Inusect – Peter Andersen om jagten på investorer

Inusect – Peter Andersen om jagten på investorer
25% rabat med "IVHPODCAST"

Hvordan kan man bruge iværksættercamps til at få ideer? Hvordan skaffer man investorer og kapital til sin iværksætter virksomhed? Og hvordan skaber man et salgsnetværk, når man har udviklet et nyskabende produkt? Alt det snakker jeg med Peter Bjærre Andersen fra inusect om i denne episode.

Peter har skabt virksomheden Inusect, som har specialiseret sig i at fremstille hundefoder og godbidder fremstillet på insekt mel. I denne episode møder vi Peter efter han har skaffet 4 investorer, og nu er i færd med, at opbygge et salgsnetværk, for at få Inusects produkter ud over rampen.

Min klare overbevisning er, at Peter altid har villet være iværksætter. Efter, at have talt med ham, er jeg ikke i tvivl om, at han har hvad der skal til, og det blev derfor en konstruktiv snak, hvor han delte ud af sin hidtidige erfaring.

Ideen til Inusect blev skabt på en iværksætterbootcamp

Peter begyndte for år tilbage, at besøge iværksætter bootcamps fordi han interesserede sig for iværksætteri, og bare synes det var fedt, at være sammen med andre iværksætter, og lære fra dem.

Efter at have deltaget i en række events, fik han ideen til Inusect. Han stilte sig derfor op, og pitchede ideen til sit team, og efter bootcampen beslutter Peter, at det er nu han skal starte op.

Peter starter i midlertid op, sammen med en kammerat, som også var med på iværksætterbootcampen. Det går dog hurtigt op for de to, at de ønsker at gå i forskellige retninger, og derfor går de hver til sidt, og Peter fortsætter Inusect alene.

Peters første råd i episoden bliver derfor, at man skal huske, og tale om fremtiden og de svære ting med sin partner. Ellers risikere man, at arbejde sammen for længe og, at skænderier går ud og virksomhedens vækst.

Startede inusect i bedsteforældres sommerhus

Peter siger selv, at han er opdraget til at teste ideer, og det er derfor præcis hvad han går i gang med. Han fremstiller noget, efter hans eget udsagt ‘meget dyrt insekt med’ hjemme i hans bedsteforældres sommerhus.

Herefter testede han, om hun ville spise normal hundemad blandet med insektmel, og da det gik rent ind kunne første punkt på proff of concept listen tjekkes af. Tanken med, at teste kommer fra konceptet bag Lean Start-up, som du kan høre mere om i afsnittet med Albert Iversen fra Rask Rask.

Der var dog brug for en mere bedre produktionsfaciliteter, og derfor begyndte Peter, at se sig om efter andre faciliteter.

Til Peters held bor hans svigermor ved siden af et køkken, som er fødevare godkendt, og her starter Peter med at lave insektmel.

Der gik dog ikke mere end 3 måneder før Peter fik besøg af levnedsmiddelkontrollen. Der blev ikke givet nogen anmodninger, men da køkkenet ikke var godkendt til fremstilling af hundefoder, blev Peter efterfølgende bedt om, at finde andre produktionslokaler af køkkenets bestyrelse.

4 investorer går med i Inusect

Samtidig med, at Peter producerede hunde godbidder i køkkenet begyndte han, at piche sin ide til potentielle investorer. Peter var klar over, at han havde brug for investorer med den fagviden han ikke selv havde. Derfor var det vigtigere at investorerne havde de rigtige kompetencer, og i mindre grad hvor mange ejendele de skulle have for, at være med.

Peter havde tidligt fået kontakt til Lasse Chor som driver den entreprenante konsulentvirksomhed Happy 42. Lasse arrangerede foruden en række events, hvor iværksættere kunne piche for potentielle investorer. Samtidig hjælper Lasse med at udvikle inusects hjemmeside, samt iver Peter sparring på markedsføringsstrategien.

Det blev Peters held, da han gentagende gange fik lov at piche sin ide, for forskellige investorer. Her fik han kontakt til Lars Rahbæk som tidligere har arbejdet med produktudvikling, og som markedsføringsdirektør, for virksomheden Aller Aqua. Lars kender til udviklingen af fiskefoder, og er derfor en god partner i forhandlingerne med Inusects leverandører.

Samtidig får Peter overtalt Lars Thode Kristensen til at investere penge i Inusect. Lars har forinden ageret sparringspartner for Peter i de forgangene 2 år. Lars har samtidig et stort netværk i fødevarebranchen indenfor husdyr, og i hans rolle hjælper han Peter med netværk til, at opbygge det salgsnetværk, som skal gøre Inusect til at millionvirksomhed.

Peter udtaler, at han ca. bruger 6 måneders konstant arbejde, på at samle sit investorhold. En tid, som han mener alle bør sætte af, hvis de ønsker at få en eller flere investorer om bord.

Inusect vinder pitch konkurrence

Midt i Peters arbejde, med at skaffe investorer blev han inviteret til, at deltage i en pitch konkurrence. Peter var enlig færdig med, at pitche for investorer, men han så det som en mulighed for, at netværk med andre iværksættere.

Det resulterede dog i at Peter endte med at vinde konkurrencen. Bl.a. på bekostning af Sandermann, som var med i episode 1 af denne podcast.

Peter Opbygger et salgsnetværk til Inusect

I øjeblikket er Peter i gang med at skabe et salgsnetværk. Et salgsnetværk, som skal bestå af en blanding af dyrlæger, samt forhandlere af hundefoder.

En af udfordringerne, for Inusect, er at produkterne, er dyrere end traditionelt hundefoder. Det er dog godt for hunde med allergier, og hunde, som skal tabe sig, da Inusekts produkter indeholder mere protein end normalt hundefoder, og hundene skal derfor have mindre portioner end ved traditionelt hundefoder.

Inusects produkter er alt i alt bare bedre end traditionelt hundefoder, men koster mere, og samtidig er det lavet af insekter. Derfor er det vigtigt for Peter at dyrlæger anbefaler hans produkter, da det giver en autoritet til produktet, men da det ikke er hos dyrlægen at produktet bliver købt, er det også vigtigt at få gode aftaler med dyrefoders butikker.

Derfor har Peter udvalgt, sig nogle store butikker, med stort volume, og han benytter sig samtidig af at hans investorer har en tidligere relation til mange af disse butikker.

Peter fortæller samtidig, at han er gammel telefonsælger, og det derfor falder ham nemt, at tage telefonen og ringe til butikkerne, for som han siger:

Den bedste måde at markedsføre dit produkt på er at fortælle kunden du eksisterer.

Inusect drømmer om fisk og et udlandseventyr

Peter fokusere lige nu på, at få Inusects produkter ud i alle relevante butikker. men det er samtidig vigtigt for ham, at kigge længere ud i fremtiden. Derfor fortæller Peter, at han kigger på at lave fiskefoder med insekter, da det netop er blevet lovligt. Samtidig drømmer han om, at kunne lancere i Tyskland, når han har opbygget et salgsnetværk, og Inusect giver overskud.

[jetpack-related-posts]