TrainAway – Fitnesskoncept born global

Mia Grosen - Canute

Kenn Gudbergsen stiftede i 2017 TrainAway sammen med Alexander Schrøder. I dette afsnit fortæller Kenn omkring hvordan deres virksomhed var ‘born global’ fra starten og hvor vigtig netværk og stærke personlige relationer har været for deres succes. Kenn fortæller også om hvordan TrainAway har været påvirket under Corona krisen, som lukkede de fleste af verdens fitnesscentre på få dage.


Denne episode er produceret af Podtribe media i samarbejde med Canute og deres partnere Danske Bank og Deloitte.

Episodens annoncør er Weply – Få flere leads med deres døgnåbne chat. Prøv det gratis nu og få dobbelt så lang en prøveperiode med Iværksætterhistorier.

Idébrunch virkede ikke, men et tilfældigt opkald gjorde

Kenn og hans medstifter Alexander mødtes på CBS, hvor de studerede sammen. De holdte kontakten efter studiet og udtrykte begge en interesse for at blive iværksættere. De besluttede sig derfor for, at de ville mødes hver 2. søndag og brainstorme. Disse møder førte ikke til nogle idéer, som virkeligt tændte dem. TrainAway opstod derfor ikke på disse møder, men tværtimod da Alexanders far fik et opkald fra hans ven, Christoffer. Han brokkede sig over, hvor svært det var at finde et ordenligt fitnesscenter, som rejsende. Denne udfordring kendte Alexander og Kenn alt til. De havde selv på flere ferier oplevet hvordan kvaliteten på fitnesscentrer var svingende og hvor udmattende søgningen efter disse var. Det blev derfor startskuddet til TrainAway og allerede 3-4 måneder efter sagde de begge op. Disse måneder havde de nemlig brugt til at researche markedet og resultat var lovende.

Global tankegange og netværk, netværk, netværk

TrainAway fik deres hovedkontor hjemme i Alexanders forældres garage det første år. Christoffer, som havde plantet idéen i deres hoveder, var også den første til at investere i virksomheden. Han dækkede startomkostningerne og de to unge iværksættere gik derfor på jagt efter udviklere til deres platform. Dette førte til dyre læringer, da deres to første samarbejder, på trods af god research, endte med utilfredsstillende resultater. Kenn og Alexander besluttede sig derfor for at bruge lidt penge ekstra på at opnå en tilfredsstillende kvalitet.

Nu skulle TrainAway på jagt efter de rigtige samarbejdspartnere. Og med en god portion opportunisme blandet med held og gåpåmod sikrede Alexander og Kenn både et samarbejde med Myfitness, Barry Walsh (formand for den irske fitness forening) og IHRSA. Hvordan disse samarbejder opstod kan du høre mere om i episoden. I teaseren herunder kan du få en lille forsmag på mødet med Barry.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Aryze – Bitcoin Jack og hans rejse mod Forbes 30 under 30
GamerzClass – Afbrudt af Corona midt i amerikansk accelerator 
Les Deux – Sure fodboldfans, lange ørkenløb og god energi