MuteBox – Den perfekte telefonboks fik 400.000 af Jesper Buch

Billede af DR / Carsten Andersen
25% rabat med "IVHPODCAST"

FÅ 25 % RABAT MED KODEN: IVHPODCAST

MuteBox laver de perfekte telefonbokse, hvor man i et hektisk arbejdsmiljø kan få ro, uden at skulle forlade kontoret eller booke et mødelokale. Virksomheden er stadig i sin spæde begyndelse og blev først stiftet i april 2019. Derefter gik det stærkt fra stiftelsen til deltagelsen i Løvens Hule, hvor MuteBox takkede ja til at sælge 20 % af deres virksomhed til Jesper Buch for 400.000 kroner. De to iværksættere bag MuteBox er den 38-årige tidligere lærer Thomas Keller Carstensen samt hans tidligere elev, 20-årige Jonas Kjemtrup. Thomas havde masser af idéer og Jonas havde masser af gåpåmod og siden har de ikke set sig tilbage. Hør om Thomas’ iværksætterrejse, oplevelsen i Løvens Hule og om ikke at være så bange, men blot at kaste sig ud i det.


Kondomfirma kørte med klatten

Thomas begyndte i starten af 00’erne med at få idéer til at starte virksomheder. Han startede, ved siden af studiet, i 2004 en webshop op med en kammerat. Den hed “Kondomekspressen” og solgte, som navnet antyder, prævention online. Deres motto var enkelt og humoristisk; “Vi kører med klatten.” De ville ikke trække penge ud af virksomheden. De ville geninvestere og se, hvor meget de kunne vokse med virksomheden og lære af oplevelsen. Det endte sågår med et sponsorat af Roskilde Bordtennisklub.

Små projekter uden risiko

Thomas har haft svært ved at tage den store risiko og gå “all-in”. Han havde også en drop shipping virksomhed, som han fik solgt. Dette var også ved siden af et fuldtidsarbejde. Det samme gjorde sig gældende med et affiliate firma, som Thomas også stod bag. Mønstret var, at idéerne og lysten til iværksætteri i høj grad var til stede, men modet til at gå “all-in” og sige sit job op føltes for risikabelt for Thomas, som har kone og børn derhjemme.

Mutebox gives fra læreren til eleven

Thomas beskriver hvordan, at han havde utallige A4 ark liggende derhjemme med idéer til spændende virksomheden, men da idéen til Mutebox opstod, så var han fast besluttet på at den ikke skulle være endnu en spildt linje, på at stykke papir i skuffen. Han var på dette tidspunkt underviser på uddannelsen “Innovation og Entreprenørskab” og havde hørt eleven Jonas komme med mange idéer. Han valgte derfor, at præsentere sin idé med den nyfortolkede telefonboks for Jonas, som straks arbejdede videre på den.

Potentialet er tydeligt

Jonas’ research gav en masse positive tilbagemeldinger og blod på tanden, men han kunne ikke komme videre med idéen alene.

“Han kommer til mig og så er han lidt fræk. Thomas, jeg vil faktisk gerne betale dig, for at hjælpe mig med at realisere denne idé. Så han kommer faktisk og tilbyder mig at være konsulent” – Thomas Keller Carstensen.

Det ville Thomas ikke, men han vil meget gerne hjælpe. Han ville dog have en andel af virksomheden, hvis det endte med at blive mere tidskrævene. De halve timer blev hurtigt til hele timer og derefter til hele eftermiddage.

Begrænset erfaring – ubegrænset gåpåmod

De to stiftere bag MuteBox har ingen erfaring med håndværk eller ingeniør baggrund, men besluttede sig alligevel for at lave et omfattende produkt, som en moderne telefonboks. Det har de, ifølge Thomas, lykkedes med grundet en masse tests samt hjælp fra et omfattende netværk. Det var dog en dyr process og der røg adskillige 100.000 kroner op af deres egne lommer undervejs. Inden de havde lagt store summer i projektet, så havde de fået tegnet en 3D model, som de tog rundt med til potentielle kunder. Tegningen i sig selv sikrede allerede de første salg, inden produktet var produceret. MuteBox blev stiftet i april 2019 og var dermed et af de yngste selskaber til at modtage en investering i Løvens Hule. Inden stiftelsen havde Jonas og Thomas været i udviklingsfasen i 8-9 måneder.

Et umage par

Jonas er 20 år og Thomas er 38 år. Thomas var Jonas’ lærer. Det giver dem nogle ekstra spørgsmål omkring deres samarbejde, men det umage par fungerer upåklageligt. De komplimenterer hinanden og aldersforskellen mærker de ikke til. På trods af Thomas’ erfaring og ekstra år på bagen, så har det ofte været Jonas, som har haft det ekstra gåpåmod. Da de skulle finde et sted, at bygge deres prototyper, så var det Jonas’ evne til at se bort fra et “Solgt” skilt, som skaffede dem den perfekte aftale.

Thomas fik gået “All-In”

Thomas fik brudt sit angst, om at kaste sig “All-In” i et projekt. Det føltes som at have to fuldtidsjob, da MuteBox blot var et sideprojekt og det var ikke holdbart.

“Hvis min glæde ved at gå på arbejde er i min iværksættervirksomhed og jeg har mistet gnisten i mit almindelige arbejde. Hvis man skal være tro ved sig selv, så må man også sige, at så er det nok nu.” – Thomas Keller Carstensen

Det gav ham modet, at han havde støtten hjemmefra. Hans kone kunne mærke, at han var glad, når han arbejdede med MuteBox. Thomas sluttede sig derfor, den første oktober, fuldtid til Jonas, som var gået fuldtid efter endt studie.

Hvorfor Løvens Hule?

På grund af produktets høje stykpris, så havde MuteBox brug for en kapital indsprøjtning til at opbygge lager og samtidig vidste de, at der var en stor PR værdi i at deltage i Løvens Hule. Det var også et perfekt udstillingsvindue til at fortælle danskerne, at denne type produkt findes og få dem til at assosiere produktet med navnet MuteBox. De havde fra start håbet på, at få Jesper Buch med på holdet. Han var det sikre kort med sin enorme viden indenfor branding. Så da Jesper bød, så var det ikke en svær beslutning. Jesper startbud på 300.000 kroner fik MuteBox presset 100.000 kroner op og endte derfor med at sælge 400.000 kroner for 20% af virksomheden.

Solgte til Chefredaktøren

Mutebox havde taget to af deres “perfekte telefonbokse” med i studiet, for at vise det til de 5 løver. De var dog ikke de eneste, som var imponerede over den speciel fremstillede version med Løvens Hule logo. Hør mere i teaseren nedenfor.

Ambitioner om nye produkter

MuteBox kan både købes og lejes, men de har også ambitioner om at udvide deres produktkatalog. Det naturlige næste skridt er en “to-personers telefonboks”. Alternativet til at leje et mødelokale, når der skal snakkes på to-mandshånd. Produktet er på tegnebrættet og MuteBox kan mærke at det er efterspurgt.

Løvens Hule forberedelse

Værdiansættelse, pitch og klargørrelse af demomodel. Dette er nogle af forberedelserne, som deltagerne i Løvens hule står overfor. MuteBox var så ny en virksomhed, så deres estimater var meget usikre grundet den manglende erfaring. MuteBox var dog ikke alene i deres forberedelser. De mødtes med virksomheden “Myselfie” og legede Løvens Hule. Her fik MuteBox især finpudset deres 2 minutters pitch.

Løvens Hule efterspil

MuteBox fik i midt december, at vide hvornår udsendelsen ville komme. De havde troet at det var i slutningen af februar, så det satte pres på. Virksomheden ville nemlig have en ny hjemmeside klar, som kunne holde til den ekstra trafik. De fik også snakket med deres leverandører, for at være sikker på, at de kunne levere, hvis efterspørgslen steg voldsomt efter programmet. Samtidigt lagde de også også en marketing startegi for at maksimere udbyttet af deres deltagelse. Da udsendelsen så kom, sad de i alt 6 personer klar til at hjælpe med chat og at tage telefonen. Både på selve dagen, men også den efterfølgende dag. MuteBox havde fået hjælp af venner og bekendte og mindre kunne ikke have gjort det. Der var god fart på og på et tidspunkt var der 7.000 unike besøgende live på siden.

Se her – Hvis du vil høre fra flere virksomheden, som har været forbi Løvens Hule:
Watery – Hvordan man som 19 årig skaber Danmarks største svømmebutik
Barons – Skjortekrigerens nej til 15 millioner kroner 
Statum – Et 12 tal i iværksætteri

[jetpack-related-posts]