Ind til benet på Hololink

Lucas Nygaard - Hololink
Da Lucas Nygaard stifter bekendskab med Martin Vestergaard og Dennis Christensen, så bliver han hurtigt meget imponeret over deres fremskridt indenfor AR. Han tror dog stadig, at udvikling kommer til at tage mindst 10 år. Så da de, mod forventning, allerede vender tilbage efter et par år med et virkende produkt, så hopper Lucas med ind i virksomheden Hololink, som CEO. De er ved at lukke deres pre-seed runde og forventer allerede at skabe en omsætning fra næste år. Læs mere om virksomheden her.


Episoden er sponsoreret af Copenhagen Venture Exchange.

Virkeligheden og Harry Potter smelter sammen

Hololink er en platform til at skabe og dele Augmented Reality oplevelser på nettet. Virksomheder behøver ikke at kode eller lave apps med Hololinks platform/editor. De kan skabe indhold, som er tilgængelige direkte i browseren på enhver smartphone. Hololink valgte at satse på smartphones, da ikke mange har AR briller lige 20.000-30.000 kroner derhjemme.

Indholdet bliver lavet med logo og sort ramme omkring og så popper der noget indhold op i 3D. Det er levende billeder, som i aviserne i Harry Potter, fortæller Lucas.

Hololink og det generelle kendskab til AR

I stedet for at sælge direkte til virksomhederne, så sælger Hololink til reklamehuse og konsulentvirksomheder, som kender til AR og har kontakterne til at få det solgt. Deres platform fungere som et SaaS produkt, som købes som abonnement og derefter købes der en kampagne, hvor man betaler for et vidst antal views.

Der kommer en gratis version, så folk kan lære værktøjet at kende først, inden de køber pro versionen. Produktet er lige nu en tidlig alpha, som virker, men stadig skal optimeres. Måden det optimeres på er snakke med kunder og finde de problemer som skal løse fremfor at skabe en masse unødvendige features.

Lysår foran de andre

Hololink startede officielt i februar i år, men Martin og Dennis har udviklet på produktet i 2-3 år. Lucas var inden Hololink indenfor eventbranchen og arbejdede for CopenX, som er en årlig VR- og AR konference i København. Der mødte han sine nuværende Co-founders og herunder kan du høre mere om, hvad der blev ud af det møde:

Kunderne henvender sig selv

Lucas og hans to co-founders har ikke brugt meget tid på at tiltrække kunder. De har nemlig selv henvendt sig.

“De fleste af kunderne skriver bare direkte til os og så skal vi bare tage ud og holde et møde med dem.” Lucas Nygaard.

Der er derfor en stor interesse for Hololink og det har også ført til en investering fra Innovationsfonden via deres Innobooster. En investering til et projekt, hvor Hololink vil gøre enhver overflade, såsom et billbord, visitkort eller din mælk interaktivt med Augumented Reality. Hololink søger dog stadig flere investeringer.

Fremtiden for Hololink og AR

Lucas forudsiger at Indenfor 5-7 år, så bliver AR til et hverdagsværktøj. Det bliver verdens 8. massemedie og skaber en sammenfletningen mellem det digitale og virkeligheden via AR. De er ved at finde alpha testere og tidlige brugere.

Der er mange års udvikling for software virksomheder, men Hololink er nået langt 3 mand i en container på Amager og forventer allerede første omsætning indenfor det første års tid. Deres største udfordring er at få folk til at forstå, hvad de laver. Derfor skaber de partnerskaberne med reklamehusene, som kan hjælpe med at “uddanne” de fremtidige kunder.

Vil du deltage i vores nye miniformat?

Hvis du også ønsker at deltage i vores nye miniformat “Ind Til Benet”, så gå ind og anmod om et møde her.

Ønsker du, at høre en af vores andre ind til benet afsnit, så kan vi anbefale følgende:
Særudgave med Henrik Zillmer, om at træde tilbage som CEO
Ind til benet på Roccamore
Ind til benet på One Copenhagen

25% rabat med "IVHPODCAST"
[jetpack-related-posts]