Intelligent Marking – Forvent meget af dig selv del 2

Intelligent Marking - Andreas og Anders
Del 2 af historien om Intelligent Marking, som i 2013 blev startet som et skoleprojekt af Anders Ulrik Sørensen og Andreas Ydesen kom i samme klasse. Anders og Andreas fortsætter med at fortælle om deres rejse. De fortæller blandt andet om et problematisk GPS system og en forfejlet demonstration på et kæmpe amerikansk universitet. Og Ind i mellem alt dette, så blev en rengøringsdame også lige til en kæreste. Du kan lytte til del 1 af deres fortælling lige her.


Episoden er sponsoreret af Copenhagen Venture Exchange.

Underleverandører

Intelligent Marking har hele 35 underleverandører. En af dem var udviklere af et GPS system, så robotterne kunne køre indenfor en margin af plus/minus 1 centimeter. Andreas og Anders har altid gjort meget ud af, at vælge de bedste brands, som samarbejdspartnere. De valgte derfor en god underleverandør, som dog aldrig havde leveret udenfor Danmark. De tog til USA og fik lavet en masse gode demonstrationer med deres robot og med et velfungerende GPS system. De var glade og de troede på gennembruddet. Det skulle dog desværre vise sig ikke at komme uden problemer.

Lige streger blev til Zigzag

Efter deres mange vellykkede demonstration, så ville de forsøge sig, at få en prestigefyldt klient ombord. De lavede derfor en aftale med University of Memphis. De har et amerikansk fodbold hold, som ligger i den bedste række i college amerikansk fodbold. Rækken hedder Division 1 og har gennemsnitsligt over 40.000 tilskuere per kamp.

Det var deres kampbane, som skulle optegnes og det foregik foran 25 beslutningstagere/bestyrelsesmedlemmer. Anders var taget til demonstrationen sammen med deres udviklingsdirektør Stefan.

“Putter maling i. Sætter den i gang. Kører ned af den her 105,6 meter lange. Jeg sværger, at det er det skæveste man nogensinde har set. Det er fuldstændigt ubrugeligt.” Anders Ulrik Sørensen. 

Det er nogle lange 30 minutter, hvor de venter på at robotten bliver færdig. Hør i teaseren nedenfor hvad Stefan og Anders gør.

Lukkede salget i næsten 1 år

De lærte af deres fejltagelse og endte med at lukke for deres salg i hele 9 måneder. Stefan arbejdede hårdt på at løse problemet og fandt årsagen. USA havde ikke den korrekte GPS dækning i forhold til deres system. Og det var ikke kun i USA, men der var også nogle ydrepunkter i Danmark, hvor GPS’en ikke var dækkende.

Stefan får fundet en spansk leverandør og de får skabt Intelligent Marking’s eget GPS system med mini reference stationer. Dette skabte en høj pålidelighed for kunderne. Ingen andre GPS produkter på verdensplan er så pålidelige, som Intelligent Marking og deres produkt er.

Et produkt i konstant udvikling

Det tager 6 mandetimer at strege en bane op manuelt første gang. Det tager for Intelligent Marking og deres robot kun 20 minutter og kunderne kan samtidig lave noget andet imens. Kunderne har en tablet, hvor de har en applikation. Denne applikation gør, at de kan følge med i processen. Intelligent Marking modtager konstant kundefeedback, som har hjulpet dem til at lave løbende opdateringer på deres applikation og i deres software.

“Det er et super godt produkt, men det kan kun blive bedre.” Anders Ulrik Sørensen

Første investor ville sælge

Jacob Risgaard havde givet udtryk for, at han var interesseret i Intelligent Marking. Han troede dog, at prisen var for høj. Det ændrede sig, da den første invester gerne ville sælge sine andele. Han solgte 10% til Jacob Risgaard og de resterende 17,92% solgte han tilbage til Intelligent Marking.

Derefter tog Intelligent Marking ud og ledte efter nye investeringer. De købte den første investor ud for et lavt 2-cifret millionbeløb og et par uger efter solgte de 10% af andelene videre til en værdisætning på over 100 millioner kroner. De kunne derfor selv trække penge ud, som gav en sikkerhed og mulighed for at investere i andre projekter. Dette gjorde, at de kunne løfte virksomheden til et andet niveau.

De fik også en del EU midler, som de havde søgt og i starten af 2019 kom deres hidtil største investering fra Johnny Laursen, som i starten af 2019 købte sig ind i virksomheden for et 2-cifret millionbeløb.

The American Dream

Intelligent Marking startede i Danmark, men deres fokus ændrede sig hurtigt til at kigge på det amerikanske. For de oplevede hurtigt den høje interesse og så potentialet. Derfor er 85% af deres nuværende omsætning også generet i USA. Hvor man i Europa kan snakke, om at et salgspotentiale på nogle hundrede enheder, så er det helt andre tal i USA.
Der er et potentielt marked på 25.000 i USA og de har “kun” solgt de første 100. Det danske og europæiske marked falmer derfor lidt ved siden af de amerikanske muligheder.

Intelligent Marking har lige nu 16 ansatte i USA, hvor 12 af dem kun fokuserer på at sælge. 100% af deres kunder kører med Intelligent Marking’s egen maling og netop denne fokus på tilkøbs produkter er vigtig for virksomheden.

Vil være en abonnement forretning

Om nogle år skal man ikke kunne købe en robot, men blot kunne have den som en abonnementsløsning, hvor Intelligent Marking vil stå for at sælge alle forbrugsstofferne til den ved siden af.

“Printer princippet om igen. Robotten er nødvendig at have, men pengene tjenes på maling. Det er indtægt der bare bliver ved med at komme” – Andreas Ydesen.

Det vil være nemmere, at gå ud og sælge en abonnementsløsning på nogle tusinde kroner månedlig, frem for at skulle ligge et uhåndgribeligt engangsbeløb på 200-300 tusind, hvor de selv skal finde ud af, hvornår den investering er forrentet.

Dette er dog lettere sagt end gjort, da Intelligent Marking skal ud og finde et trecifret million beløb, for at kunne få dette til at ske.

Gode råd til andre iværksættere

På falderebet kom Andreas og Anders med nogle gode råd til andre iværksættere.
Det skal være sjovt at være iværksætter og man skal huske, at fejre sine succeser. En ting de gerne ville have gjort anderledes var, at få hentet nogle flere penge til at starte med. Andreas og Anders synes nemlig ikke, at der er noget mindre interesseret og mere drænende end at hente penge.

Derudover fortæller Anders, om at følge din mavefornemmelse.

“Det er din virksomhed. Din idé. Din vision. Så hvorfor skulle nogle andre have en bedre forudsætning, for at fortælle dig hvordan det skal eksekveres.” Anders Ulrik Sørensen.

Et sidste råd er at man skal være god til at trække stikket. De to iværksættere tror, at hvis de havde taget 2-3 uger ferie årligt, så havde de kunnet arbejde mere effektivt.

Her kan du høre andre episoder fra vores A til Z format:
About Vintage – Åbenhed kan skabe et hav af muligheder
Asger Techau – Fra trommeslager i Kashmir til solokarriere
Thor Angelo – Om LanguageWire og OrderYOYO

25% rabat med "IVHPODCAST"
[jetpack-related-posts]