Den Sidste Flaske – Modellen som blev vinkøbmand

Jonathan Løw - Jumpstory

Tobias Hinchely Pedersen er indehaver af webshoppen Den Sidste Flaske. De sælger vin online og har hver dag en ny særlig vin på tilbud med minum 20-70 % besparelser i forhold til konkurrerende netpriser. Siden opstarten i Februar 2019 er det gået godt for Den Sidste Flaske, men i disse Coronatider er de i ekstra hopla. En imponerende vækst på 3-400 % taler sit eget sprog. Det her er Tobias iværksætterhistorie.


Denne episode er annonceret af Statum – Find din næste ansatte eller dit næste job.

Tidlige iværksættertanker

Tobias kommer fra en iværksætterfamilie. Hans far har været med til at starte store forretninger, som grænsehandlen Fleggaard. Så da Tobias som 14-15 årig blev “kioskpige” (fordi han var for spinkel til andet), så observerede han hurtigt, hvordan ejerne af den lille biograf, som selvstændige kunne lave en fordelagtigt forrentning for dem selv. Så da Tobias senere blev tilbudt et job som “blæksprutte”, hos en virksomhed som opkøbte og optimerede unge virksomheder, så slog han med det samme til. Her kunne han for alvor få iværksætteri ind under huden. Han fik en masse erfaring, da hans chef ofte lagde en opgave på hans bord. Den blev ikke specificeret. Tobias fik at vide, at han skulle finde ud af, hvad han kunne bidrage med til lige præcis denne opgave. Så Tobias’ bedste ven blev hurtigt Youtube og deres mange “how-to” videoer.

Den første virksomhed

Hans erfaringer førte til, at han for alvor fik blod på tanden. Han og en kammerat startede derfor som 18-19 årig deres første virksomhed. De ville hjælpe med at optimere virksomheder, men deres manglende erfaringer og alder gjorde, at de havde svært ved at få kunder.

To unge 18-19 årige med bumser på kinderne. Hvad skulle vi gøre? Vi blev nødt til at ændre vores retning. – Tobias Hinchely Pedersen, Den Sidste Flaske

Tobias og hans medstifter ændrede derfor deres fokus til implementering af kostbesparende løsninger. Der hvor de kunne finde en direkte besparelse og leve af marginen i midten. Virksomheden var mest ment som en hobby ved siden af deres andre job og der gik ikke længe, inden at virksomheden blev lukket ned.

Kostet rundt i Singapore 

Tobias rykkede sine teltpæle op og flyttede til storbyen. Han ville til København og læse innovation og europæiske studier på Copenhagen Business School samtidig med at han ved siden af fortsatte sit “blæksprutte” arbejde i sin fritid. Tobias har aldrig været begejstret for at studere. Så da han efter 4. semester fik et opkald fra sit fritidsarbejde om en unik mulighed i Singapore, så var Tobias hurtigt til at droppe studiet og tage på arbejdseventyr i Asien. De havde brug for en dansk “højre hånd” til direktøren i et teleselskab.

Han tog først 3 måneder afsted for at få en fornemmelse af landet og arbejdet. Han besluttede sig dog hurtigt for at blive i det lille land. Singapore er på størrelse med Aarhus, men som har over 200.000 virksomheder. Tobias og virksomheden arbejdede med at levere billige opkald til overalt i verden. De voksede hurtigt til 10 ansatte og havde over 300 kunder. Tobias lærte meget om hårdt arbejde i denne periode. Han arbejdsdage blev til tider 12-13-14 timer lange. Virksomheden begyndte at blive udkonkurreret af store teleselskaber, men Tobias blev og kæmpede med virksomheden samtidig med at hans blå øjne, havde skaffet ham weekend arbejde som model. Tobias blev i Singapore i nogle år, inden han igen vendte hjem til Danmark.

En af de ting, som han husker fra hans tid i Singapore er de hektiske morgenen, hvor han bogstaveligtalt blev mast ind i toget af en stor kost. Hør mere i teaseren nedenfor.

En mands skrald – En andens guld

Tobias flyttede hjem til Danmark og måtte bo hos sine forældre de første måneder, inden hans udlejede lejlighed i København igen var ledig. I denne periode begyndte Tobias at bruge tid på sin hobby, som var at gå på antikindkøb og videresælge hans fund på den blå avis. Han vidste ikke, at dette skulle blive til en virksomhed. En af Tobias’ ture til den lokale antikbutik i Aabenraa førte nemlig til et møde med en elektriker, som havde gamle Københavner lamper liggende. Ikoniske lamper, som havde præget de danske gader siden 1970’erne. Tobias fik efter en hurtigt test købt et stor lager hjem af de kasserede lamper, som han omdannede til moderne versioner, som folk kunne have i deres hjem. Det blev hurtig til en succes og hans profitmargin var meget høj. Det blev startet på hans interiørvirksomhed Hinchely. Ved siden af salget af de omdannede lamper, så begyndte Tobias at få produceret møbler i en lignende stil, for at udvide sin produkt portefølje.

Fra interiørvirksomhed til vinbar

De første skridt mod ‘Den Sidste Flaske’ og arbejdet med vin, blev taget da Tobias far købte et kæmpe konkursbo med tusindvis af vinflasker. Tobias fik hurtigt kombineret sin interiørvirksomhed med et salg af vin, da han hjalp sin far med at sælge de mange flasker han havde købt. Tobias var i mellemtiden flyttet til København og havde udkik efter en interiørforretning. Tobias mødte i den forbindelse en ældre herre fra Sønderborg. Han havde nogle lokaler i København og sammen besluttede de sig for at åbne en kombination af vinbar og interiørsalg i lokalerne. Den kom til at hedde “Tyskenhavn”. Vin købt fra forskellige steder i Tyskland solgt i København.

Vinbaren kørte i to år og Tobias skabte mange gode relationer. Det var dog et kæmpe arbejde for en betydelig begrænset indkomst. Da Tobias oveni dette blev udsat for et tricktyveri, hvor han jagtede en skrigende mand, mens to 6-7 årige piger tog vin fra baren, så følte han at eventyret med baren var slut. Den blev derfor solgt og Tobias fik lidt penge fra handlen.

Vin på abonnement og Den Sidste Flaske

Tobias havde allerede leget lidt med at sælge vin online, mens han stadig havde sin vinbar. Han gik derfor hurtigt e-commerce vejen og startede Bacchus Box, som er vin på abonnement. Der blev smidt penge i projektet og allerede efter 6 måneder, så var der 600-700 kunder med. Det var dog en meget dyr forretning at drive på trods af det stigende antal kunder. Derfor skulle Tobias finde på en måde, at skabe noget indkomst ved siden af, for at holde forretningen i live.

Det var på en familieferie i Thailand at Tobias og hans far fik idéen til Den Sidste Flaske. De ville lave vilde daglige tilbud og sælge kvalitetsvin til de bedste priser. Tobias fik opstartet virksomheden og begyndte i løbet af 2019 at opleve et godt salg, som under Corona krisen er eksploderet. Derfor driver Tobias i dag stadig både Den Sidste Flaske og Bacchus Box. Tobias er stadig en ung iværksætter og vi glæder os til at følge hans rejse.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Jonas Højmark – Millionæren med ADHD
Startup Central – Falske kinesiske investorer og fokus på ledelse
Penneo – Fra drengerøvsmagasin til digitale underskrifter

25% rabat med "IVHPODCAST"

FÅ 25 % MED RABATKODEN: IVHPODCAST