Tonsser – Fornyet motivation til fodboldens talenter del 1

Tonsser - Peter Holm
Peter Holm startede som 22-årig sin første virksomhed. Han miksede cocktails og spillede op til fest. Eventfabrikken, som han havde startet udviklede sig hurtigt, men Peter følte at han ville starte noget, som kunne skaleres på en global plan. Han startede derfor på ITU, hvor rendte ind i Simon Hjære Hansen, som han også havde læst sin bachelor med. De besluttede sig for at kaste sig over en række små projekter, men kedede sig hurtigt og vendte tilbage til FIFA spillet på playstationen og transfernyhederne på computeren. De besluttede sig derfor for at lave en virksomhed indenfor noget, som de interesserede sig for. Det klare valg faldt på fodbold. Sammen startede de Tonsser, som er et økosystem for fodboldspillere verden rundt. Hør i første del af historien om Tonsser om flere udviklere der hoppede fra, tilknytning af fodboldspilleren Jeppe Curth, en million investering fra en dressurrytter og da de sendte holdenes data direkte til modstanderen.


“Medskyldig” i den danske Mojito bølge

Da Peter som 22 årig arbejdede på en café i Aalborg var han med at starte en “mojito bølge”, som skyllede ind over Danmark. Han miksede en masse smarte drinks og kom hurtigt ud og underviste på andre caféer. Da han var på arbejde begyndte virksomheder at spørge, om han ville komme og lave drinks til deres fester. Han så et markedspotentiale og åbnede sammen med en ven en virksomhed. Vennen var DJ og Peter var bartender, så det var meget ligetil. Event Fabrikken hed virksomheden og den eksisterer stadig i dag. De tjente 3000 kroner på deres første event og for de penge kørte de direkte i Bauhaus og investerede i materialer, så de kunne bygge deres egen mobile bar. 9 måneder senere holdte de et arrangement for Vestas til næsten 1 million kroner. Udviklingen var imponerende, men Peter manglede et projekt, som havde mere international skalerbar.

Backpacking og internationale ambitioner

Han tog læringen med sig i rygsækken rejste 6 måneder til Sydamerika, hvor han lå og tænkte over sin fremtid i en hængekøje. Han endte med at beslutte sig for at søge ind på ITU på E-Business uddannelsen. Hans ambition var at skabe et projekt, som kunne have international potentiale. Han havde før studeret med Simon og de to startede tilfældigvis på samme kandidat. De havde samme ambitioner og de begyndte hurtigt at arbejde sammen på små projekt. Ingen projekter virkede dog til at kunne motivere dem og de gik hurtigt tilbage til at spille fifa, læse transfernyheder og se fodbold.

Drivkraft og passion

Simon og Peter stillede sig selv et afgørende spørgsmål: “Hvorfor gør jeg som jeg gør. Hvad er det der driver mig?”

De kedede sig med deres projekter og besluttede sig for at det skulle være lysten og passionen, som drev dem. De ville derfor lave noget med fodbold og de så et kæmpe hul i markedet. Der var 55.000 professionelle fodboldspillere verden rundt, som havde et velfungerende økosystem med scouting, transfernyt, data osv., men under dem var der 3 millioner fodboldspillere, som ikke havde et velfungerende økosystem. Der manglede et produkt for fodboldspillere på niveauet under professionel og de unge talenter. Dette var den spæde start på Tonsser. Nu skulle de ud og undersøge markedet og aflæse fodboldspillernes adfærd.

Sendte oplysninger til “fjenden”

De vidste allerede nu, at spilleren var nøglen til det hele, hvis de skulle skabe et globalt community. Du ville vide hvad de var drevet af og hvad der motiverede dem. Alle fodboldspiller kan godt lide at spejle sig i de professionelle, men de har ikke haft mulighederne.

De samlede en jyllandsserie række. De fik lavet en intro aften og inviterede 8 trænere. Her fortalte de hvad deres idé var og satte trænerne på en opgave, hvor de efter kampene skulle sende dem data. Hør mere om det i nedenstående teaser.

Selvom det var en flabet tilgang at sende data direkte til modstander, så gav det trænerne mulighed for at forberede sig på deres modstandere på lige vilkår med hinanden.

Søgte inspiration fra Premier League

Drengene bag Tonsser begyndte at søge inspiration i den professionelle verden, for at finde motiverende elementer for spillerne. Ud fra deres research fik de lavet topscorerlister, assistlister, Team of the week og forskellige rangeringer. Derefter blev spillerne inviteret til facebook grupper og tagget i opslagene. Der var masser af interaktionen og spillerne engerede sig i det. De kunne mærke den stigende motivation hos spillerne og de kunne hurtigt mærke at rewards for spillere var et centralt element i deres produkt og stadig er det i dag.

Søgning efter udviklere og kapital

De skulle have noget kapital, for de kunne ikke videreudvikle på produktet selv. Så de skulle finde nogle udviklere og disse udviklere skulle have løn. Det var ikke nok med et excel ark, som de havde brugt indtil nu. De fik en co-founder med, som var teknisk begavet og kunne hjælpe med at bygge nogle ting. For at tage det næste skridt, så skulle de til københavn, hvilket den tekniske co-founder ikke havde mulighed for og han sprang derfor fra igen. Han havde dog fået lavet lidt, så de havde noget at fremvise for eventuelle investorer, men de havde stadig brug for nogen til at videreudvikle platformen og til det skulle de finde en lille investering.

Mødet med Kasper Hulthin

i 2013 tog de til Iværk og Vækst messe, hvor Kasper Hulthin talte. Der snakkede han om hans rejse med Podio lige efter at have solgt til Citrix. Peter og Simon forelskede sig i deres måde at opbygge Podio på og Kasper måde at fortælle historien på. Da han så blev færdig stod Simon og Peter i kø bag mange unge og ivrige iværksættere, for at komme til at snakke med Kasper. Vi har snakket med Kasper Hulthin om hans rejse med Peakon. Hør afsnittet her.

Gode laksemadder og det rigtige mindset

Da Peter og Simon kom til fronten af køen og fik mulighed for at snakke med Kasper, så var de meget ærlige.

“Hej. Vi er to studerende fra ITU. Vi har absolut intet at vise, men vi kunne godt tænke os, at få din mail og så skrive en mail og så vi mødes om 3 måneder, hvis du kan. Så vil vi komme med noget som giver mening.” – Peter Holm

Kasper takkede ja og 3 måneder senere dukkede han op. Peter og Simon kom med en stak papirer og lidt at vise på en skærm. Han koncentrerede sig mest om sin laksemad, men virkede stadig åben og flink. De aftalte et nyt møde 3 måneder senere. Denne gang kunne han begynde at se noget potentielle især i Peter og Simons gåpåmod og mindset om at få skabt noget. Deres vedligeholdenhed og mange cykleture rundt i regnvejr hos diverse ungdomsfodboldhold. De begyndte også at kunne vise mere tracktion.

Den officielle start på Tonsser

I januar 2014 startede de officielt Tonsser og der investerede Kasper og hans daværende CTO Phil Champers. Det blev til et beløb på et par hundrede tusinde, hvilket virkede som rigtigt mange penge for Simon og Peter. Det var dog kun nok til 4-5 måneders arbejde for et par udviklere. De fik derfor lavet en aftale, hvor nogle udviklere også fik ejerandele. Da de så skal overtage deres kontor 15. marts i en fugtig kælder på vesterbro, så kommer de to udviklere, som allerede havde underskrevet papirer om ejerandele, og har pludseligt ændret deres mening.

“De kom og sagde: Vi tror sku ikke på det. Vi har set at DBU vil lancere et produkt for fodboldspillere, så nu tror vi ikke på det længere. ” – Peter Holm

Så krakelerede det lidt for Peter og Simon. Peter lå derhjemme og var sikker på, at det var slut. De havde inden da også fået en 3. angel investor med. Opbakningen fra investorerne var det der holdte dem kørende og motiverede dem i jagten på nye udviklere. To måneder efter, så fandt de deres CTO. Man kommer kun igennem disse udfordringer, hvis man er et team og støtter hinanden, som Peter siger det.

Jeppe Curth og web produkt

Det var omkring denne tid, hvor de også fik den, på daværende tidspunkt, professionelle fodboldspiller Jeppe Curth med på teamet. Jeppe var en af Peters venner, som interesserede sig for start-ups og havde en stor indsigt i fodboldens verden via sin egen profession. Han var i Aalborg og de var i København, men han var stadig en stor del af projektet og var meget aktiv og hjælp blandt andet med at finde investorere.

De gik i gang med at opbygge deres første web produkt, som er lidt som Tonsser er i dag, men i web udgave. Man kunne oprette sig som spiller og man havde sine kampe og stats. Et lille økosystem for ungdomsspillere og med præmier og “Player of the Season” trøjer. De havde omkring 500 spillere i 2014 – måske 1000 og halvdelen af deres brugerne var inaktive efter 4-5 uger. de tænkte dengang, at alt under 100% er dårligt, men Kasper og de andre angel investors fik dem fortalt, at det var rigtigt pæne tal.

Svaret på succes findes i en svensk hytte

i 2015 tog de til en hytte i sverige og drak sig fulde. De kom ikke kun hjem med tømmermænd, men en aftale om at droppe webdelen og bygge en iOS applikation. Det viste sig, at være en fremragende idé, for da den kom op og køre i marts, så fik den hurtigt 10.000 brugere. De begyndte at snakkede med flere etablerede investorer og fik blandt andet en investering på 1 million fra Andreas Helgstrand, som blandt andet har vundet OL bronze i dressurridning. “Ridesportens Michael Laudrup”, som Peter kalder ham. Han har siden været en god støtte og motivator. Det er igennem Jeppe Curth og hans netværk, at de får kontakten til ham.

Ild i øjnene

Pengene investerede de i tech siden af produktet, for at opbygge og forbedre applikationen. Da Simon og Peter begynder at få løn, så er det kun 10.000 kroner per mand om månenden. De fokuserede på at opbygge et fedt community, få mange brugere og lave en super fed applikation. De havde ingen forretningsmodel endnu, men det var heller ikke prioriteten.

“Hvis du lykkes med det, så har du skabt meget mere end penge. For mig handler Iværksætteri, start-ups og virksomheder overhovedet ikke om penge . Det skal ikke være det, som driver det. Man skal brænde for det projekt man laver. Det er altafgørende.” – Peter Holm

Du kan i næste uge høre del 2 af historien om Tonsser her på kanalen.

Hvis du synes godt om dette afsnit, så kan vi anbefale disse episoder:
Satcom1 – Solgt for 700 millioner efter 12 år
Good Monday – Mik Strøyberg presser citronen
Intelligent Marking – Forvent meget af dig selv

[jetpack-related-posts]
25% rabat med "IVHPODCAST"