfor har Freetrailer lige fra starten af skulle være gratis. Samtidigt skulle det også være en bæredygtig økonomisk model. Derfor handlede det også om for Freetrailer at finde den rette samarbejdspartner. Det skulle vise sig at være IKEA. Og historien om hvordan IKEA, købte sig ind i Freetrailer, og hvordan Allan og partner købte og dekorerede deres første trailer, ja – den får du i denne episode. Det skal lige siges, at middagsselskabet ligger i November, og mødet med IKEAs kundeservicechef – med trailer – er i begyndelsen af December. Der er kun én ting at sige til det: Eksekvering! Og når ja, i Januar var der skrevet kontrakt med IKEA.

Det var bad for business

Freetrailer lejer som regel deres trailer inkl. service på en 3 årig kontrakt, men som tiden går mod de 3 år, så øges slitagen og dermed serviceomkostningerne på trailerne. Derfor tænkte de: “Hvad kan der ske, hvis vi putter en dobbeltseng ind i en trailer?”. Den tanke fødte, hvad der muligvis er og bliver fremtidens bl.a. festival-husly – og campingvogn! Traileren kan du høre mere om i episoden og se i en video her.

Verdens første deleøkonomiske platform

I 2004 startede Freetrailer med at dele en trailer med andre. I 2008 definerede Havard professor, Lawrence Lessig, “sharing economy” som et begreb. Allan mener dog, at deleøkonomien altid har været her. Den har bare taget forskellige former gennem tiden – ydmyg som han er.

Vores største konkurrent er convenience

Allan tror på, at der er mindst 10 andre, der har fået idéen om at leje en trailer gratis ud. Allan tror på at held og eksekvering er årsagerne bag deres succes. Han tror også, at andre i fremtiden vil prøve at lave det samme som dem, men i sidste ende, er den største konkurrent convenience (bekvemmelighed).

USA og nye produkter

I dag har Freetrailer mere end 200 afhentningssteder delt i Danmark, Sverige og Norge med flere end 350.000 udlejninger årligt og en vækst på 10-20% om året. Omsætningen er i dag på små 30.000.000 kr. I fremtiden bliver det måske nye produkter, der bliver delt på Freetrailers teknologiske platform, og vi kommer nok også til at se Freetrailer i både Holland, Belgien, Finland og Tyskland – som minimum. Og også USA formentligt… Senest har Freetrailer udvikler en elektronisk lås, og der er er lagt op til flere produkter i pipeline.

Faktisk er det ikke første gang, at vi hører om Allan her på podcasten. Allan har nemlig rådgivet og investeret i Deleboks, som vi talte med i episode. Den episode kan du lytte til her.

Allans guldkorn

Allan er i episoden skarpladt med guldkorn fra hans mange lærerige år som iværksætter. Vi har samlet nogle få udvalgte her:

“Hvis den gode idé popper op dagen efter og dagen efter igen, så er der nok en grund til, at man skal tænke lidt mere over det.”

“Hvis du har en god idé, så skal du forfølge den, også skal du gå 110% ind i det. Der er mange, der taler og snakker, men de har svært ved at eksekvere.”

“Det er gennem eksekvering, du får skabt nogle resultater.”‘

“Om det er bra for IKEA’s kunder, da er det bra for IKEA”.

“Vær godt forberedt, når man kommer ud til møder. Har du kun en idé, så tag en prototype eller produkt med, så man har en fælles referenceramme.”

“Husk lige, at når du siger “Ja” til noget, så siger du også “Nej” til noget andet.” (Allans kone)

“Hvis du brænder for din idé behøver du ikke 77 slides, men det er historien og den måde, du fortæller det på, der gør, du kommer ud med dit budskab.”

“Har du en idé, så lad vær med at rend rundt og forfin den, men find ud af hvem, du skal sælge den til. Løft røret, få sparring og find ud af hvad, der skal justeres. Lad være med at spil et år på at finde ud af, at ingen vil købe den.”

“Hvorfor skal det ikke være muligt? Tænk nyt, tænk anderledes.”

“Du skal finde en partner, du har tillid til og som ikke ligner dig selv. Det skal være ligesom yin og yang. Og brug meget tid i starten på at tal med forventninger om hinanden!”

“Vi lytter til vores kunder og input skal kanaliseres ned gennem vores organisation.”

“Hvis tingene ikke fungerer derhjemme, så fungerer det heller ikke på arbejdet.”

“Tænk stort fra starten!”

Rigtig god lytter!

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier

Navn: Esben Brandborg Østerby

Tlf: 53 83 36 33

E-mail: esben@ivaerksaetterhistorier.dk

 Find os på Facebook Find os på Instagram Find os på Youtube Find os på LinkedIn Kontakt os på mail

Tilmeld dig vores podcast

Iværksætterhistorier