NGUVU – Social iværksætteri brygget på inspiration

Rune Sandholt NGUVU podcast
25% rabat med "IVHPODCAST"

NGUVU er historien om social iværksætteren Rune Sandholt, der har helliget sit liv til at styrke mulighederne for udsatte kvinder i Afrika. Det er historien om at ville gøre en forskel, men ikke via traditionelle donationer som NGO’er. Nej – det skal empower de udsatte, så udviklingen er langsigtet og ikke kortsigtet. Hør hvordan og om hele rejsen.


Episoden er sponsoreret af VIABILL

For nylig fremlagde Bootstrapping deres observationer af fremtidens tendenser. Her blev det klarlagt at vi kommer til at se flere såkaldte Social Entreprises, som agere bindeleddet mellem NGO’er og slutbrugeren. Det er sådan en virksomhed NGUVU er.

NGUVU sælger kvalitetskaffe produceret af kvindelige kenyanske bønder. NGUVU handler direkte med kvinderne, så glubske mellemmænd på den måde ikke snupper fortjenesten. Det giver kvinderne fire gange så meget i forhold til tidligere. Og nårh ja, så får kvinderne også faglig udvikling og økonomisk støtte til børnenes skolegang, så de kan få en fremtid med muligheder.

Historier som inspirerer sælger

Noget af det Rune gør rigtig godt er, at han inspirerer ved at fortælle om de gode historier ved hans arbejde på de sociale medier. Han bruger ikke ligesom mange NGO’er mekanismer frygt eller “sense of urgency” som et købselement. Altså hvor man appellerer til en følelse af, at du her og nu skal støtte et projekt – ellers er det forsent. Han fortæller hvorfor i episoden, hvor vi også har fundet plads til et lydklip fra podcasten The Business Of Giving, hvor selveste Scott Harrison, cofounder af Charity: Water fortæller om, hvorfor Nike’s brand er så stærkt og hvorfor traditionelle NGO’er fejler ved netop ikke at være inspirerende i deres kommunikationstilgang.  

Vil du høre om andre sociale iværksætterhistorier?
Så lyt til hvordan Greenspeak er blevet Danmarks velgørende teleselskab, hvor alt deres overskud går til velgørenhed

[jetpack-related-posts]