Dixa – Techcrunch Disrupt og 1 milliard på 3 år

Mads - Dixa

Mads Fosselius fortæller for første gang sin iværksætterhistorie. Mads fortæller om sine tidligste iværksætter erindringer helt op til at være co-founder og CEO for milliard virksomheden Dixa. Hør bl.a. Mads fortælle om at blive inspireret af sin fars iværksætteri, at blive ung IT chef, sin første virksomhed samt salget af denne og til sidst om hele rejsen med Dixa fra idégenerering i Kongens Have til store serie A og B runder samt mange doblinger af omsætningen.


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Episodens annoncør er Fonden For Entreprenørskab. Er du studerende og sidder du med en god idé? Så søg et Mikrolegat her.

Inspireret af sin far

Mads Fosselius iværksætter gen blev allerede aktiveret, da han var 12-13 år. Hans far havde en edb og kontormaskine virksomhed da han var knægt. Mads besøgte ham ofte i hans virksomhed i Hillerød efter skole og det fortsatte, da han startede på handelsgymnasiet i Hillerød. Efter handelsgymnasiet flyttede Mads til København med hans kæreste og fik job i en call center virksomhed der levede af at håndtere outsourcet kundeservice for de store teleselskaber samt for dot-com og tech virksomheder såsom Dell og Aartiderne.com. Mads fik hurtigt smag for tech og IT, da det var noget super kompleks kundeservice teknologi, som skulle bruges til at håndtere kundeservice og samtaler for alle disse brands. I 2002 blev han IT chef i en alder af blot 23 år.

Fra IT chef til iværksætter

Hurtigt begyndte trangen til at bygge noget selv at melde sig og Mads startede sin første virksomhed i 2004, da han var 24 år. De byggede og solgte, ikke helt tilfældigt, kommunikations- og kundeservice systemer. Mads havde headhuntet de mest talentfulde fra sin sin afdeling og havde dermed fjernet det meste af IT afdelingen ‘over night’. Mads glemmer aldrig bestyrelsesformandens ord til ham, da han fløj hjem fra Stockholm, for at tale med ham:

“Det var godt nok den snedigste og mest irriterende måde at starte en virksomhed på, som jeg nogensinde har oplevet… men jeg er glad for at I trods alt tilbyder os en kontrakt, om at fortsat at varetage IT her i butikken”  – Bestyrelsesformanden til Mads

Han var ikke glad, men endte med at støtte virksomheden, som hed 3Pas, og de havde dem som kunde i 2 år, hvilket var en fantastisk måde finansiere Mads’ første startup.

Salget af 3pas til Cirque

Selskabet hed som sagt 3pas, da de var 3 gutter, som havde startet det. Mads og hans co-founder havde over 5 år fået bygget en fornuftig virksomhed. De var 15 medarbejdere og havde en pæn tocifret million omsætning, da de i 2009 solgte til det dansk-franske cloud teleselskab Cirque. Det var ikke nogen nem beslutning og Mads’ co-founder sagde:

“Det er den værste idé, som jeg nogensinde har hørt og du er en idiot, hvis du sælger nu”  – Mads’ co-founder om salget af 3Pas

Mads fortæller, at han kørte hjem til ham en aften og snakkede tingene igennem. Co-founderen var kommet senere til en Mads og så et stort potentiale for virksomheden, men Mads ville mere. Han ville bygge sine egne tech løsninger eller platforme og i et større setup, hvor man virkelig kunne lære noget og blive udfordret.

COO/aktionær i Cirque indtil idéen om Dixa opstod

Mads blev en del af ledelsen/founderne i Cirque som COO. Han blev ligeledes aktionær sammen med Preben Damgaard (bestyrelsesformand) og de 2 founders Kristoffer og Nikolaj. En rejse som Mads kigger tilbage på med glæde. Han lærte meget og fik lov til at drive virksomheden, som var det hans egen. Efter 5 år solgte de i marts 2016 Cirque til TDC. Men umiddelbart før salgsprocessen i Cirque gik i gang, så kom trangen til Mads. Trangen til at skabe noget nyt igen. Gennem en lang række gåture og snakke i Kongens Have med udviklingsdirektøren i Cirque, Jacob, så opstod Dixa. Se mere i teaseren herunder.

Dixa fik hård konkurrence fra starten

Mads husker tilbage på endnu en gåtur i Kongens Have, hvor han endnu en gang havde fyret sin salgstale af:

“….du mener det altså seriøst, at vi to og et lille bitte team skal lave en kundeserviceplatform der er bedre end adskillige milliardvirksomheder i tre forskellige gigantiske industrier tilsammen?!?” – Jacob, Co-founder i Dixa

 “Yes 110 %. Der er et voksende space mellem de tre store siloer/industrier som ingen har set, alle tror Zendesk og Salesforce har nailed den”. – Mads Fosselius, Dixa

“Du er skør, men lad os gøre det, hvis nogen kan så er det os… men vi får brug for verdens bedste frontend udvikler og product designer for der er godt nok meget dårlig kundeservice software derude” – Jacob, Co-founder i Dixa

Jacobs barndomsven hed også Jakob og sammen med sin ven Krisztian havde de været bærende kræfter i at bygge det DR online’s univers. De elskede kompleksiteten og ambitionen i det, som Mads og Jacob ville bygge og de hoppede med ombord på rejsen med DIxa.

Tomme bankkontoer og svær opstart

Det var selvfølgelig, og ikke overraskende, meget sværere at bygge verdens bedste kundeservicesoftware fra bunden end de nogensinde kunne have forestillet sig. Det tog dem et helt år at komme frem til noget der bare tilnærmelsesvis virkede, og de var i sen sommeren 2016 heldige at få nogle meget tålmodige kunder ombord såsom Saxo.com og Interflora, som kunne se visionen med Dixa. 

Men det var en periode hvor de konstant løb tør for penge. Mads maxede samtlige kreditkort og kreditter i banken (uden at sige noget til sin hustru), for at hans kære co-founders kunne få bare lidt løn og betale husleje. Det var en hård tid, hvor de ikke vidste, om de var købt eller solgt.

Mads husker, at  Jacob sagde til ham, en dag hvor det stod slemt til:

“Mads for fanden, jeg har ikke engang råd til en nogenlunde flaske rødvin… hvor lang tid kan vi blive ved?” – Jacob, Co-founder i Dixa

Men heldigvis efter salget af Cirque, kom der penge i kassen hos Mads, som han kunne investere i Dixa og samtidig fik de nogle rigtig stærke Business Angels ombord i form af Lars Thinggaard (CEO Milestone Systems) og Nikolaj Kornum (Founder Cirque).

Techcrunch Disrupt – Det forjættede land

4 måneder senere var Dixa vokset til 6 mand i alt. Mads var, efter salget af Cirque til TDC, ansat i TDC og fulgte med i Dixas rejse på sidelinjen. De nye ansættelser af deres CCO Anders og tech lead Mads fik virkeligt sat skub i tingene. Dixa var så heldige at blive inviteret med til Techcrunch Disrupt i London. Verdens største og mest anerkendte tech medie og det forjættede land for alle start-ups i verden. Teamet bag Dixa havde forberedt sig grundigt, da de ønskede at komme med i ‘Startup Battlefield’, hvilket er for de hotteste startups, som kæmper om det bedste pitch på scenen, som giver solid omtale. Specielt Dixa CCO Anders, havde lagt meget tid i ansøgningen og da afslaget kom, så var han klar til at pakke sammen.

“Det er simpelthen for useriøst det her! Ham den tosse derovre, som ligner en der er spyttet ud af serien Silicon Valley, skal på scenen med en app der kan tracke hvor din kat er blevet af….. Det gider jeg simpelthen ikke vær med til!” – Anders, CCO i Dixa

Samtidig var Crunch Match appen, hvor investorer inviterer dig på speeddate, stille som graven og rundt om dem kunne de se folk komme tilbage til deres stand med det, omstændighederne taget i betragtning, virkelig irriterende klistermærke “you have been crunch matched”, hvilket de stolt klistrede på bordet.

Reddet af ‘Back to the future’ gimmick

Dixa co-founderen Krisztian var kommet op med en lille sjov gimmick hjemmefra, hvor alt deres handout, samt vores baggrund snurrede rundt om temaet ‘Back to the future with Dixa’. Deres t-shirts havde den velkendte Delorean på maven i sølv og med teksten Back to the future with Dixa. Pludselig begynde de ansatte på Techcrunch og komme forbi deres stand og høre om de måtte få en t-shirt og stickers og sidst på dagen kom en kvinde fra et af UK’s største iværksætter netværk forbi, som samtidig var meget aktiv på Twitter. Hun var bragende Back to the future fan og hun måtte bare have en t-shirt og stickers til hende selv og hendes søn. Hun var så flink at tweete med teksten: “Coolest t-shirt & coolest Customer Support software ever seen!”

Dagen efter gik det stærkt! folk gik rundt med Dixa t-shirts og der kom rigtigt mange forbi standen, som ville have en forklaring på hvad Back to the Future havde til fælles på kundeservice. Deres software var ikke imponerende dengang, så de fik hacket en email ind i deres samtale overblik, for at imponere de besøgende på messen.

De sidste dage på messen endte med et bord klistret til med Crunch Matched stickers og Dixa teamet kunne forlade TechCrunch stolte og beærede over opmærksomheden.

Red på Techcrunch bølgen

Den gode opmærksomhed efter Techcrunch kickstartede helt andre dialoger med potentielle investorer i løbet af 2017 både fra Norden og UK og endte med en investering fra SEED Capital og Preben Damgaard i sommeren 2017, hvilket af forskellige hensyn først blev annonceret i Januar 2018, hvor Mads officielt tiltrådte som CEO og Dixa blev lanceret globalt. Så gik det stærkt, i 2018 gik Dixa fra 10 medarbejdere til 50, voksede ud af deres lokaler på Islands Brygge, omsætningsvækst på 550 % og var i oktober klar til næste store investeringsrunde, nemlig Series A… endnu et forjættet land for start-ups. 

Sælg ikke skindet før bjørnen er skudt

Et godt stykke inde i processen og efter at CFO Kasper og Mads havde rejst og delt små hotelværelser rundt i det meste af Europa, så havde Dixa 3 finalister, som de var meget begejstrede for. Især den ene tyske fond var de ret vilde med. Men så begyndte en stor VC fond fra USA at røre på sig. De begyndte at kræve mere og mere af deres tid, samtidig med at Mads og Kasper følte, at de fik en helt uhørt opmærksomhed fra dem. De blev inviteret med til Slush (Nordens største startup event i Helsinki) og fonden mandsopdækkede 4 fra Dixas team, morgen til aften. Mads og Kasper blev så beruset af opmærksomheden, at de lidt glemte de andre. Da de så blev inviteret tilbage til deres London kontor, til det store partnermøde (sidste step inden termsheet), så var de sikre på, at den var hjemme.

Da de ankom til det velkendte kontor på toppen af London, blev de, i stedet for at blive vist ind i boardmeeting lokalet, sat i et lille mørkt mødelokale. Det blev det mest tåkrummende VC møde, som Dixa til dato har haft.

“….I kind of get what you’re aiming at but where is the wow, show me the wow…” – Partner i den amerikanske VC fond.

Opfulgt af:

“…we believe that you will be an ok company one day, but we only invest in exceptional companies” – Partner i den amerikanske VC fond.

Investeringen faldt på gulvet og den aften endte på en bar, med en række meget store Gin & Tonics.

En mandag i Berlin gav fornyet håb

Dixa havde stadig et møde i Berlin om mandagen med deres kontakt fra den tyske fond. De havde dog ikke modtaget agenda eller en opdateret invite med diverse partnere, stakeholders osv. 

Det var derfor et noget mere afdæmpet Dixa, der mødte op til mødet i Berlin, hvor de regnede med at skulle have et opfølgende møde med deres 2 kontakter. Mads og resten af teamet syntes nemlig ikke selv, at de havde givet dem den opmærksomhed, som de burde over den seneste uge. 

Stik mod alle odds, så blev de ført ind i bygningens største møderum og samtlige partners indfandt sig stille og roligt i rummet og sad og fulgte interesseret med i vores pitch. Mødet var en kæmpe succes og Dixa fløj hjem med et stærkt termsheet fra den investor, som de faktisk bedst kunne lide. Det lærte dem at holde fokus på dem føles rigtige og ikke dem der prøver at drukne dig i opmærksomhed.

Milliard i værdi og 3-cifrede millioninvesteringer

Efter Series A og en masse erfaringer samt gode lærepenge senere, så er det gået vanvittig stærkt. Efter en Series B på 36 millioner dollars i februar anført af Notion Capital i London (er også i Tradeshift, Unbabel, Paddle, Workable osv.) og en Corona krise senere, så er de i dag 110 medarbejdere på kontoret i København, London, Berlin og Kiev og vokser stadig hurtigt. Dixa har i dag passeret en værdisætning på en milliard (!!) danske kroner.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Aryze – Bitcoin Jack og hans rejse mod Forbes 30 under 30
GamerzClass – Afbrudt af Corona midt i amerikansk accelerator 
Les Deux – Sure fodboldfans, lange ørkenløb og god energi

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier ApS
Lochersvej 4
3100 Hornbæk
CVR: 40092358

Esben Brandborg Østerby
esben@ivaerksaetterhistorier.dk
+45 53 83 36 33

 Find os på Facebook Find os på Instagram  Find os på LinkedIn

 

Støt os her

© Copyright – Iværksætterhistorier 2020